Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Re: Aanschaf eerste classic 911

06 jul 2024 14:04

Het gaat mij niet zo zeer om de kosten maar om het juiste gebruik. Als een motor gebouwd is voor E10 is het niet persé beter om E5 te tanken en andersom. Volgens mij is E5 5% bijmenging van ethanol en E10 10%. 102 octaangehalte wordt vooral gebruikt op het circuit, die is ook niet overal beschikbaar. Dat is ongeveer wat ik ervan weet, die eigen merken en plusmerken zeggen mij niet zoveel. Maar als ik jullie goed begrijp minimaal E5 tanken toch?

Re: Aanschaf eerste classic 911

06 jul 2024 16:14

Vorige week had m’n vader nog 95 getankt (ook al zei ik: niet doen) met een auto uit 1951. Resultaat: meteen slecht lopen, pruttelen en stotteren met half- en volgas. Heb er mee gereden, maar duidelijk verschil qua benzine (zat 98 in).
Heb hem gewezen op de 102 octaan-benzine, tank gedraind, 102 erin, en weg waren de problemen..

Voor zover ik weet is de 102 echt zonder ethanol, en dat heb ik liever.

Re: Aanschaf eerste classic 911

07 jul 2024 17:55

Ik dacht dat alleen TanQyou nog 100+ leverde. Anyway, BP Ultimate voor mij op aanraden van mijn garagist.

Re: Aanschaf eerste classic 911

19 jul 2024 10:38

DennisvdB schreef:Ik tank Texaco 102 met alle oldtimers, een dorp verderop. 2,49 per liter.


Is dat in NL nog steeds te krijgen ja?

Weet iemand toevallig een pomp in de regio Breda die nog 102 heeft? :-D
(Google lijkt alleen verouderde resultaten te geven...)

Re: Aanschaf eerste classic 911

20 jul 2024 21:49

TanQyou Franeker (De Wieken 2)

TanQyou Sint Annaparochie (Stadhoudersweg 30)

TanQyou Leeuwarden (Nijlânsdyk 4)

TanQyou Hommerts (Jeltewei 1)

TanQyou Grijpskerk (lageweg 8 )

TanQyou Schoonebeek (Europaweg 153)

TanQyou Ommen (Brink 58)

TanQyou Dalfsen (Vossersteeg 99)

TanQyou Putten (Stationsstraat 44)

TanQyou Bergen op Zoom (Gagelboslaan 161)

TanQyou Heerlen (Voskuilenweg 125

TanQyou Landgraaf (Brunsummerweg 136)

Re: Aanschaf eerste classic 911

21 jul 2024 11:38

Olaf schreef:TanQyou Franeker (De Wieken 2)

TanQyou Sint Annaparochie (Stadhoudersweg 30)

TanQyou Leeuwarden (Nijlânsdyk 4)



Dank je Olaf, ik heb t voor t uitkiezen :D

Re: Aanschaf eerste classic 911

12 aug 2024 14:21

Een update voor de geïnteresseerden.

Afgelopen woensdag was alles rond wat betreft RDW, verzekeringen, peilzender, taxatie en... kentekenbewijs! Al met al veel geduld moeten hebben maar er waren een aantal zaken waar ik simpelweg geen vat op had. Na de nodige bandenspanning check, olie, even aftanken met BP Ultimate en telefonische bevestiging meteen de sleutel in het linkse contact gestoken en hup! richting het Veerse meer. Auto keurig warm gereden. Wat een heerlijke rit! Echt álles is genieten. Het geluid, het schakelen, dakje open en het uitzicht op die eigenwijze spatschermen. Niet te doen. Paar stukjes lekker geaccelereerd (op die spaarzame momenten dat dat kan), het is alsof er geen einde aan komt. Om mijn rijbewijs nog even veilig te stellen toch maar een beetje ingehouden :D Het is vooral de beleving die het zo gaaf maakt. Ik had dat vroeger ook met mijn Alfa 33 QVtje. Dat was gewoon een skelter die alleen maar hard wilde gaan. Fantastisch geluid en je dacht de hele tijd; wat gaan we haaaaard!! Was misschien niet zo maar dat gevoel kreeg je er wel van. De Porsche geeft me hetzelfde gevoel.

