25 jan 2023 14:51
de EV is nog niet perfect: range moet groter worden omdat de laadsnelheid meestal tegenvalt (gisteren 2x aan een snellader gestaan, begint op ongeveer 100kw wiaarna het snel richting 70kw zakt, en dat terwijl ik als enige op het laadstation stond in beide gevallen)
25 jan 2023 16:50
25 jan 2023 17:19
25 jan 2023 17:36
25 jan 2023 17:57
Johann schreef:Een nieuwe auto produceren vervuilt, EV's een stuk meer dan ICE.
25 jan 2023 18:00
Cazzo Super Veloce schreef:70% vd batterijen, dan zou hij toch minimaal 200-250 km range moeten hebben.
25 jan 2023 18:01
25 jan 2023 19:29
25 jan 2023 20:03
25 jan 2023 20:11
25 jan 2023 21:43
25 jan 2023 23:40
26 jan 2023 0:10
26 jan 2023 8:14
26 jan 2023 8:19
Alex90 schreef:Sunk cost. Het gaat om de keuze tussen nu vervangen of verder rijden, dus alle uitstoot tot dit keuzemoment telt al niet meer, want daar kun je niks meer aan doen.
Stel dat je oude auto 200 gram CO2 per km meer uitstoot dan een nieuwe auto en het maken van een nieuwe auto kost 30 ton CO2, dan zit het break even point bij 150.000km. Oftewel als je nu een nieuwe auto koopt en je rijdt er meer dan 150.000km mee voordat je deze weer vervangt, dan kun je beter nu een nieuwe auto kopen en je youngtimer naar de schroot brengen.
Als je minder rijdt, dan kun je beter nog één cyclus wachten met het kopen van een nieuwe auto.
Overigens is dit natuurlijk alleen op basis van CO2. Een oude auto zal ook wel meer andere slechte stoffen uitstoten door slechtere filters enzo.
26 jan 2023 8:38
26 jan 2023 8:52
Polydeukes schreef:Johann schreef:Een nieuwe auto produceren vervuilt, EV's een stuk meer dan ICE.
Kijk nou eens naar de gehele levenscyclus incl alle bijbehorende processen in plaats van alleen naar dat deel van het proces dat jouw stelling onderbouwt. Alles bij elkaar opgeteld, dus productie, gebruik en recycling/vernietiging (in het Engels noemen ze dat "well to wheel") is een EV minder vervuilend. Een filmpje met duidelijke uitleg - KLIK -
26 jan 2023 9:17
26 jan 2023 10:21
26 jan 2023 10:25
26 jan 2023 10:30
26 jan 2023 10:34
bladerunner schreef:Ik spreek hier voor België; moest een EV niet 100% aftrekbaar zijn voor zelfstandigen en bedrijven (waarom enkel zij vraag ik mij dan af), en 0 euro BIV (inschrijvingstaks) en 0 euro jaarlijkse rijbelasting dienen betaald te worden, dan werd er amper eentje verkocht.
Dit is weer een typisch geval van een opgespannen val van ons beleid.
26 jan 2023 10:46
Cazzo Super Veloce schreef:Aardolie ...., alleen om jezelf of goederen verplaatsen is heel dom. Dat is de discussie.
26 jan 2023 10:55
26 jan 2023 11:21
het werkelijke vraagstuk; wat is vervuilender ICE of EV?
Met mijn huidige Panamera rij ik momenteel best wat km's per jaar (50Kkm).
In de zoektocht naar een andere/nieuwe P zat ik naar de Taycan te kijken en kwam zodoende ook op de ANWB-site en de route-planner voor EV's.
Regelmatig ga we naar Frankrijk (+1000km vanaf Utrecht en ik rij het gemiddeld in 8,5uur en 1 stop) in een gebied waar het aantal laadpalen nog op een paar handen te tellen is (en ook nog 11kW-laders).
Wat mij verbaasde is dat een Taycan GTS 5x (!) moet laden om de rit af te leggen; totale laadtijd 1,5uur laadtijd; reistijd bijna 12uuren een aantal keren van de (tol)weg af voor het laden in dorpen/steden.
Ik ga er voor het gemak van uit dat ze van de maximale toegestane snelheden uitgaan en alles wat daar boven zit gaat ten koste van de actieradius. Toch?
Gezien het geduld dat ik heb (en ja, het is vakantie dus je hebt alle tijd, nou niet als je die rit al 200x gedaan hebt, dan wil je alleen maar vlot op de eindbestemming zijn) dus voorlopig nog geen EV voor mij (ondanks ook alle voordelen) maar waarschijnlijk weer een hybrid.
Trouwens: voor de grap een paar ander auto's ingevoerd op de ANWB-site en dezelfde rit in een bijvoorbeeld een Mini Cooper EV is 15x (!) laden en 16uur onderweg![]()
Hoe moeten de eigenaren van kleine auto's dat doen? Bijvoorbeeld weekendje Sauerland wordt dan al een hele onderneming als je met een Twingo elke 150km moet laden. En op 1 dag van Utrecht naar Brugge v.v. zal ook een uitdaging worden.
Hoe zien jullie dat?