Ik was een tijde geleden met een groepje GT3 rijders op een toertje geweest. Ik ergerde me toen aan een bepaalde subgroepje met 991's die alleen maar met de launch control aan de gang waren. Iedere kilometer op een smalle weggetje stoppen, toeren in de begrenzer en dan zo hard mogelijk optrekken Zoals reeds gezegd; daar gaat een spotwagen helemaal niet om. Ik heb launch control nog NOOIT gebruikt, erger nog ik heb die functie op mijn Macan die ik al 3 jaar in mijn bezit heb. Ik zal niet eens weten hoe ik het moet activeren. Toen ik enkele maanden geleden met een Taycan Turbo S ging rijden was dat wel de eerst ding de de verkoper aan mij wou uitleggen...hoe om een launch control te doen
Dus, het zou best kunnen dat de proefrijder op de eerste beste rechte weg een launch control heeft geprobeerd en dat er onvoldoende grip was en dan is is een zwieper niet ver te zoeken met zoveel PK's op een koude wegdek met koude banden
Launch control in een GT3 is leuk hoor, voor de eerste paar keer. Daarna willen vooral passagiers die voor een eerste keer meerijden het meemaken. Ik zal het zelf als ik in mijn eentje ben niet meer gebruiken denk ik.
Maar als er plek is, en het kan veilig, dan wil ik het best nog eens doen voor wat carspotters. Die mennekes vinden dat prachtig joh. Het is ook wel een bak geweld wat loskomt hoor.
Ik heb launch control ook nog niet geprobeerd op mijn Cayman, gaat al snel zat vind ik. Ik gebruik sport en sport plus eigenlijk ook nooit, behalve als er iemand voor het eerst meerijd en benieuwd is.
Met carspotters gaat het ook nog een keer mis, ik zag er laatst eentje waarbij een inwoner klaagde over alle herrie en in de comments komen dan de "laat mensen toch lol hebben" comments. Sommige mensen reageren dat het best gevaarlijk lijkt, al die mensen (veel kinderen) die vlak lang of op de weg staan, en ook die worden weer overstemd door de "das gewoon leuk joh" comments.
Een deze dagen komt er een nieuwsbericht dat iemand zijn 600PK bolide niet recht kon houden en zo'n kind omver heeft gereden, en dan komen de vragen "hoe kon dit gebeuren?"...nou omdat het gewoon leuk is joh!
Ik weet niet of ik nou zo'n oude zeikerd ben geworden of dat de mentaliteit veranderd is, ik denk toch zelf het laatste, want ik ben vroeger in mijn 205 GTI ook wel eens naar car meetings geweest, maar daar kwamen de meeste rustig aan en gingen weer rustig weg (natuurlijk had je ook toen al mensen die het niet konden laten om burnouts en sprintjes te doen, maar was meer uitzondering dan regel).
Nu ben ik al jaren niet meer naar zo'n meeting geweest, maar laatst kwam er een knul op de parkeerplaats naar me toe of hij foto's mocht maken van mijn Cayman voor zijn instagram en hij had ook een Youtube kanaal en organiseerde meetings, moest ik ook maar eens komen...ik heb later zijn Youtube kanaal opgezocht en tijdens die meeting waren er gewoon auto's aan het driften tussen en om de geparkeerde auto's....daar ga ik dus echt mijn Cayman niet tussen zetten!
Ik zou zeggen, probeer het Launch Control een keer dan weten jullie waar je het over hebt . Bij alle Porsches (4) die ik gehad heb werkt het fantastisch en kan je bij wijze van spreken met 1 hand (niet mijn advies) je stuur vasthouden. Het systeem spreekt tot de verbeelding, geen getrut met/van de aandrijflijn of zwieberen over de weg (wel iets minder stabiel bij nat wegdek). Wel het PTC aan laten staan want anders kan het link worden (denk ik).
