Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Re: Info gevraagd

21 nov 2005 12:09

Flyer.. schreef:De situatie is als volgt, mijn vader wilt zich een nieuwe wagen aanschaffen tegen het einde van dit jaar liefst nog.


Gaat ie deze zakelijk of prive rijden???


Ik weet niet hoe het voordeel in Belgie zou zijn, maar zou ie in Nederland een auto zakelijk gaan rijden, dan altijd voor een nieuwe (BTW) en dan is een X5 zakelijk een betere (goedkopere) optie vanwege de bijtelling.




Wat gevoel etc. etc. de KJN tuurlijk.

21 nov 2005 12:34

Laat ik me eens opwerpen als omslagpuntberekenaar..:

BMW X5 3.0d: wegenbelasting p/j: € 1.896 - € 1.864
gecombineerd verbruik: 9,4 l/100km = 1 : 10.6

BMW X5 4.8is wegenbelasting p/j: € 1.272 - € 1.240
gecombineerd verbruik: 13,5 l/100km = 1 : 7,4

Verschil wegenbelasting: € 624,-
Dat moet je dus terug verdienen met je brandstofverbruik.
Nu even een afgeronde aanname:
diesel: € 1,00 --> 0.094 per km
benzine: € 1,30 --> 0.176 per km

diesel is dan 0.082 per km goedkoper
624 / 0.082 = 7802 km per jaar..

__________________________________________________
Nog eentje:
BMW X5 3.0 wegenbelasting p/j: € 1.052 - € 1.024
gecombineerd verbruik: 12,7 l/100km = 1 : 7,87
benzine: € 1,30 --> 0,165 per km
diesel: € 1,00 --> 0.094 per km

diesel is nu 0.071 per km goedkoper
MAAR: wegenbelasting verschil is nu € 840,-
840 / 0.071 = 11830 km per jaar

Ofwel: diesel is al snel goedkoper.. opvallend. Had ik niet gedacht toen ik hieraan begon.. Of is mijn berekening niet goed... :roll:

21 nov 2005 12:50

rolph schreef:Ofwel: diesel is al snel goedkoper.. opvallend. Had ik niet gedacht toen ik hieraan begon.. Of is mijn berekening niet goed... :roll:

geen idee, maar wat ik wel weet is dat Geel in Belgenland ligt :wink:

21 nov 2005 13:12

Haha.. ok 8)
Toch leuk kwartiertje werk geweest :wink:

21 nov 2005 13:17

Berekeningswijze lijkt mij juist. Moderne diesels zijn ook niet meer zo zuinig als het om grote motoren gaat.

Ook is er volgens mij een algemeen streven van de overheid om het prijsverschil tussen diesel en benzineprijzen te verkleinen. In Zwiterland en UK zijn ze al gelijk. Misschien zijn er zelfs al landen waar diesel duurder is. :?:

21 nov 2005 17:26

@John 4s
het is voor privé rijden zowel als woonwerkverkeer,
De auto zou natuurlijk wel op de BVBA komen aangezien
mijn vader zelfstandige is.

Vandaag is hij gaan testrijden met een 3.0d, als dit voor hem genoeg
is qua vermogen en rijgenot zal hij waarschijnlijk niet de meerprijs
voor een cayenne betalen.

21 nov 2005 18:15

rolph schreef:Laat ik me eens opwerpen als omslagpuntberekenaar..:

BMW X5 3.0d: wegenbelasting p/j: € 1.896 - € 1.864
gecombineerd verbruik: 9,4 l/100km = 1 : 10.6

BMW X5 4.8is wegenbelasting p/j: € 1.272 - € 1.240
gecombineerd verbruik: 13,5 l/100km = 1 : 7,4

Verschil wegenbelasting: € 624,-
Dat moet je dus terug verdienen met je brandstofverbruik.
Nu even een afgeronde aanname:
diesel: € 1,00 --> 0.094 per km
benzine: € 1,30 --> 0.176 per km

diesel is dan 0.082 per km goedkoper
624 / 0.082 = 7802 km per jaar..

