01 mei 2022 11:45
disciple schreef:Zijn geen must voor Olaf als ik het goed heb gelezen.
01 mei 2022 12:26
03 mei 2022 10:03
03 mei 2022 13:48
03 mei 2022 15:37
03 mei 2022 16:47
03 mei 2022 16:59
03 mei 2022 17:08
03 mei 2022 17:11
03 mei 2022 18:08
03 mei 2022 20:50
05 mei 2022 14:09
disciple schreef:Dingen die ik geleerd heb tijdens mijn zoektocht:
Bekende problemen:
-Vanaf bouwjaar 2006 sterker IMS lager vanaf fabriek, vervangen niet nodig. Voor 2006 is vervangen wel verstandig.
-Bore scoring: reëel issue, echter sterk overtrokken. Met name de 3.8 kan er last van krijgen. Zoals Wolbert zegt: warmrijden is het devies en dan is de kans op problemen heel klein. Probleem is echter dat je niet weet hoe de vorige eigenaren met de auto zijn omgesprongen. Er is een combinatie van problemen die elk in meer of mindere mate kunnen bijdragen tot het ontstaan van dit probleem. Slechte/oude olie, niet goed warmrijden (maar ook met koude motor op koppel rijden, dus in een hoge versnelling volgas bijv) veel korte stukjes rijden, koude klimaten, slechte injectoren, slechte benzine. Symptomen kunnen zijn: linker uitlaat viezer dan rechts (een klein verschil hoeft niet erg te zijn), toenemend olieverbruik, een tikkend geluid hetgeen erg op een klepstoter lijkt), metaal in de olie, overslaan van de motor bij vergevorderde scoring. Een cilinderwandinspectie kan nuttig zijn, maar moet dan wel door iemand worden gedaan die echt weet waar hij naar kijkt en dus niet normale slijtage aanziet voor groeven. De vraag is ook hoe verstandig het is om dit te laten uitvoeren door iemand die ook motorrevisies doet. Als er eenmaal scoring is ontstaan kan het hard gaan, maar als je weinig rijd en goed voor de auto zorgt kan het nog jaren duren voordat er symptomen ontstaan. Mijn visie: als je een auto koopt bij een goede specialist die goed verzorgd is, geen hoog olieverbruik heeft (voor zover je dat kan nagaan), en geen rare geluiden maakt, dan is de kans op scoring zeer gering. Wil je echt zekerheid laat dan een cilinderwandinspectie doen bij iemand die je vertrouwd en de kennis heeft.
Wat betreft de opties (is natuurlijk subjectief):
-Leer op dash/portieren: Ik persoonlijk vind het jammer dat ik dat niet heb. Maakt het interieur toch wat hoogwaardiger.
-Sportstoelen: ik vind deze beter zitten en vind ze ook mooier en beter passen bij een sportwagen. Standaard stoelen zitten echter zeker niet slecht. Ligt ook een beetje aan je postuur.
-Sport chrono: denk wel een must have. bij de 997.1 is het verschil tussen de twee rijmodi erg groot. In normaal vrij week en gasrespons wat lui. Heerlijk cruisen. In sport keihard onderstel en lekker giftige gasrespons. Ik vind het heerlijk. Die klok op het dashboard is een gimmick. Bij een 997.2 PDK is sport chrono echt een must. Anders heb je geen mogelijkheid de bak aan te passen, dus wordt echt sportief rijden lastig. De vroege PDK is echt geen supersnel schakelende bak namelijk. Veel beter dan de tip, maar haalt t niet bij de recentere PDK bakken. Is bij een 997.2 makkelijk te retrofitten. Bestaat uit een software-update en een nieuw paneeltje op het dashboard met de sport en sport+ knoppen. Heb je alleen geen klok op t dashboard. Boeien.
-Sportuitlaat: persoonlijk. Ik vind het geluid van de 997.1 wat tam. Alleen met raam open lekkere sound. Bij de 997.2 vind ik t geluid wat minder aansprekend (maar blijft een lekkere boxersound hoor), maar is wel meer aanwezig. Prijzige retrofit (3,5k).
S of non S:
Een S is wat mij betreft veel aantrekkelijker. De non S staat wat hoog op de poten, heeft kleinere remmen zonder rode klauwen. De S modellen hebben standaard PASM.
997.1 of .2:
Beide gaaf. Niet te bang zijn voor motorproblemen. 997.2 is wel een stuk moderner (of minder oud). Ik persoonlijk vind de facelift mooier. Middenconsole is merkbaar beter van kwaliteit en moderner. Verder is het interieur nagenoeg hetzelfde. Helaas veel hogere prijs. Komt doordat deze tijdens de kredietcrisis werd geïntroduceerd en er dus veel minder van zijn verkocht, en de (grotendeels overtrokken) angst voor catastrofale motorproblemen van de 997.1.
05 mei 2022 15:10
06 mei 2022 22:53
06 mei 2022 23:56
disciple schreef:https://www.myvintage.be/vehicule-depot-vente/porsche-997-carrera-s-3-8i-355cv-origine-belge/
Dit wat voor je? Ziet er supernetjes uit.
14 mei 2022 19:20
17 mei 2022 23:00
17 mei 2022 23:04
18 mei 2022 9:06
18 mei 2022 19:39
disciple schreef:Staat nog steeds op de site. Zijn ze wel erg laks met updaten. Succes!
18 mei 2022 22:43
19 mei 2022 9:13
19 mei 2022 19:55
20 mei 2022 8:33
20 mei 2022 10:06