De Wireless CarPlay is ingebouwd, fase 1. Voor de mensen die geïnteresseerd zijn, ik heb de versie gekocht van Idusar / Ebilaen. Via AliExpress direct uit Europa. Komt in een doos van een Duits bedrijf. Het was wel een bevalling. Heeft even paar dagen gekost en zou normaal een uurtje werk moeten zijn. Er zijn genoeg instructies te vinden op internet maar hieronder een paar kleine dingen.
https://www.isudar.com/collections/wireless-carplay-box-for-porsche/products/carlinkit-wireless-apple-carplay-model-for-for-porsche-panamera-cayenne-macan-cayman-boxster-911-718-pcm-3-1?variant=39428865294418Allereerst de PCM verwijderen. Twee maal zijkantendashboard deel eraf (alleen maar clips, aan de achterkant van de auto beginnen en langzaam naar voren werken) en dan PCM loshalen met vier boutjes. Goed beschermen. Voor je het weet beschadig je je leer.

Dan de CD speler eraf en dan ziet het er zo uit.

Dit is de kaart die ik gekocht heb.

Dan is het een kwestie van de platte kabels rustig verwijderen en heel precies verlengen naar de nieuwe kaart. Hier ging het dus de eerste keer fout. Omdat ik kennelijk niet overal exact de kabel er goed k. Had zitten bleek bij eerste installatie de maps van de PCM niet meer te werken. Eerste dag vertraging.
Zo hoort het er dus uit te zien. Rechts de twee extra platte kabels. Onderop de kabels die naar buiten gaan en ook de twee antenne’s. Alhoewel de ene voor WiFi is en de ander voor BT zijn ze toch hetzelfde. Ik heb geen DAB dus dat gat was voor mij makkelijk beschikbaar om de kabels naar buiten te halen.

Dan een tip, de kabels van de antennes zijn fragiel. Ik heb daar eerst een stuk krimpkous omheen gedaan om ze te beschermen. Verder niet laten krimpen om het totaal demonteerbaar te houden. Later heb ik de antennes nog op het chassis van de PCM geplakt om te niet te laten buigen.
En zo ziet het er dan I. elkaar uit.

En toen begon het gedoe gisteren. De CarPlay werkte direct. Het koppelen was geen issue. Alleen kon ik wel bellen maar hoorde niemand mij. Oplossing bleek BT verbinding van de PCM te verwijderen. Daarna werkte het. Kostte wel wat uurtjes googelen. Toen de camera. Ik wist zeker dat ik hem goed had aangesloten. Na een tip van RennTech forum bleek dat die Chinezen in de opties bij de vertaling wel en niet de OEM camera de tekst hadden omgedraaid. Derde optie moet bij een aftermarket dus op OFF staan. En toen werkte de nieuwe camera. De lijnen lopen ook mooi mee met stuurbewegingen. De originele PDC blijft ook zichtbaar. Alleen hebben de Chinezen helaas geen moeite gedaan om het kleine autootje de graphics van een Porsche te gebruiken.

Tip, de aansluiting gaat makkelijk uit elkaar bij het inschuiven van de PCM terug in de auto dus even plakken.

Nog een tip, vandaag ben ik uren bezig geweest om alles weer terug te krijgen. Ter voorkoming van beschadiging toch even de zijkanten afplakken.

En dan het klapstuk. De extra kabels en dan met name het grote blok maakte het onmogelijk om de PCM weer netjes terug te krijgen. Bij een Panamera en een Cayenne heb je genoeg ruimte aan de zijkant om wat te friemelen. Uiteindelijk heb ik onderstaande dashboard deep verwijderd. Zit met een schroef aan de bovenkant en dan naar achter “glijdend schuiven”. Dan is er net in de ruimte om met wat stokjes de ruimte achter de PCM wat te bewerken om het grote vloek iets omhoog links te manoeuvreren. En dan opeens, a letterlijk drie uren pielen, lukt het opeens.

En nu naar het grote volgende onderdeel. Mooi de kabel netjes door de auto langs de motor naar de achterkant. Er komen nette all-wheather clips aan om de draden te verbinden zodat deze bij een beurt waar de bumper voor af moet netjes mee gaan. To be continued.
Dan is er ook nog een update waarmee je het volume handiger kan regelen maar daar ga ik me eerst even in verdiepen.