Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
Plaats een reactie

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

16 okt 2024 8:27

Whoop whoop :salut:

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

16 okt 2024 9:23

Prachtig, prachtig. Dit is gewoon waanzinnig! :res:

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

16 okt 2024 15:14

Wat moet je hier nou nog over zeggen. Pure autoporno dit.

Passend logootje voor je gemaakt:

.
83436

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

16 okt 2024 16:00

Hahahaha zoiets ja.

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

16 okt 2024 23:02

:mrgreen: :thumleft:

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

19 nov 2024 6:20

De voor-ophanging is inmiddels gefixed, maar dat was wel een kostbare en tijdrovende vergissing.
Behalve een lager wat door het vele in-en-uit proberen nu stuk is en vervangen moet worden, verder geen problemen tegen gekomen.

De achterkant is echter een ander verhaal, en zoals ik inmiddels wel gewend ben, is er weer weinig over te vinden, dus we gaan weer 'trial & error' proberen.
De achterophanging van de RSR was anders dan bij de standaard 1973 911 (alhoewel ik geloof dat de laatste 2.7RSjes dit ook hadden... ben niet 100% zeker) in dat de ophangpunten van de draag-armen (trailing arms) verder naar achteren en naar buiten geplaatst waren. Om dit te compenseren waren de RSR draag-armen dus ook wat korter.
Dit hebben we destijds in het chassis aangepast, voordat we gingen spuiten, maar wat ik niet wist is dat de lagers in deze kortere RSR draag-armen ook groter en breder zijn dan standaard.
De standaard 1973 911 heeft 75mm lagers terwijl de RSR de lagers heeft die ook in de 1978 turbo zitten (80mm). gelukkig is de binnen-diameter gelijk, dus passen de standaard drijf-as en wiel-hub.
Afbeelding

Het andere is dat - net als bij de voorkant - de RSR zogenaamde 'floating' remschijven heeft met een aparte 'hoed', iets wat bij de standaard 911 uit een enkel deel is.
Dat alleen maakt niet uit, maar deze 'hoed' heeft een kleinere diameter dan die van de remschijf uit een deel, dus de hub past (net) niet.
Dit blijkt een bekend iets te zijn, en volgens de experts moet de diameter van de standaard hub gewoon iets verkleind worden machinaal. Het gaat om een mm of maximaal 2, maar er is niet heel veel ruimte tot aan de wielbouten. :scratch:

Ik heb deze remschijven inmiddels thuis, net als inmiddels alle ander benodigde onderdelen, dus ik kan met het opbouwen van de achter-ophanging beginnen.
Bij het kopen (EB-Motorsport) bleef me echter nog iets in het winkelkarretje hangen.... een mooi setje engine-tinware van het juiste materiaal en de juiste kleur.

Maar even wat foto's delen van al dat moois, voordat het straks weer onder en in de auto verdwijnt. :mrgreen:

ophanging rechtsvoor, nu met de hub op de juiste hoogte:
Afbeelding

engine 'tinware':
AfbeeldingAfbeelding

remschijven en (net niet passende) hub:
AfbeeldingAfbeelding

917/RSR remmen van 'Zuffenhaus' met remblokken uit een 1978 Porsche 911 Turbo (Textar):
Afbeelding

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

19 nov 2024 9:14

Blijft echt waanzinnig om te zien. :res:

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

19 nov 2024 12:02

:thumleft: Wat ga je trouwens straks met al je tijd doen als al dit moois in elkaar geklust is?

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

19 nov 2024 12:08

patrick911 schreef:bleef me echter nog iets in het winkelkarretje hangen....

hahaha, klinkt een beetje als totmbo die een dagje gaat winkelen :cheesy:

Patrick, ik heb net op mijn werk effe 20 minuten zitten bijlezen. Wat een heerlijk rustmoment. Echt jammer dat je aan de tegenvoet kant van de wereld zit maar wat mooi om te volgen. Ik ben zo benieuwd naar je eerste 'rij kilometers' als hij af is. En naar je gevoel daarbij :cheers:

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

20 nov 2024 6:07

Stiruam schreef: :thumleft: Wat ga je trouwens straks met al je tijd doen als al dit moois in elkaar geklust is?

Een boek in elkaar zetten op basis van dit topic. Ik bestel er alvast eentje. :mrgreen:

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

20 nov 2024 11:09

Anne 2.7 schreef:Een boek in elkaar zetten op basis van dit topic.


Grappig. Ik heb dat gedaan over de bouw van m'n oranje RSje.
3 exemplaren uitgebracht 8)

1tje naar het bedrijf die het meeste werk aan de auto had verricht.
1tje voor mijzelf.
1tje voor de nieuwe eigenaar.

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

21 nov 2024 6:17

Ik heb daar wel aan zitten denken, aan een boek, maar ik denk dat het zo'n kleine groep is die hier interesse voor zou hebben, en de info die ik heb wat iets toevoegd aan Konradsheim's "Carrera RS" boek, "excellence was expected" of "from R to RSR" is voornamelijk beperkt tot informatie die 'van belang' (ook zo'n relatief begrip) is als je precies dezelfde auto zou willen bouwen.
Ik denk dat net als Olaf, ik er een handjevol zou kunnen slijten, maar het wordt never een bestseller.

En als ik nou een begaafd schrijver zou zijn, dan zou ik het eventueel vanuit een andere hoek ("how to spend a fortune during you midlife crisis"?) kunnen benaderen, maar ik denk dat ik het hou bij dit topic and het vergelijkbare topic op early911sregistry.

