Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
Plaats een reactie

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

23 feb 2025 11:26

Super gaaf. Bijna zonde om straks mee te gaan rijden….. :drive:

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

23 feb 2025 12:37

Het doorzettingsvermogen staat voor het vermogen van een persoon om een bepaald doel te bereiken. De doelen die hij of zij zichzelf stelt, wil hij of zij per se realiseren, ondanks tegenslagen. De doorzetter maakt keuzes, en laat zich niet door tegenslag weerhouden om die keuze ten uitvoer te brengen.


:cheers:

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

23 feb 2025 23:45

Bedankt weer allemaal voor de motiverende feedback :thumleft:

Tuck-under schreef:Prachtig Patrick, heb je de motor verder compleet? Koppen/nokkenashuizen etc voor de RSR?


bijna, :mrgreen:
we gaan de magnesium behuizing van de originele 2.7l motor hergebruiken, net zoals de krukas.
Maar de drijfstangen zijn lichtgewicht 500g Pauter, en de zuigers & cilinders zijn NOS Mahle 92mm (2.8l).
we gaan uiteindelijk niet voor de supersnelle tuimelaars, maar we gebruiken wel de titanium veertjes om toto over 8,000 toeren te kunnen gaan.
nokkenassen zijn die met 4 lagers uit de RSR/906, met centrale olietoevoer, waardoor ook de behuizing de aangespaste versie moest zijn als per 906/RSR.
Injectie is een Bosch pomp die Gus Pfister omgezet heeft naar een voor 2.5ST (cam profile moet dus naar 2.8 veranderd uiteindelijk)
High Butterfly systeem is New Old Stock voor 2.8RSR met juiste in/uit diameters voor de RSR.

maar de koppen (voor dubbele ontsteking) moeten we nog aanschaffen/maken, en we hebben ook nog een distributor nodig en ook de 2 CDI boxen moet ik nog aanschaffen.
Uiteindelijk wil ik een motor die in de buurt komt van het origineel (~300pk en 8,200rpm) maar via een muffler en helaas niet de 'megaphone' uitlaat van het origineel (want niet legaal hier).
....en dan moet de versnellingsbak met LSD ook nog, dus we zijn er nog niet.

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

24 feb 2025 8:57

Ziet er weer allemaal mooi uit Patrick :thumleft:


patrick911 schreef:we gaan uiteindelijk niet voor de supersnelle tuimelaars, maar we gebruiken wel de titanium veertjes om toto over 8,000 toeren te kunnen gaan.

Het gebruiken van de juiste tuimelaars kun je zien als een hoge verzekeringspremie waarmee je het risico verkleint op mogelijk nog veel hogere kosten.

Titanium veren of stalen veren en titanium veerschotels?

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

24 feb 2025 9:18

Ik verbaas mij telkens weer hoe gedetailleerd dit project wordt uitgevoerd :D

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

24 feb 2025 12:12

Erwin schreef:Titanium veren of stalen veren en titanium veerschotels?


kan niet vinden wat voor materiaal de veren zijn, maar de veerschotels zijn titanium.

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

04 maart 2025 0:02

Kijk, zo ziet je projekt er dus uit als je het te druk met werk hebt en er 4 maanden niet aan werkt.... :pale:

Afbeelding

Gisteren aan de achter-ophanging gewerkt en gekeken of de draagarmen, de spring-plates and de schokbrekers allemaal passen en of het wiel dan ook een beetje goed in de wielkast zit.
Zoals we inmiddels wel verwachten is er nogal wat werk nodig om het te laten passen, maar uiteindelijk was het een redelijk successvolle dag.
Paar kleine dingetjes die we moeten fixen (de drive-shaft loopt aan de rechterkant aan, ws tegen slordig laswerk op de trailing arm), de bouten zijn te lang en de springplates hebben wat washers nodig, maar de coilovers zijn mooi vrij van de tunnels (turrets, geen idee wat het NL woord hiervoor is) en het wiel zit redelijk centraal en met - wat we denken - redelijk correct camber.
Enige waar ik me nog zorgen over maak is de 'toe-in', maar dat kunnen we op de spring-plates vast nog wel iets verstellen.

Waarschijnlijk (hopelijk) staat ie volgende week op 4 wielen :cheers:

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

04 maart 2025 9:37

Wow - een RSR met Halloween decoratie :D ;)

Leuk om toch steeds updates te zien, ookal stond’ie een beetje te verstoffen.

