Auteur |
Bericht |
jdebteg
996 3,6 C2 2002Groningen
|
 pdk advies 997.2
Hallo pdk rijders, ik al jaren 911 en lees vaak dit forum, gelukkig nog nooit echt advies hoeven vragen. Nu is het tijd voor jullie kennis over pdk. Ik ben vanplan een 997.2 C4S te kopen. Heb geen ervaring met pdk. De 3 auto's waarmee ik test gereden heb hadden allemaal hetzelfde, namelijk het opschakelen van 1-2-3 (lage snelheid) gebeurt wat schokkerig/haperig. Mijn vraag is dus, is dit normaal? Bij flink gas verloopt het wel soepel. Km stand is 122000km
Hopelijk kan iemand wat licht op de issue schijnen.
Bvd
|
21 apr 2025 11:40 |
|
 |
disciple
981 Cayman S PDK
|
 Re: pdk advies 997.2
Als ze dat alledrie deden dan lijkt de kans dat dit normaal is groot… Ook heb ik zelf een 997.2 PDK gehad, en kan dit gedrag bevestigen. Dit is de eerste generatie PDK. De tweede generatie is nog veel beter.
|
21 apr 2025 13:49 |
|
 |
Softwindow
|
 Re: pdk advies 997.2
Ja herkenbaar, het heeft sowieso een stukje met gewenning te maken, en is in sportstand voor mijn gevoel meer aanwezig dan in ‘gewoon’.
|
21 apr 2025 17:58 |
|
 |
Bdog
Porsche 997.2 GTS (2011)
Ex: Porsche 997.2 S (2010), Porsche 996 4 (2003)
|
 Re: pdk advies 997.2
Vooral in Sportstand gebeurt dit inderdaad. Ook met terugschakelen kan het dan wat schokkerig gaan.
Wel een groot verschil wanneer de PDK opgewarmd is. Maar Sportstand is dus sowieso wat minder soepel, maar dan remt hij ook bijvoorbeeld agressiever op de motor af.
|
21 apr 2025 21:06 |
|
 |
anton964
991.1 gtstholen
|
 Re: pdk advies 997.2
Ik heb een jaar 6 gereden met deze pdk. Maar 1 2 en 3 schokkerig? Van 1 naar 2 bij koude bak wilde wel eens iets telaat gaan vond ik. Nu is mijn bak wel bijna gelijk gerviseerd na dat ik hem had gekocht. Heeft jou bak bij 90.000 km service gehad? En is er toen de originelle olie van porsche in gegaan?
|
21 apr 2025 22:00 |
|
 |
Subdriver
Curaçao
|
 Re: pdk advies 997.2
Nog nooit last gehad van schokkerig schakelen, is volgens mij niet normaal.
|
22 apr 2025 1:44 |
|
 |
jdebteg
996 3,6 C2 2002Groningen
|
 Re: pdk advies 997.2
Bedankt vd reacties, als ik ze zo lees dan lijkt het niet echt heel alarmerend te zijn. Het schakelen van 1 naar 2 gaat gewoon niet zo soepel en tijdens een testritje is dat moeilijk te beoordelen. Ik was bang dat rond de 120000km de bak problemen ging geven en dat men hem daarom vd hand deed. Ik weet niet of de olie rond 90000km vervangen is. Dat zal ik eens vragen. iig bedankt.
|
22 apr 2025 9:04 |
|
 |
Spastblast
997.1 Carrera S coupe handbak
|
 Re: pdk advies 997.2
Niet alleen navragen of het vervangen is, maar ook waarmee.
_________________________________________ https://www.instagram.com/997midnightblues/
|
22 apr 2025 10:47 |
|
 |
outletvalve
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
|
 Re: pdk advies 997.2
Volgens mij had Porsche dat zo standaard ingesteld, mijn 997.1 deed dat ook bij een (erg) koude start, wat langer de versnelling vasthouden voordat hij doorschakelde van 2 naar 3. Ik heb dat altijd beoordeeld als "standaard".
_________________________________________ https://www.instagram.com/outletvalve/
"Racing is life. Anything before or after is just waiting."
|
22 apr 2025 14:05 |
|
 |
jdebteg
996 3,6 C2 2002Groningen
|
 Re: pdk advies 997.2
Ok, maar op einde vd testrit toen hij goed warm was gebeurde het nog steeds. Weet niet goed wat ik ervan moet denken.
|
22 apr 2025 18:15 |
|
 |
mark996
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
|
 Re: pdk advies 997.2
Je zou het aan een specialist kunnen vragen, of een pdk revisie bedrijf. De 997 pdk bakken staan niet bekend om hun duurzaamheid en revisie kost serieus geld, dus ik zou goed advies inwinnen..
|
22 apr 2025 19:23 |
|
 |
anton964
991.1 gtstholen
|
 Re: pdk advies 997.2
AGS in veghel doet veel pdk’s Hij kan vast diagnose stellen voor je.