Overal waar je stopt krijg je complimenten, dat is erg leuk. Mensen die een praatje komen maken, die er een gehad hebben, enz. Super leuk.

Vrijdag terug naar huis maar eerst nog ergens op de koffie. Wil ik starten.... niemand thuis. Nog eens proberen. Nope. Ging wel rond maar pakte niet. Vrienden van mij natuurlijk dikke pret: Dat krijg je met zo'n oud ding! Enfin, de heren techneuten kwamen ook niet verder dan; waarschijnlijk de benzinepomp. Net 3 dagen lid van de ANWB dus die maar opgetrommeld. Een ervaren monteur was vlug ter plekke maar kreeg haar niet aan de praat. Die baalde natuurlijk als een stekker want zijn eer te na natuurlijk. De arme man is er bijna anderhalf uur mee zoet geweest maar kwam er niet uit (iets met spanningsprobleem aan de benzinepomp). Uiteindelijk op laten slepen en met vervangend vervoer naar huis gereden.

Wat is autorijden dan ineens saai! Zo'n dashboard met een knipperend leeuwtje dat grappig (?) bedoeld zal zijn. Wat een kleurloze eenheidsworst is het toch op de weg. Keurig tussen de lijntjes, allemaal rond de 105, 107. Ik verveelde me kapot onderweg. Dat ding ook nog ieder hondsgezeik piepen waarvan ik dacht, wat moet ie nou weer? Wan ellende :roll:

Enfin, uiteindelijk thuisgekomen. Moet wel zeggen dat de service van de ANWB super was, binnen 2 uur alles geregeld.

Nu even afwachten totdat ze haar komen terugbrengen naar Eindhoven en er een specialist bij ons in de buurt naar kan kijken. Benieuwd wat er uiteindelijk aan schort!

Re: Aanschaf eerste classic 911

12 aug 2024 14:54

Ah altijd mooi die 1e keer afslepen :wink: .
Je zal merken dat het minder wordt als je de auto wat beter leert kennen :lol: .

Succes! Hoop dat het niet veel meer dan het relais of de pomp is( en zo lijkt het ook niet inderdaad).

Re: Aanschaf eerste classic 911

12 aug 2024 15:02

Ruby77 schreef:Wil ik starten.... niemand thuis. Nog eens proberen. Nope. Ging wel rond maar pakte niet.

Heb ik ook eens gehad, tijdens een driftcursus. Gelukkig was de forumtechniker ter plaatste. Opende de bagageruimte, trok de kap van de zekeringkast, en hop, daar viel een relais uit. Relais teruggeplaatst, en lopen maar weer.

Re: Aanschaf eerste classic 911

21 aug 2024 9:59

Het zit niet mee en mijn geduld wordt op de proef genomen. De heren geleerden zijn er nog niet uit wat er aan scheelt en we zijn bijna een week verder. Niet dat ze continue met mijn auto bezig zijn, ze hebben het druk zat en doen naar mijn idee echt wel hun best. Ruim 40 jaar ervaring die oude man en dan nog tegen zaken oplopen die je niet eerder hebt meegemaakt!

Schijnbaar was er een spanningsprobleem, het relais gaf spanning op een pootje die geen spanning zou moeten geven en van 2 andere pootjes andersom. Heel vreemd. De redelijk nieuwe benzinepomp (die potdorie Chinees bleek te zijn) schijnt vastgeslagen te zijn waarbij het vermoeden is dat daarmee ergens anders iets doorgebrand is (zou kunnen zijn). Ik schrijf in vermoedens en schijnbaarheden omdat ik zo goed mogelijk probeer te vertalen wat mij verteld is. Voor mij is het allemaal maar wazig omdat ik daar simpelweg de kennis niet van heb, je kunt mij alles wijsmaken :roll:

Anyways, ze dachten het spanningsprobleem opgelost te hebben (kan te maken hebben met de demontage van het oude alarmsysteem) en verdraaid, ze liep! Tot de volgende dag dan, zelfde probleem :oops: Motor gaat wel rond maar wil niet aanslaan... De zoektocht continues.