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

04 maart 2025 21:05

Uitkijken voor enge spinnen :shock:

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

19 maart 2025 5:56

Het loopt even niet zo lekker.
De gaten op de draagarmen voor de remmen hebben de verkeerde afstand, maar we zagen ook dat de beugel helemaal op de verkeerde plek zit, waardoor we de remmen nooit goed zouden kunnen bevestigen. Dat betekent helaas nog meer snij en laswerk om kompleet nieuwe beugels te creeren.... met als gevolg dat we de draagarmen opnieuw moeten powdercoaten, de lagers moeten vervangen en de hub er opnieuw in moeten persen.

helaas, het hoort er allemaal bij, maar ik ben er nu wel even klaar mee. Ik kijk ernaar uit dat we eens iets doen wat meteen werkt en voortgang oplevert.
Verder baal ik enorm van de replica BRAID velgen; het randje geeft meteen aan dat het geen echte Fuchs zijn, maar in combinatie met een 215 band op een 9" velg valt het nog meer op. Ziet er - in mijn ogen - echt niet uit, dus dat gaat een dure klus worden om ergens echte of betere replica's te vinden :pale:

Anyway, een fotootje van de auto met de wielen er tijdelijk op. Lijkt wel een rallye auto zo :D

Afbeelding

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

19 maart 2025 9:50

… met zo’n groot en uitgebreid project heb je natuurlijk weleens tegenslagen. En deze zijn vervelend, maar wel te overzien.

Chin up :!:

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

19 maart 2025 9:55

Balen Patrick :cry:

De aanhouder wint :!:

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

21 maart 2025 8:55

Ik las "tegenslagen" en zag de foto van een 911 die tegen t dak was 'geparkeerd' :shock:
Maar dát viel gelukkig wél mee :mrgreen:

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

21 maart 2025 14:51

Balen, man. Ik ken het gevoel. Ik liep met mijn 924 Safari ook vaak tegen dit soort problemen aan. Zodra je buiten het standaard productgamma stapt, hoort dit er gewoon bij. Even afstand nemen, dan komt de oplossing vanzelf.

Zou je dat lipje op de Braids niet gewoon kunnen laten afdraaien?

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

01 apr 2025 23:11

een hoop werk en de auto staat eindelijk zo goed als op de wielen.
Wielen lijken goed onder de asuto te staan, maar de rij-hoogte slaat nog nergens op. Achter is ie te laag voor een auto zonder motor, want nog geen torsion-bars, en voor staat ie veel te hoog en ik snap niet helemaal waarom. Nou ja, het is vooruitgang zeg maar, maar met 60 uur werk voor de werkplaats afgelopen maand, hakt dit wel weer goed in het budget... :(

AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Verder zijn we de olie koeler aan het plaatsen in de voorbumper.
{nerd alert} Bij de introductie van deze olie-koeler op de RS & RSRs in 1973 waren er verschillende variaties. Sommige racers hadden geen bescherm-rooster voor de koeler, sommige hadden er een rondom de koeler maar niet netjes aansluitend, sommige hadden 'm precies sluitend aan de binnenkant van de voorbumper.
Foto's van R6 tijdens de Targa Florio laten volgens mij zien dat er geen rooster voor zat. En dat is jammer, want ik wil straks wel met de auto rijden, en liever geen steenslag schade oplopen die een lek veroorzaakt. Maxted-Page, die R6 recentelijk gerestaureerd heeft, heeft een rooster direkt op de voorbumper gemaakt, wat niet alleen niet 'period-correct' is (geen enkele RSR in 1973 is te zien met die oplossing), het is ook niet zoals R6 was tijdens de Targa.
Nou zit ik met hetzelfde dilemma, maar ik denk dat wij het gaan oplossen zoals het bij de officiele presentatie van de RSR was, met een passend rooster rondom de koeler dat mooi sluitend binnen de bumper-opening past. Ook niet 100% correct, maar wel period correct iig.
Foto's als referentie {/nerd-alert}

AfbeeldingAfbeelding

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

02 apr 2025 6:34

Mooie vorderingen. Ik vraag mij wel af hoeveel mensen het zou opvallen wanneer je voor een niet-period-correcte oplossing had gekozen. Maar ja, eentje (jij dus) is genoeg.... :mrgreen:

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

02 apr 2025 8:18

Ziet er echt supergaaf uit op de wielen!

Ik neem aan dat je de veerpoten aan de voorkant nu dan al op de laagste stand hebt staan?
Zit in dat geval dan in de lengte van de veer te zitten, weet je zeker dat die goed zijn voor deze ophanging?

