
Re: Koopjes van het ogenblik - Deel XII
offtopic
Zo werken die marketingboys en -girls nou eenmaal. Ze leren om ieder productkenmerk als uniek, bijzonder of onderscheidend te beschrijven.
Wat ze leren:
- Perceptie en merkwaarde: marketing draait niet om het product, maar om de perceptie van het product
- Differentiatie: jouw product moet anders zijn dan de rest om op te vallen
- Framing: door iets basaals als uniek te noemen, wordt een positief frame gecreeerd waardoor de consument het gevoel krijgt dat het iets bijzonder is
- Onbewuste beïnvloeding werkt: ook al denken wij dat we niet in de maling te nemen zijn, onbewust worden we toch beïnvloed.. maar we zijn inmiddels wel een beetje marketingmoe
- Niet iedereen prikt er doorheen: sommige mensen zijn van nature naïef (of hebben niet zo veel verstand van het product dat ze kopen), en uiteindelijk heb je maar 1 koper nodig
- Marketeers worden door bedrijven gedwongen reclame te maken, dus maken ze ook dit soort tenenkrommende teksten.
Ik vind daarom bedrijven als Klaverblad veel sympathieker: "
Gewoon goede verzekeringen" (nee, geen aandelen of commerciële belangen).