De APK valt tot nu toe wel mee, achteruitrijlampje vervangen, pompje van de ruitenwissersproeier was kapot. Tot nu toe dan :bang:

Het vreemde vind ik dat de auto daarvoor (die ene rit dan :mrgreen:) zo prachtig liep. Als de spanning inderdaad verkeerd is aangesloten vraag ik me af of een auto dan überhaupt loopt?

Re: Aanschaf eerste classic 911

21 aug 2024 15:02

Ruby77 schreef:Als de spanning inderdaad verkeerd is aangesloten vraag ik me af of een auto dan überhaupt loopt?

Ligt er aan wat er verkeerd aangesloten is. Maar als je bij een brandstofpomp of bij de motor de spanning met massa verwisselt doet ie het niet. Afhankelijk welke aansluiting. Bij een relais kan het verwisselen verschillende uitkomsten geven.


Ruby77 schreef:.., je kunt mij alles wijsmaken :roll:

Dat deed ik net ook.

Re: Aanschaf eerste classic 911

22 aug 2024 9:51

Dat deed ik net ook.


:mrgreen: :mrgreen:

Re: Aanschaf eerste classic 911

04 sep 2024 13:59

Weer een paar weken verder en de auto staat helaas nog steeds bij de garage. Auto start en loopt, nu zit er schijnbaar een beveiliging op die ingrijpt bij vol vermogen. Garage geeft aan dat dit niet hoort en dat ze dat er nog "even" afhalen. Is dat iets bekends en wellicht iets van de Amerikaanse modellen?

Re: Aanschaf eerste classic 911

30 sep 2024 13:26

Hoi Ruby77, ik las dat je uit de buurt van Eindhoven komt. Ik ook. Bij welke specialist heb je de 911 staan en is hij al klaar?

Re: Aanschaf eerste classic 911

30 sep 2024 13:38

Hoi Maarten,

Auto staat nu nog bij Wams hier in Eindhoven, bij mij om de hoek. Die hebben het nogal druk en daar ben ik pas over 3 maanden aan de beurt. Een paar weken geleden belden ze dat de auto klaar was en dat ik ermee kon rijden. Toen ik deze op ging halen herhaalde het probleem zich weer. Gelukkig daar ter plekke. Ondertussen contact gehad met Paul Geeris in Bergeijk, daar kan ik 1 november terecht!

Re: Aanschaf eerste classic 911

30 sep 2024 15:59

Je bedoelt in Heeze neem ik aan

Re: Aanschaf eerste classic 911

30 sep 2024 16:01

Ach, stom. Heeze natuurlijk! Maandag :bang:

Re: Aanschaf eerste classic 911

04 okt 2024 12:38

Auto gistermiddag opgehaald, voor nu rijdt ze! Meteen ritje gemaakt, awesome.

Er zit nog ergens een vacuumlek dat later opgelost moet worden maar dan moet het blok eruit. Op zich niet zo erg want dan kan meteen die oude overbodige luchtpomp eruit en kan ik de ventilator mooi maken. Vandaag nog even aan de bak maar morgen de weg op. Mooi weer, tank vol en goeie zin. Let's go!

Re: Aanschaf eerste classic 911

04 okt 2024 13:42

Als je toch in regio Brabant zit, zou ik Rennsport Breda eens proberen.

Re: Aanschaf eerste classic 911

05 okt 2024 10:54

Ruby77 schreef:Auto gistermiddag opgehaald, voor nu rijdt ze! Meteen ritje gemaakt, awesome.

Er zit nog ergens een vacuumlek dat later opgelost moet worden maar dan moet het blok eruit. Op zich niet zo erg want dan kan meteen die oude overbodige luchtpomp eruit en kan ik de ventilator mooi maken. Vandaag nog even aan de bak maar morgen de weg op. Mooi weer, tank vol en goeie zin. Let's go!


Mag ik vragen wat het probleem nu was/is? Blijkbaar hebben ze het voor nu weten te verhelpen.
Geniet ervan met deze zonnige dagen!