Succes met het proberen
Tenslotte: ik heb het tot op heden alleen op wegen geprobeerd zonder andere weggebruikers, bomen en sloten langs de weg. Dat dan weer wel
Mjah daar heb je het al, ik heb wel gelezen over hoe je dan het beste launch control kunt doen maar dan las ik verschillende keren de tip om traction control uit te zetten want als die ingrijpt dan launcht het weer niet lekker blijkbaar
Novastorm schreef:Een deze dagen komt er een nieuwsbericht dat iemand zijn 600PK bolide niet recht kon houden en zo'n kind omver heeft gereden, en dan komen de vragen "hoe kon dit gebeuren?"
En dan ook meteen de commentaren dat sportwagens niet meer in het tijdsbeeld passen en niet meer op de openbare weg thuishoren en dat alle bezitters van sportwagens egoïstische potentiele brokkenmakers/moordenaars zijn etc... want als de links-groene gemeenschap loskomt rijden we binnenkort allemaal met een bakfiets.
Er gaat toch nix boven het gas met je rechtervoet doseren zodat het toerental in het ideale bereik blijft, ondertussen je blik op het stoplicht en als het dan groen wordt de koppeling zo snel en gedoseerd op laten komen dat het toerental precies genoeg terug valt, je achterbanden naar grip zoeken en het toerental vervolgens weer vliegensvlug oploopt tot net voor de begrenzer, waarna je perfect getimed en supersnel naar het volgende verzet schakelt?
ik doe het ook liever allemaal zelf. maar ik zat laatst als bijrijder in de tesla model s van een collega met dat hele snelle launch systeem. F*ck, daar was ik toch wel even stil van. Vond hem nog steeds lelijk (en de auto ook) maar holy mack wat een geweld....
Novastorm schreef:Ik weet niet of ik nou zo'n oude zeikerd ben geworden of dat de mentaliteit veranderd is, ik denk toch zelf het laatste, want ik ben vroeger in mijn 205 GTI ook wel eens naar car meetings geweest, maar daar kwamen de meeste rustig aan en gingen weer rustig weg (natuurlijk had je ook toen al mensen die het niet konden laten om burnouts en sprintjes te doen, maar was meer uitzondering dan regel).
Nu ben ik al jaren niet meer naar zo'n meeting geweest, maar laatst kwam er een knul op de parkeerplaats naar me toe of hij foto's mocht maken van mijn Cayman voor zijn instagram en hij had ook een Youtube kanaal en organiseerde meetings, moest ik ook maar eens komen...ik heb later zijn Youtube kanaal opgezocht en tijdens die meeting waren er gewoon auto's aan het driften tussen en om de geparkeerde auto's....daar ga ik dus echt mijn Cayman niet tussen zetten!
Precies dit! Ik moest meteen denken aan dit filmpje van Chris Harris, die met zijn 991 GT3 Touring regelmatig 'Cars & Coffee' van Collecting Cars bezoekt, en zich ook groen en geel ergert aan mensen die het nodig vinden om als idioten weg te rijden: https://www.tiktok.com/@collectingcars/ ... 4575771909
Cazzo Super Veloce schreef:Er gaat toch nix boven het gas met je rechtervoet doseren zodat het toerental in het ideale bereik blijft, ondertussen je blik op het stoplicht en als het dan groen wordt de koppeling zo snel en gedoseerd op laten komen dat het toerental precies genoeg terug valt, je achterbanden naar grip zoeken en het toerental vervolgens weer vliegensvlug oploopt tot net voor de begrenzer, waarna je perfect getimed en supersnel naar het volgende verzet schakelt?
Cazzo Super Veloce schreef:Er gaat toch nix boven het gas met je rechtervoet doseren zodat het toerental in het ideale bereik blijft, ondertussen je blik op het stoplicht en als het dan groen wordt de koppeling zo snel en gedoseerd op laten komen dat het toerental precies genoeg terug valt, je achterbanden naar grip zoeken en het toerental vervolgens weer vliegensvlug oploopt tot net voor de begrenzer, waarna je perfect getimed en supersnel naar het volgende verzet schakelt?
Lekker ouderwets . Doe mij maar LC: Sport+, in D, linker voet op de rem, rechter voet volgas, LC ingeschakeld, rem los, kop wordt tegen de hoofdsteun geduwd en stoelbevestiging heeft het zwaar. Oh ja, hsf gaat ook omhoog