|
22 apr 2025 21:09 |
|
 |
disciple
981 Cayman S PDK
|
 Re: pdk advies 997.2
Volgens mij hadden alleen de hele vroege bakken wat issues. Ik denk ook dat het uitmaakt wat je gewend bent. Als je een moderne DSG of S-tronic gewend bent dan kan de eerste generatie PDK wat onbehouwen overkomen. Het lijkt me uitermate onwaarschijnlijk dat de drie autos waarmee TS heeft gereden toevallig alledrie dezelfde issues hebben.
|
22 apr 2025 22:23 |
|
 |
964hans
997.2 turbo S
993 4SBoekelo
|
 Re: pdk advies 997.2
Bij weinig gas vloeiende overgang in alle versnellingen zowel in normaal als in sport. Naarmate het gaspedaal dieper wordt ingedrukt wordt het minder vloeiend.
Groet Hans
|
22 apr 2025 23:25 |
|
 |
MJW
|
 Re: pdk advies 997.2
In mijn Cayman zoektocht kwam ik dit artikel tegen over pdk. Mijn 1e ervaring met een VW Poptop DSG (jaaaren geleden) was ronduit slecht. Schokkerig en houterig, al helemaal ivg met de boterzacht ZF koppelomvormer op mijn E91 330d Bimmert uit die tijd. Mijn huidige nieuwe leasert, een Golf 8.5, is al een stuk beter. De verse 2015 981 S is ook prima na 52 dkm. Wat ik zo lees op andere fora over DSG/PDK(/hoe het ook heet, het is gewoon een ZF product) draagt regelmatig olie verversen (vaker dan het boekje voorschrijft) bij aan prettig schakelgedrag en een (veel) langere levensduur.
|
22 apr 2025 23:42 |
|
 |
Subdriver
Curaçao
|
 Re: pdk advies 997.2
Helemaal mee eens! Wees voorzichtig. Zoals hierboven al gesteld, een PDK reparatie kan serieus veel geld kosten.
|
23 apr 2025 0:42 |
|
 |
Targa 1977
997 C2, ex-996 4s, ex-964 C2, ex-911 2.7Hoogland
|
 Re: pdk advies 997.2
Mijn 997.2 PDK schakelt vloeiend op en terug in normaal en sport. Ben het helemaal eens met 964Hans.
_________________________________________ If you have everything under control you don't drive fast enough
|
23 apr 2025 16:20 |
|
 |
anton964
991.1 gtstholen
|
 Re: pdk advies 997.2
Ze kunnen de bak ook kalibreren. Dan staat hij weer net als vanuit de fabriek. Soms moet je dit wel vaker als 1 x doen. Weet niet waarom maar het is zo.
|
23 apr 2025 17:22 |
|
 |
Tuck-under
911SC targa '82
996.2 40 jahre limited editionDrenthe
|
 Re: pdk advies 997.2
Het is toch zoals met elke bak?
Uiteindelijk slijten de koppelingen in een pdk bak ook. Het is geen koppelomvormer zoals in een traditionele tiptronic.
Een goede pdk/dsg/dct specialist kan de waardes van de bak vast uitlezen en iets zeggen over de mate van slijtage. Je kan ze uiteraard vervangen, wat geld kost.
Wat helpt is dat de olie in de bak op tijd gewisseld wordt, ook al “hoeft” het misschien nog niet. Ik zou niet blijven rijden met oude versnellingsbak olie…
|
23 apr 2025 17:35 |
|
 |
anton964
991.1 gtstholen
|
 Re: pdk advies 997.2
Als ze olie vervangen doen ze ook de carterpan. Daar zit het filter en de magneten in.
|
23 apr 2025 17:42 |
|
 |
964hans
997.2 turbo S
993 4SBoekelo
|
 Re: pdk advies 997.2
Ik vervang circa elke 40.000km de ATF en filter. Fabrikant ZF schrijft voor elke 150.000 km. Porsche schrijft voor 90.000 km of zes jaar. Zoals Anton al schreef zit het (niet uitneembare) filter in de oliepan. Bij de volgende wissel vervang ik het filter niet. (denk ik nu  ). De oliepan demonteer ik wel omdat hier redelijk wat olie in blijft staan. Groet Hans
|
24 apr 2025 9:42 |
|
 |
anton964
991.1 gtstholen
|
 Re: pdk advies 997.2
Als je een beetje handig bent kun je die olie ook wel met een buisje of slangetje er uit zuiger. Is ruim 1 liter wat er in blijft staan. Gebruik nooit de zelfde boutjes als je de pan los haalt. Ze breken makkelijk af. Zelfs met de moment sleutel. Er is nu een filter waar stalen boutjes bij zitten. Gebruik ook alleen olie van porsche. Deze is namelijk reukloos. De kroon en zo stinken in de auto. Ontluchting zit boven op de bak. Als bij het stoplicht staat ruikje de olie.
|
24 apr 2025 11:47 |
|
|