__________________________________________________
Nog eentje:
BMW X5 3.0 wegenbelasting p/j: € 1.052 - € 1.024
gecombineerd verbruik: 12,7 l/100km = 1 : 7,87
benzine: € 1,30 --> 0,165 per km
diesel: € 1,00 --> 0.094 per km

diesel is nu 0.071 per km goedkoper
MAAR: wegenbelasting verschil is nu € 840,-
840 / 0.071 = 11830 km per jaar

Ofwel: diesel is al snel goedkoper.. opvallend. Had ik niet gedacht toen ik hieraan begon.. Of is mijn berekening niet goed... :roll:
Je vergeet de aanschafwaarde en afschrijvingsverschillen(en onderhoudskosten) dan rolt er wel wat anders uit. :wink:

21 nov 2005 19:48

En de wegentaks die we hier hebben.

3 liter benzinewagen 644,95€ per jaar
3 liter dieselwagen 1105,03€ per jaar

Daar gaat al een deel van je "winst" :wink:

of zoals hier vergeleken wordt met een VEEEL zwaardere benzine

3 liter diesel 1105,03€per jaar
4.8 liter benzine 1913,08€per jaar

Dan slaat de bal de ander kant op (ps moest die 4.8 een diesel geweest zijn kostte je dat 3014,22€ per jaar) :shock:

22 nov 2005 10:13

911-lover schreef:Daar gaat al een deel van je "winst" :wink:

of zoals hier vergeleken wordt met een VEEEL zwaardere benzine

3 liter diesel 1105,03€per jaar
4.8 liter benzine 1913,08€per jaar

Dan slaat de bal de ander kant op (ps moest die 4.8 een diesel geweest zijn kostte je dat 3014,22€ per jaar) :shock:


De reden dat ik de 3.0d en 4.8i vergeleek was door de genoemde types in deze thread!

Heb je idd nog te maken met aanschafwaardeverschil, onderhoud en inruilwaarde. Dat is allemaal lastig(er) in te schatten helaas. En de keuze staat toch al zo goed als vast...

22 nov 2005 17:36

Als het kiezen wordt tussen de Cayenne en deze wordt de keuze wel even moeilijk :? :wink:

22 nov 2005 17:56

uhm bmw heeft nog nooit een mooie touring gemaakt als je het mij vraagt, audi's vond ik tot nu toe ouderwets maar die nieuwe a6 avant is wel zeer mooi.. maja dat is een mercedes e-combi ook natuurlijk om er maar weer eens een alternatief naast te leggen

22 nov 2005 23:32

ppp 356 schreef:Al die Ken en Barby wagens laten staan, en een echte voor de deur

Mercedes G-klasse

En daarmee het bulderende moment op zoeken dat het vermogen het verliest van de luchtweerstand. :wink:

22 nov 2005 23:43

Een goede 400CDI gaat ook over de kaap van de 200, kost je wel 30liter diesel elke 100km, maar de auto's voor je gaan wel héééééééééééél gezwind uit de weg 8)

22 nov 2005 23:58

ppp 356 schreef:Een goede 400CDI gaat ook over de kaap van de 200, kost je wel 30liter diesel elke 100km, maar de auto's voor je gaan wel héééééééééééél gezwind uit de weg 8)


Effe off-topic:
Vorige week was er hier een Combi-cross 4x4 evenement. Bij de liefhebbers van zware proeven zeer geliefd (140 aanvragen voor 80 plaatskes) en wie kwam er voor een resem getunede defenders als winnaar uit de modder? Juist een échte oer G een dijk van een auto...

2 klanten hebben zo een zwaar gevalletje als hobbycar... een 500 amaai, dat's straffen toebak :thumright:
Plaats een reactie