En reacties zoals die van Harald zijn voor mij een bevestiging; ik heb liever een handjevol mensen die iedere keer met plezier een update lezen, met me mee leven en reageren of vragen kunnen stellen -> die interactie is wat mij betreft veel leuker. :thumleft:

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

21 nov 2024 15:15

Je zou het ook voor jezelf kunnen doen :D

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

21 nov 2024 18:31

Fantastisch project sowieso Patrick, een fotoboek voor jezelf is tegenwoordig gelukkig snel gefixt.

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

22 nov 2024 9:12

Het is een flink handjevol hoor wat hiervan geniet. Volg dit topic al jaren. En lees ook wel eens de hele vroege posts terug. Geweldig.

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

28 dec 2024 19:25

Hoi Patrick, heb je nog updates voor ons aan het eind van het jaar? :ba:

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

26 jan 2025 16:23

Heel mooi zeg en ben ook benieuwd hoe het gaat!

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

03 feb 2025 4:27

Zoals altijd met een projekt als dit, waar niks standaard en 'plug 'n play' is, kom je af en toe wat dingen tegen die je een paar stappen terug zetten.
Gelukkig heb ik alles tot in de puntjes proberen uit te zoeken en te passen/meten waar mogelijk voor dat het op de auto gaat, maar de achterwiel ophanging is echt behoorlijk anders dan ik dacht.
en uiteindelijk kom je sommige dingen echt pas tegen met 'trial & error'.

De RSR heeft kortere 'trailing arms' en een groter lager (80mm) en ondanks dat ik al gezien had dat deze ook 4mm breder was dan het standaard wiellager, heb ik daar niet echt verder over nagedacht.
Afgelopen weekend de lagers in de trailing arms gezet en nog maar eens wat gemeten en gekeken voor dat ik de wielhub & drive-shaft er in ga zetten.... en ik kan zien dat het niet gaat passen.

Lang verhaal kort: ik heb een 1974+ wielhub (911.331.065.33) nodig en zodra ik die heb moeten ook deze weer op diameter aangepast worden. :(
Verder loopt de drive shaft aan op de trailing arm doordat er wat slordige laswerk te ver uitsteekt en moeten er nog wat andere plekken aangepast worden om alles netjes (en veilig) te laten passen.
dus, we gaan vooruit maar erg langzaam. Nu de trialing arms hun lagers hebben kan ik in ieder geval op de auto kijken of alle onderdelen daar netjes aansluiten en passen.
dat dus komende week.

Verder heb ik eindelijk de achterbanden gekocht.
Ik twijfelde tussen de Michelin TB15s en Pirelli P7 (N4 Cinturato, niet de Corsa's) maar ben toch voor de Michelins gegaan.
Het origineel had Dunlops, en 'slicks' voor de races uiteraard, dus originaliteit is hier niet echt van toepassing, maar de TBs ogen toch echt korrekter voor een jaren 70 auto.
Super breed (295/40-15 ofwel 26/61-15) voor de 11" en 215/55-15 (18/60-15) voor de voorkant (9"). Dat lijkt erg smal, aangezien mijn 911T met 6" al 185/70 heeft, maar is volgens mensen met meer verstand dan ik erg goed te doen.

Ik zal snel eens wat foto's maken :D

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

03 feb 2025 8:33

Geweldig, deze hindernis ga je ook wel nemen denk ik zo. Succes.

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

03 feb 2025 10:21

Mooi we zijn weer op de hoogte
Veel succes met je projectje :mrgreen:

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

09 feb 2025 4:39

niet de beste foto, maar om even aan te geven hoe breed zo'n 295 Michelin TB15 is voor een pre-impactbumper 911:
(en ja, ik weet dat m'n gele T-tje lekt :) )

Afbeelding

en een fotootje om het verschil te laten zien tussen de 1973 wheelhub (links) en de 1974+ combo rechts, met het lager ter vergelijk in het midden.
Afbeelding

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

09 feb 2025 9:00

Da’s B R E E D ! :mrgreen:

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

23 feb 2025 3:56

De nieuwe onderdelen zijn binnen en gaan komende week aangepast worden zodat we de verder kunnen met de achterophanging.
Voordat ik echter de nieuwe wheel-hub diameter aanpas moet ik eerst de langere bouten erin zetten.
Verder heb ik met passen/meten ontdekt dat de voorgeboorde gaten op de 'trailing arm' voor de remmen op de verkeerde plek zitten, en dat de 'drive-shaft' aanloopt op de binnenkant van de trailing arm. Er is dus nog wat werk nodig voordat het allemaal past. :scratch:

Verder heeft m'n maat in Engeland z'n hobby projektje eindelijk af. De 2.8RSR en de 914-6 hadden een Behr oliekoeler en die zijn inmiddels zowel zeldzaam, duur als meestal beschadigd, en ik had me al bij een alternatieve oplossing neergelegd, totdat Darren voor z'n eigen 3.0RS projectje het een goed idee vond om een exacte kopie te maken. Een zo'n koeler is nu uiteraard onderweg naar Australie. :D

Verder wat fotootjes van het meten van remmen en wielen en van de nieuw Pauter lichtgewicht drijfstangen (met ARP2000 bouten) en de titanium dubbele klep veertjes die straks de hoge toeren moeten mogelijk maken. hopelijk komende week wat beter nieuws en wat vooruitgang.

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

^^ zoek de verschillen; een van de twee is origineel, de ander een kompleet nieuwe kopie.

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

23 feb 2025 10:10

Prachtig man!!!!

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

23 feb 2025 11:14

Prachtig Patrick, heb je de motor verder compleet? Koppen/nokkenashuizen etc voor de RSR?
Plaats een reactie