Re: Aanschaf eerste classic 911

07 okt 2024 15:22

Een plus en min waren omgedraaid (waarschijnlijk met het uitbouwen van het alarmsysteem). Dat was een zoektochtje voor de mannen maar uiteindelijk hebben ze dit verholpen. Dit euvel had vreemde uitkomsten bij het relais tot gevolg waarbij de benzinepomp de geest gaf. Deze is vervangen, APK was verder geen probleem.

Nu zit er dus nog een vacuümlek in het blok waarbij het blok er even uit moet, dat gaat 4 november gebeuren bij Paul Geeris in Heeze. Kan een pakking zijn of een versleten slang, we gaan het zien. Voor nu is dit verholpen door de auto stationair 1100 toeren te laten lopen en mocht ze niet starten kan ik die klep achter de luchtfilter handmatig bedienen. Works for now! Zelf heb ik sterk het vermoeden dat dit vacuümlek het euvel vanaf het begin was.

Dat is wat ik begrepen heb. Als ik er naast zit dan mag Erwin mij verbeteren :mrgreen:

Afgelopen weekend in ieder geval heerlijk kunnen rijden. Wat een genot zeg, niet te doen. Rijdt als een dolle. Schuifdakje open, golftassen gingen er prima in. Ik moet nog een beetje wennen aan hoe ver je kunt gaan in de bochten, daar ben ik nog voorzichtig mee. Voor de rest zit ik al een heel stuk comfortabeler in de auto en is het simpelweg intens genieten!

Re: Aanschaf eerste classic 911

07 okt 2024 15:39

Ik had zelfs ooit eens een vacuüm lek a.g.v. een backfire. Daardoor werd de pakking die onder het luchtfilterhuis zit weggeblazen (er zitten veertjes in die enige overdruk op kunnen vangen).

Dat met die golftassen kan kloppen. Ik meen dat dat een eis was bij het ontwerp van de 911.

Hoe ver je in een bocht kan gaan moet je inderdaad zelf ontdekken. Dat doe je vooral niet door het gas los te laten in een iets te snel genomen bocht. Dan kan de achterkant je wel eens gaan inhalen. Langzaam erin en snel eruit is het devies. En ga eens driften met je 911, dan kweek je er ook wat gevoel voor.

Re: Aanschaf eerste classic 911

22 nov 2024 15:27

De auto is eindelijk gemaakt! Het euvel zat vooral in het niet goed sluiten van de vacuümklep in het luchtfilterhuis dat Anne waarschijnlijk bedoelde. Omdat de clip van de stroomverdeler niet goed zat was er een pin van de stroomverdeler kapot geslagen. Dientengevolge liep de motor op 5 cilinders.

Ik ben erg onder de indruk van de kennis en expertise bij Paul Geeris. Professioneel, duidelijke communicatie en aan alles merk je dat daar met trots gewerkt wordt. Uitgebreide diagnose laten doen waardoor wat zaken naar voren kwamen die we meteen aangepakt hebben. Bij alles pakt hij er dan wat onderdelen bij en laat zien hoe het werkt (of niet werkt). Echt wel wat opgestoken, super interessant allemaal!

Een opsomming van de werkzaamheden:


Diagnose inspuiting K-jetronic voor eerste start:
systeem eerst eens nagelopen.
* backfire klep zat scheef doordat de as eruit loopt
* verdelerkap zit niet goed, spanveer achter ligt eraf
- rotor is hierdoor beschadigd
- verdelerkap heeft 1 pin met braam eraan van raken rotor
- 1 cillinder heeft hierdoor niet meegelopen
* bij aansluiten brandstofdrukmeter diverse kleine mankementen
geconstateerd
* auto een keer gestart en laten lopen voor controle mengselafstelling
warme motor:
- loopt te rijk
- stationair te hoog toerental, terwijl stationairschoef helemaal dicht zit
* Mengsel bijgesteld zodat koude start beter beeld moet geven
Diagnose inspuiting k-jetronic na eerste start:
K-jetronic systeem na afkoelen helemaal nagelopen electrisch en
mechanisch:
* gasklep aanslag staat niet goed, hierdoor loopt hij te hoog stationair
en is hij niet afstelbaar.
- op het oog aangepast voor eerste test.
Dit moet nog goed gebeuren maar dan moet gasklephuis eraf
* aansturingssensor koudstart ventiel gecontroleert en doorgemeten
en getest met andere sensor voor vergelijk
* stekker van de luchtweger was niet aangesloten waardoor de
brandstofpomp blijft draaien, dit hersteld ivm brandgevaar
* luchtomloopklep (choke) gede- en monteerd, bedrading
doorgemeten en klep getest op externe voeding: werkt
* drukaanpassing door verwarmingselement van accumulator getest,
werkt
* basis werkdruk koud zonder lopende motor komt overeen.
* motor gestart, en nu stationair bijgeregeld via stationair schoef, loopt
redelijk goed
* bij warmdraaien loopt de regeldruk uiteindelijk over de 4 bar heen,
dit moet liggen tussen de 2 en 3,2 bar
* brandstofsysteemdruk gemeten: is 4,5 bar, mag iets hoger voor het
mooie, dit afstellen ( moet liggen tussen 4,5<->5,2 bar)
* vacuumleidingen kloppen niet, zitten verkeerd aangesloten lijkt het
- dit bouwjaar is heel wazig in de boeken maar deze aansluiting
kloppen niet onderdruk van gasklep zit verkeerd, dit aanpassen en
afstellen

Achterlichtunit ra contactplaat remlicht ligt los
deze hersteld:
- lichtunit af/aan
- afdichtingskit vervangen
- contactplaat vastgezet
* gasklephuis af/aan en vlinderklep goed afgesteld
* basis brandstofdruk afgesteld van 4,5 bar naar 5 bar (met shims)
* drukregelventiel gecontroleerd
* drukken brandstofsysteem doorgelopen
* vacuumleidingen nagelopen, gemonteerd zoals deze horen te zitten
* motor/mengsel afgesteld
* gasbedieningsbussen gaspedaal vervangen omdat gasklep niet
volledig open ging
Afstelshims spinnekop 0.1mm
Gasbedienings busjes achter gaspedaal

WERKZAAMHEDEN NA OVERLEG UITGEVOERD:
Lucht inblaassysteem usa uitbouwen, gat dichtmaken.
Afdichtstopjes inblaasventiel
Koperenring afd.stopjes 1
Spanveer koppelingshevel mist op de versnellingsbak

Lusje om koppelingskabel aan de bak is kapot
Handremkabel ophangband bak 911
Motorophangrubbers en versnellingsbak rubbers vervangen.

Motorsteun normale uitv.
Vlamwering monteren, is niet aanwezig
Eindstuk zwart voor de uitlaat monteren
Kogelverbinding stabilisator achter smeren om te kijken of kraken
minder wordt, achter lijkt beter maar voorzijde/stabi's etc smeren
helaas geen positief resultaat.


Het klepje van de backfireklep zit ook nog eens verkeerd om maar deze omdraaien was niet aan te raden i.v.m. de lijmconstructie. Voor nu werkt het.

[youtube]http://youtu.be/7EMaQFAGgQA[/youtube]

Als toetje mocht ik de auto voor nu laten staan i.v.m. de gepekelde wegen. Wacht maar even totdat de regen het zout heeft weggespoeld. Geweldig toch!

Toch nog even gevraagd naar de mening van Paul over mijn aangekochte auto. Hij beschreef deze als een zeer nette auto, zeker voor de leeftijd. Dat deed me wel goed want dit was natuurlijk wel pech hebben. Mij is geadviseerd een bedrag van tussen de 5 en 10% extra te reserveren bij de aanschaf van een klassieke Porsche. Dat is niet overdreven want die kosten heb ik nu ook wel gemaakt. Pech? Ach. Plezier? 10.000%!! :cheers:

Re: Aanschaf eerste classic 911

22 nov 2024 16:16

de blijdschap spat er vanaf! :cheers:
Een hele lijst aan verbeteringen en als straks alles klaar is dan alleen nog een kwestie van bijhouden.

Re: Aanschaf eerste classic 911

22 nov 2024 17:51

Helemaal goed! Je hebt nu niet alleen een wagen die er prachtig uit ziet, maar nu ook weer goed loopt. Nu maar hopen op beter weer. :drive: :thumleft:
Plaats een reactie