Re: 911SC stuurinrichting knakt.
Haha, ik vroeg me al af waar je op uit was.
Even een kleine correctie:
De eerste foto is geen Lemforder spoorstang, maar een Üro parts onderdeel.
De foto heb ik geleend van de Rock Auto website, die alleen de Üro spoorstangen heeft.( Ik heb ze niet daar gekocht overigens)
Ik had alleen de tekst er even af gehaald.
Maar misschien hebben zij de foto wel weer geleend van Lemforder, want daar zie ik inderdaad ook de blauwe klemveertjes om de kogelhoesjes.
Of hebben ze beide de zelfde fabrikant. ( Wat me ook niet zou verbazen)
Ik heb 21 jaar een Citroën Oldtimer onderdelen groothandel gehad en heb veel gezien en gehoord bij fabrikanten.
Wij deden zaken met fabrieken overal over de wereld, die ook gewoon fabriceerden voor de grote merken zoals; Valeo, Volkswagen, FM, Bosch enz,enz.
40 Nm zonder loctite vind ik voor de binnenste stuurkogel echt véél te weinig.
Die originele met rubber zouden nooit los kunnen lopen.
Dan moet eerst de contramoer, die de hoes op zijn plek houd en de contramoer van de buitenste kogel los lopen.
Maar hier schrijft Porsche zelfs 70Nm voor!
Jammer genoeg kan ik nu de aanhaalmomenten voor een Turbo spoorstang niet meer vinden.
Ik had waarden gelezen van 130 tot 150NM, wat ik ook niet heel raar vond.
een wielmoertje zet je immers ook al vast met 130NM.
40 Nm is natuurlijk heerlijk, als je de hele spoorstang nog een keer wil verwisselen zonder het stuurhuis uit te bouwen.
Ik denk dat deze binnenste kogelgewrichten wel even mee gaan, gezien de afmeting en het feit dat ze onder de hoezen zitten.
Hoezen en buitenste stuurkogels kun je moeiteloos vervangen op de auto.
En als de hele spoorstangen aan vervanging toe zijn, haal ik het stuurhuis er gewoon weer onderuit, dat kost me een half uurtje extra werk.
Ik heb jaren lang classic races gedaan met dikke snelle tweetakt motoren.
Daar heb ik geleerd dat je beter alles goed vast kunt zetten en borgen.
Mijn mentor op dat gebied was er erg duidelijk over.
Krukas tandwiel moeren van de Yamaha TZ750 moest je volgens de Yamaha manual vast zetten met 40 NM.
De tandwielen kwamen nog wel eens los en ruïneerden dan meteen een hele dure set carters.
Wij gebruikten Loctite en het dubbele aanhaalmoment.
Ik heb dan ook jaren gereden zonder te hoeven sleutelen langs het circuit, dat kon ik niet van iedereen zeggen.
Je tweede advies maak ik graag een volgende keer gebruik van!