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

13 apr 2025 22:18

Dit weekend op Spa stond deze trailer van State of Art.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

13 apr 2025 22:33

Altijd geleerd dat je auto’s niet zo aan de velgen moet vastsjorren.

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

03 jun 2025 8:21

Update 3 Juni:

Het rijhoogte probleem is nog steeds niet opgelost, maar we hebben wel wat dingen geleerd.
Toen ik de ophanging-onderdelen ontving van Elephant Racing in 2020 zaten de voor en achterophanging al inelkaar gezet. Ik heb dus nooit verder gekeken, maar nu blijkt dat de (dikkere) veren [9x2.25] die voor de achterkant bedoeld zijn, er VOOR opzitten, en vice versa [8x2.25]. Dat klopt dus al niet en zou verschil moeten maken, maar er zijn nog wat andere dingen die we kunnen controleren om dit op te lossen.

De laatste twee dingen die nog nodig zijn voordat we de auto eindelijk in de blanke lak kunnen zetten zijn het rooster in de voorbumper en de achter-bumper.
Die achterbumper is feitelijk af, maar ik heb nu pas ontdekt dat de grotere RSR olie-tank een uitsparing in de (onderkant van de) bumper nodig heeft. Dat moeten we dus eerst aanpassen, en daarvoor moest ik dus die RSR oilietank bestellen. (irritant dat de '73 RSR tank maar 1 jaar gebruikt is en nergens te krijgen is of na-gemaakt wordt. Op het oog lijkt de 1974 tank hetzelfde, maar dat is ie dus niet. Kniesoor die er op let, maar als je het weet..... :( ). Die '74 RS/RSR tank is nu binnen dus we kunnen aan de slag.

Het rooster voor de centrale oliekoeler voor is nogal lastig. Maxted-Page heeft het mooi gedaan, maar niet zoals het origineel was. Ik heb een gaas gekocht, maar we zullen moeten kijken of het er goed uitziet en het stevig genoeg is om steenslag tegen te houden. Zodra we dit klaar hebben, kan de auto gespoten worden.

Wat verder?
Ik heb uitgezocht hoe het olie-systeem in elkaar zit voor de RSR, aangezien ook dat uiteraard weer anders is. Zo zijn er een speciaal oliefilter/koeler, een andere thermostaat en een overdruk ventiel, met de lange leidingen die op de centrale oliekoeler aan moeten sluiten. Anyway, met dank aan wat experts denk ik dat ik nu weet hoe het hoort. Nu nog de onderdelen scoren tegen een redeiljke prijs :mrgreen:

Ik heb ook zitten zoeken naar wat ik moet doen met de versnellingsbak. De RSR had standaard ratios as per de 1973 RS (AZ, HX, NT, RP & TL), maar voor de Targa Florio had R6 aangepaste tandwielen met andere verhoudingen (E, JW, MT, PQ & TM). In de praktijk lijkt het erop dat de Targa specifieke afstelling niet prettig zou zijn voor wat ik met de auto wil, waar ik toch vaak in het gewone verkeer zit met verkeerslichten en zo. Vandaar dat ik een andere selectie ga proberen, gebaseerd op die van iemand met een echte RSR die er regelmatig mee rijdt.
Een compromis, maar een bewuste, omdat in dit geval 100% accuraat me rijplezier af gaat nemen.
Het gaat ws worden: AZ (11:35), EU (15:30), LT (21:29), PQ (25:26) en SN (28:23) en met een (duurzamere) 8:35 ring & pinion (vergeleken met de standaard 7:31 versie).

Verder op Ebay een originele NOS blau 86 tank dop weten te scoren, en gelukkig past ie precies op m'n olietank.
Wat foto's:

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

03 jun 2025 8:56

:shock:

... het is nog steeds indrukwekkend - en het wordty steeds mooier - dit project :thumleft:

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

03 jun 2025 9:03

:cheers: Patrick, mijn respect voor het (gigantische) RSR project wordt met iedere post van jou, groter :!:

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

03 jun 2025 9:15

Als de auto klaar is zou je bijna een ticket gaan boeken naar down-under om de auto in het echt te gaan aanschouwen. :mrgreen:

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

03 jun 2025 9:53

Fantastisch! Hoop dat je er straks ook echt mee durft te rijden :wink:

Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt

03 jun 2025 16:39

Wat een auto, prachtig Patrick ! :shock:
Plaats een reactie