Vorig jaar zijn we via Dubrovnik naar ons onderkomen in Zuid-Frankrijk gereden. Ik geef toe, het is een beetje een omweg, maar het was zeer de moeite waard.
Dit jaar wilden we ook niet rechtstreeks naar Zuid-Frankrijk en bedachten we dat Corsica erg mooi zou kunnen zijn. Scheel in kilometers want je vaart een groot stuk.....
Als liefhebber van rally’s had ik al vaak filmpjes van de Tour de Corse voorbij zien komen en het zag er inderdaad mooi uit. Dus een appartement voor 9 dagen geboekt. We hadden een verdeling gemaakt van een dag strand, een dag rijden, een dag strand enzovoort. De routes hadden we thuis al op papier gezet.
We hadden de boot (met hut) van Marseille naar Bastia en die vertrekt om ongeveer 18:00 uur. Je komt dan de volgende morgen rond 07:00 uur aan.
In twee dagen naar Marseille gereden met een overnachting in de buurt van Tournus. Zo heb je ook niet de stress van te laat komen. Uiteraard sta je geruime tijd te wachten aan de haven, maar dat is niet anders. Soepele overtocht gehad en bij aankomst in Bastia gelijk de weg naar het noorden gekozen richting de Cap. Dat is een geweldig mooie route langs de kust. Na pakweg 270 km waren we bij ons appartement aan het strand in San Nicolao aan de oostkust.
Na een dag strand een route door het binnenland gepakt. Mooi. Maar het mooiste moest nog komen. Een rit van San Nicolao naar Bonifacio en dan langs de kust naar Ajaccio en na een overnachting onderweg weer terug naar San Nicolao.
De laatste rit voerde ons door de Gorges d’Asco. Tjonge wat een prachtige weg. Maar smal, smaller, smalst.
Wat is Corsica mooi. Niet alleen wat betreft natuur maar ook om te rijden. Al met al zeer de moeite waard al denken we dat je er nog beter in het voorjaar kunt zijn. Vermoedelijk nog mooiere natuur en niet zo (bloedje) heet.
In het voorjaar hebben we de Pyreneën gedaan, maar dat haalt het niet bij Corsica wat ons betreft.
In totaal zo'n 1200 km op Corsica gereden en uiteraard alles open. De kwaliteit van de wegen viel mij mee, al heeft de auto best wel wat te verduren gehad.
Afgelopen vrijdag op de terugweg van San Nicolao naar Bastia zagen we dat de prijs van de benzine (alleen 95 maar gelukkig nog E5!) opeens €1,55 was. Ik had een dag ervoor de tank nog volgegooid voor €1,88 p/l!
Nu weer zonder schade, pech of andere malheur voor nog een ruime maand in Zuid-Frankrijk met de 993 aan de druppellader. Even geen ritjes meer