@Pondje: dat is zeker mazzel hebben mbt je ims lager. Mits mijn motor verder gezond is ben ik van plan om later dit jaar ook het ims te vervangen, icm het modificatie pakket van auto resto.
Voor wat betreft de tik in mijn motor, er is echt geen pijl op te trekken, het geluid zelf is erg wisselend, en het is ook niet altijd aanwezig. Ik ben nu al 2x naar een specialist gereden om te laten luisteren, en beide keren was de tik bij aankomst niet hoorbaar... kom ik thuis, is de tik wel weer hoorbaar..
Vandaag heb ik na een rit van goed 80 km de auto weer binnen gezet en de tik was er weer. ik heb maar weer een video gemaakt en ook met een stethoscoop goed geluisterd. het geluid komt echt uit de rechter kant van de motor, maar ook met stethoscoop is het lastig precies te plaatsen. Als ik de stethoscoop op het uitlaat spruitstuk zet, hoor ik de tik vrij hard, maar ook op het carter aan de rechter kant hoor ik de tik hard. Op de voorste injector rechts hoor ik de tik ook hard... Kortom er is geen pijl op te trekken.
Telkens weer naar een specialist rijden in de hoor dat de tik daar hoorbaar is is ook geen doen. Het plan is nu om binnenkort van onderuit de cilinders te laten inspecteren met een bore scope. Daarnaast voorafgaand ook gelijk een motor flush in de olie laten doen. Wie weet is het toch een lifter of iets dergelijks en is het daarmee weg.
hierbij nog een linkje naar een video van vandaag:
https://youtu.be/4L3sz6jXaNM het geluid klinkt hier best dramatisch, als ik dan weer google of fimpjes op youtube bekijk om het geluid te vergelijken en kennis op te doen denk ik elke keer weer: het is bore score en of piston slap. maar als ik dan lees wat de symptomen zijn... (hoog) olie verbruik en of blauwe rook uit de linker uitlaat, dat heb ik beide niet. Sterker nog, mijn motor verbruikt helemaal geen olie, ik heb ook nog nooit hoeven bijvullen tussen de beurtjes door en zowel het digitale als de peilstok geven beide altijd netjes max aan bij koude motor.