04 dec 2024 15:54
04 dec 2024 16:36
04 dec 2024 17:02
04 dec 2024 17:16
04 dec 2024 17:32
04 dec 2024 17:35
04 dec 2024 20:20
05 dec 2024 9:50
05 dec 2024 12:41
05 dec 2024 13:46
06 dec 2024 9:34
06 dec 2024 9:51
06 dec 2024 10:01
06 dec 2024 10:46
Brulaap schreef:Hoe zit het dan met de WTPL als 100% eigenlijk geen 100% is?
06 dec 2024 11:10
Brulaap schreef:Brulaap schreef:Hoe zit het dan met de WTPL als 100% eigenlijk geen 100% is?
Dit is een serieuse vraag.
Als de WTPL bij 100% is en je in de praktijk het beste kunt rijden van 20-80% dan lijkt het mij te schelen in WTPL. Of klopt dit niet? Ik ben benieuwd of iemand het antwoord weet.
06 dec 2024 11:22
2000 gtv schreef:Ik zie al( nou ja heeeel veel )die EV's als een stel trutten over de snelweg voort sukkelen. Zal wel met bereik te maken hebben
06 dec 2024 11:26
06 dec 2024 11:28
ArnoM schreef:Brulaap schreef:Brulaap schreef:Hoe zit het dan met de WTPL als 100% eigenlijk geen 100% is?
Als de WTPL bij 100% is en je in de praktijk het beste kunt rijden van 20-80% dan lijkt het mij te schelen in WTPL. Of klopt dit niet? Ik ben benieuwd of iemand het antwoord weet.
Daarbij valt het mij op dat de feitelijke range in mijn geval eigenlijk groter is dan de WLPT.
06 dec 2024 11:32
06 dec 2024 11:57
06 dec 2024 14:45
Je mag mijn content een mening vinden hoor. Maar voor mij is het een ervaring.ArnoM schreef:2000 gtv schreef:Ik zie al( nou ja heeeel veel )die EV's als een stel trutten over de snelweg voort sukkelen. Zal wel met bereik te maken hebben
Als jij het je houden aan de maximum snelheid uitlegt als rijden als een stel trutten dan heb je wel gelijk denk ik. Maar die trutten rijden dan nog altijd wel samen op met de benzine en dieselrijders die zich ook aan de maximum snelheid houden. Op het moment dat de EV rijders echt 'gas' geven zie je die waarschijnlijk niet eens.
Maar even serieus, waarom zou ik met 45.000 zakelijke kilometers de hele dag snel moeten gaan rijden in verkeer dat dit simpelweg door drukte niet toestaat. Omdat dit nu eenmaal bij het merk hoort? Ik vertrek altijd ruim op tijd zodat ik ook met files op tijd op mijn afspraak kom zonder me te moeten haasten en relaxed in mijn afspraak te kunnen gaan. Daar leent deze auto zich bijzonder goed voor. Rust, comfort en mooi. Me dan met hoge snelheid door het verkeer wurmen en met stress mijn afspraak ingaan is niet mijn keuze.
Op de momenten dat het kan en ik het wil dan rijd ik echt iedereen het snot voor de ogen in een fantastische auto. Wat mij betreft 'the best of both worlds.
Als jij voor een andere manier kiest om aan het verkeer deel te nemen prima toch? Ik onthoud mij daarbij van het geven van een kwalificatie als 'een stel trutten'.
Het topic heet Porsche EV ervaringen en niet (Porsche) EV meningen. Misschien hoort jouw comment hier niet helemaal thuis.
06 dec 2024 16:44
06 dec 2024 17:34
2.2VTEC schreef:Wat is het nu? WTPL? WLPT? Ik kom er niet aan uit
07 dec 2024 23:29
Enguess schreef:Leuk! Eigenlijk zou dit topic dan “even geen Tesla, Porsche adepten onder elkaar” moeten heten.
Volgens vele forumgenoten, die nog nooit een EV hebben bezeten of zelfs maar hebben gereden, laat staan een Taycan, zijn mijn ervaringen na ruim drie jaar Taycan 4S Cross Turismo om te huilen. Want àls hij al niet bij de dealer staat voor de zoveelste recall actie, sta ik na amper 100km met een kapotte kachel als een oud wijf op de rechterbaan (beter nog de vluchtstrook) te hebben gereden achter in een lange rij voor de zoveelste kapotte laadpaal. Ik verzuip mijn verdriet en schaamte voor mijn miskoop met vieze koffie waardoor ik een trillend, aan caffeine verslaafd wrak ben geworden. En als dat ding dan eindelijk eens rijdt (en dat is dus zelden), is er niet mee te sturen want met dik 2 ton aan gewicht verlies je in de eerste beste bocht de strijd met een met toeristen afgeladen Flixbus, die - vergeleken met mijn Taycan - bekend staan als lichtvoetig en agiel. Ach, lang duurt dat nooit want na bocht twee moet ik alweer aan de laadpaal en daar staat en een rij, en het regent en er is geen afdak - enfin, je kent het probleem, koffie dan maar weer. Ja, ik zou er dolgraag vanaf willen maar de door de afschrijving kan ik het me niet veroorloven. Het einige dat mij nog een beetje overeind houdt is dat een een deugneus ben, een wereldverbeteraar, ja, mijn morele superioriteit geeft me de innerlijke warmte die ik nodig heb om al het leed te kunnen doorstaan….
De realiteit is uiteraard anders. Mijn Taycan is een probleemloze, heerlijke machine die comfortabel is als het moet, en messcherp als het kan. Het is een Autobahnbrenner eerste klas, die ook op bochtige bergpassen een heerlijke rijdersmachine is, en geloof me, ik kan het weten. Een echte Porsche. Power in overvloed, het gewicht voel je alleen in snel genomen bochten op de limiet, maar dat komt in het dagelijks leven bijna nooit voor en voor het circuit moet je sowieso een andere auto hebben. Laden is nooit een probleem, ik heb in drie jaar één keer voor een paal moeten wachten, dat kostte me 10 minuten extra. Range anxiety had ik de eerste twee weken, daarna nooit meer. Het interrieur is prachtig afgewerekt en is een feest om in te verblijven. Ik geniet van elke kilometer van deze waanzinnige auto, en ben dankbaar dat ik ermee mag rijden.
Geen enkel nadeel dan? Wel, die afschrijving is wel reëel. Het tij voor electrisch rijden zit tegen, en dat is jammer, voor vele redenen. Maar het is niet anders. Rijd ik lekker nog een tijdje langer door met dit zalige elektromonster.
07 dec 2024 23:33
ArnoM schreef:Ik heb met mijn Taycan altijd tot 100% geladen en 180.00lm gereden. Nooit iets gemerkt van een verminderde capaciteit. Bij de aflevering van mijn Macan werd eigenlijk meteen de maximum laadcapaciteit door degene die hem afleverde op 100% gezet.
In hoeverre het waar is weet ik niet, maar ik heb weleens begrepen dat in eerste instantie door Porsche bij de introductie van de Taycan het maximum op 80% van de feitelijke capaciteit van de accu werd gezet. Dit werd dan voor de gebruiker gepresenteerd als 100% laden. Toen dit langere tijd goed ging werd met een software update dit maximum op de achtergrond naar 90% gezet met een grotere actieradius tot gevolg. Ik kan mij herinneren dat ik na deze update een grotere range had.
Als dit verhaal klopt, dan zou het goed zo kunnen zijn dat op de achtergrond de beperking om schade aan de accu te voorkomen al in de software is geregeld.
Volgen jullie het nog?