Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
18 jun 2025 11:49
Dat wisten we allang hoor…zoveel Turbo’s staan er niet bij PC

.
18 jun 2025 12:03
Zo zo, de originele koper is niet bepaald zuinig geweest bij het samenstellen van de auto!
Ik heb 1x een lease auto gehad met luchtvering achter, mwa overroepen vond ik toen en ja het ging idd stuk. En was niet goedkoop. Ik zou niet weten hoe je de staat daarvan moet inschatten bij een momentopname als een AKK.
18 jun 2025 12:03
Ok, nog even een serieuze reactie dan; bezint eer ge begint. Deze auto’s kunnen serieuze onkosten met zich meebrengen, een veelvoud van wat een 3-serie kost aan onderhoud en reparaties. Kan zomaar 10k per jaar zijn of iets in die richting. Als je daar geen probleem mee hebt, lekker doen als het je ding is.
Overigens is het tweede kind argument niet steekhoudend, ben wel eens met 3 kinderen in een 325 sedan 3 weken op kampeervakantie geweest naar Sicilië, kan prima:)
18 jun 2025 12:09
2.2VTEC schreef:Zo zo, de originele koper is niet bepaald zuinig geweest bij het samenstellen van de auto!
Ik heb 1x een lease auto gehad met luchtvering achter, mwa overroepen vond ik toen en ja het ging idd stuk. En was niet goedkoop. Ik zou niet weten hoe je de staat daarvan moet inschatten bij een momentopname als een AKK.
Volgens mij is dat ook niet helemaal goed in te schatten. Ze kijken vooral of de auto na een tijd niet alsnog gaat zakken o.i.d.
18 jun 2025 12:13
Cazzo Super Veloce schreef:Ok, nog even een serieuze reactie dan; bezint eer ge begint. Deze auto’s kunnen serieuze onkosten met zich meebrengen, een veelvoud van wat een 3-serie kost aan onderhoud en reparaties. Kan zomaar 10k per jaar zijn of iets in die richting. Als je daar geen probleem mee hebt, lekker doen als het je ding is.
Overigens is het tweede kind argument niet steekhoudend, ben wel eens met 3 kinderen in een 325 sedan 3 weken op kampeervakantie geweest naar Sicilië, kan prima:)
Ik hou ook zeker rekening met grotere reparatiekosten. Mocht het écht veel gekker worden dan ik vooraf heb begroot of heb verwacht, kan ik altijd de auto nog verkopen natuurlijk.
De bijtelling daarentegen is minder dan de helft van een laatste generatie X5 (dit was mijn andere optie).
Betreft mijn 2e argument: probeer dat maar eens in een 911
18 jun 2025 13:07
Als je na een jaar gaat verkopen omdat de kosten tegenvallen dan leg je er zo maar EUR 15k op toe, verwacht ik.
18 jun 2025 14:59
En dan verdwijnt het voordeel van de bijtelling erg snel

Ik zou dan liever een facelift Cayenne kopen zoals die bij Astara:
https://www.astara.nl/nl/voorraad/cayen ... enne-turbo Die laatste staat trouwens al zo'n 2 jaar te koop. Ik keek er in de zomer van '23 naar, toen was deze Cayenne nog EUR 70K, nu EUR 56,8K. De facelift lijkt ook wat minder op een zuid-Koreaanse SUV dan de Cayenne die je op het oog hebt.
18 jun 2025 15:26
O dat is wel een hele mooie met weinig km op de klok.Je maakt het de ts wel moeilijk zo.
Alleen de kleur wit tja….
Succes met de beslissing.
18 jun 2025 16:18
En geen yountimer, dus geen fiscale voordeel...
18 jun 2025 16:36
Nee, maar als je die youngtimer na een jaar gaat verkopen omdat de kosten tegenvallen dan leg je er zo maar EUR 15k op toe, verwacht ik. Als het niet meer is. En dan verdwijnt dat fiscale voordeel razendsnel. Ik zou me niet blind staren op fiscaal voordeel, zeker niet als autoliefhebber. Het scheelt als je het pre-facelift model (958.1) mooier vindt dan het facelift model (958.2, vanaf 2014/15). Ik ben meer liefhebber van het facelift model, en zou me niet blind staren op het fiscale voordeel.
19 jun 2025 9:24
Dat is idd een mooi ding zeg! En de aanschafwaarde ligt niet ver de 15 jaar oude Cayenne...
Maar precies zoals Johann zegt, je verliest het fiscale voordeel.
In jouw vergelijking ga je er nu vanuit dat ik hem na een jaar verkoop met 15k verlies, maar in praktijk is die kans klein.
Daarbij zou de 15k in mijn werkmaatschappij vallen en de bijtelling staat op mijn loonstrook. dat telt uiteindelijk dan ook zwaarder.
Maar bovenal is het verschil in bijtelling enorm. (daarbij speelt het ook mee dat ik met een nieuw(re) P kom aanrijden bij mijn klanten i.p.v. een 15 jaar oude).
19 jun 2025 15:27
Die klanten zien niet uit welk jaar ie komt. Al kom je met de eerste generatie, dan nog zien ze ‘Porsche’ en hebben ze een mening.
Als je je daar aan kunt ergeren, zou ik je BMW blijven rijden.
19 jun 2025 17:55
DennisvdB schreef:Die klanten zien niet uit welk jaar ie komt.
Je kunt inderdaad beter met een (tegenwoordig best duur) Fje voor komen rijden dan met een 997 …
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.