Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Re: 95+octaanbooster of 98?

03 jan 2023 12:11

Het spijt me zeer, maar je gaat toch niet lopen klagen over dubbeltjes om je P te kunnen rijden? Lijkt mij de verkeerde zuinigheid.

Afbeelding

Re: 95+octaanbooster of 98?

03 jan 2023 17:12

Hapi ??
Wordt steeds gekker met die Porschejongens :mrgreen:

Re: 95+octaanbooster of 98?

03 jan 2023 20:59

Het is pas officieel een meme als het ook slecht Engels is volgens mij ;)

Re: 95+octaanbooster of 98?

03 jan 2023 21:51

Het spijt me zeer, maar je gaat toch niet lopen klagen over dubbeltjes om je P te kunnen rijden? Lijkt mij de verkeerde zuinigheid.


Daar heb je an sich natuurlijk een punt.

De andere kant:
Ik denk altijd over vele dingen na hoe je het "handig" kan doen. Dat wil niet zeggen dat ik het dan altijd op die manier doe. Ik kies ook wel bewust voor de andere mogelijkheden.
Inmiddels doe ik dit al lang zo en is het misschien wel de reden dat ik Porsche kan rijden.

Heeft het werkelijk het verschil gemaakt: who knows?

Re: 95+octaanbooster of 98?

03 jan 2023 22:13

Ja, je houdt inderdaad geen geld over als je het achteloos over de balk smijt. Ik denk ook wel na over slimme besparingen (bijv. roosters voor de radiators zodat ze minder snel beschadigen wat weer kosten bespaart) maar benzine mengen met een additief om een paar euro uit te sparen gaat me wel erg ver.

Re: 95+octaanbooster of 98?

03 jan 2023 22:27

Neem bijv. 25 cent per liter verschil - dan scheelt het zeg maar € 13,75 per tank beurt ... 1 keer per week tanken en het is even iets meer dan € 700,- verschil :idea:

Vaak is "duur" betalen voor tanken een gevoel ... en als je per saldo additieven of omrijden voor een betere prijs mee gaat reken is het verschil in prijs in ene niet zo groot meer :idea:

Ik vermijd gewoon tanken langs de snelweg ... en rij alleen de grens over om te tanken als ik er ook nog andere zaken moet halen die goedkoper zijn dan in NL :popcorn:

Re: 95+octaanbooster of 98?

03 jan 2023 23:20

Dat laatste doe ik ook idd. En ik reken op dezelfde manier bij vele andere zaken.

En voor wat betreft de additieven: dat is nou typisch zo'n voorbeeld waar ik over nagedacht heb en het niet ga doen. :wink:

Re: 95+octaanbooster of 98?

04 jan 2023 12:54

Gelukkig maar :thumleft:

En ter info. Ik tank gemiddeld 1x per maand, dus vandaar mijn onverschilligheid t.a.v. brandstofprijs. Zelfs toen E98 meer dan 2,40/l kostte haalde ik er mijn schouders bij. Een hobby mag geld kosten nietwaar?

Re: 95+octaanbooster of 98?

04 jan 2023 14:13

Dus rij je te weinig :mrgreen: of de Porsche is uitermate zuinig

Re: 95+octaanbooster of 98?

04 jan 2023 14:16

Wat hebben jullie tegen additieven? Ik heb jaren lang loodvervanger in de BMW gegooid. Nooit iets geks gemerkt.

Re: 95+octaanbooster of 98?

04 jan 2023 14:55

renetrzes schreef:Dus rij je te weinig :mrgreen: of de Porsche is uitermate zuinig

Ik rij alleen voor mijn plezier, zo'n 4-5K km per jaar. Als daily heb ik een Trek District 3 en TOTMBO heeft nog een hybride sufmobiel voor de praktische ritten.

NordRack2 schreef:Wat hebben jullie tegen additieven? Ik heb jaren lang loodvervanger in de BMW gegooid. Nooit iets geks gemerkt.

Ik heb niks tegen additieven, mits ze een nuttige functie hebben. Octaanbooster bij E95 gooien omdat je E98 te duur vindt past wat mij betreft niet in de categorie "nuttig" maar "gierig".
:popcorn:

Re: 95+octaanbooster of 98?

04 jan 2023 19:05

Voor zover ik weet heeft het octaangetal alleen maar met de klopvastheid te maken. Bij Shell doen ze precies hetzelfde, ze kwakken er iets bij dat de klopvastheid verhoogt. Dat kun je dus net zo goed zelf doen.
Maar wat??

Heeft iemand misschien een vaatje octaan in de aanbieding? :scratch:
Cee-acht Haa-achttien voor de kenners.

Polydeukes schreef:Als daily heb ik een Trek District 3

Met distributieriem zie ik. Vervangen na tien jaar of 100000 km!

Re: 95+octaanbooster of 98?

05 jan 2023 12:39

NordRack2 schreef:Ik heb jaren lang loodvervanger in de BMW gegooid.

Daar zou ik ook geen enkel probleem mee hebben :^:

Re: 95+octaanbooster of 98?

05 jan 2023 14:24

NordRack2 schreef:Voor zover ik weet heeft het octaangetal alleen maar met de klopvastheid te maken. Bij Shell doen ze precies hetzelfde, ze kwakken er iets bij dat de klopvastheid verhoogt. Dat kun je dus net zo goed zelf doen.

Het verschil tussen E95 en E98 is niet alleen het octaangetal natuurlijk, maar ook het percentage bio-ethanol. Ondanks dat het allemaal kan en mag volgens fabrieksopgave, gooi ik liever zo min mogelijk hydrofiele (=water aantrekkende) brandstof in mijn P.

NordRack2 schreef:Met distributieriem zie ik. Vervangen na tien jaar of 100000 km!

Ik ben bang vaker :mrgreen:
Plaats een reactie