Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

Ruit bediening bestuurderskant Porsche 911 3.2 targa 1984

03 aug 2025 13:33

Ik zit met een curieus probleem. Porsche 911 3.2 targa 1984.. Sinds een poosje werkt de electrisch bediende ruit, bestuurderszijde niet meer. Passagierskant werkt wel, zowel vanaf bestuurderskant als van passagierskant zelf bediend. Alles los gehaald, motor uitgebouwd, motor werkte in eerste instantie niet. Motor opgemaakt en electrisch gedelelte getest. Werkt. Motor weer in elkaar gezet en gestest. Werkt. Motor en raammechanisme weer gemonteerd. Werkt. Zo’n 5 à6 keer. Dan weer ‘dood’. Kabelboom geïnsprecteerd en doorgemeten. Kan geen kabelbreuk vinden. Alles weer los gehaald en motor getest werkt weer. Alles weer gemonteerd. Werkt weer. Zo’n 6 à 7 keer. Dan weer dood. Nu heb ik gemerkt dat de motor uitvalt nadat ik de ruit helemaal naar onder beweeg. Dan stopt die ook lager dan de passagierskant. Ikheb nu het vermoeden dat de ruit te laag is afgesteld en dan op de tandheugel blokkeert ofzo. Eindpunt van de hoogste stand stel ik af met de stelschroef. Werkt dit ook voor de laagste stand.? En zou dan mij vermeoden juist kunnen zijn dat het probleem mechanisch is ipv electrisch ? Iemand eerder iets dergrlijks meegemaakt ? Ik hoor graag de reacties zodat ik het definitief kan oplossen en de deurbekleding weer kan plaatsen.

Re: Ruit bediening bestuurderskant Porsche 911 3.2 targa 198

03 aug 2025 14:33

Toen ik de topictitel las dacht ik “schakelaar stuk” (heb mijn ‘87 targa al 22 jaar en er zijn er al een stuk of drie doorheen gegaan, heb er altijd wat op reserve). Maar nu zie ik dat je al de halve auto hebt gedemonteerd en weer opgebouwd, dus dat zal het wel niet zijn… toch!?

Re: Ruit bediening bestuurderskant Porsche 911 3.2 targa 198

03 aug 2025 15:19

Enguess schreef:Toen ik de topictitel las dacht ik “schakelaar stuk” (heb mijn ‘87 targa al 22 jaar en er zijn er al een stuk of drie doorheen gegaan, heb er altijd wat op reserve). Maar nu zie ik dat je al de halve auto hebt gedemonteerd en weer opgebouwd, dus dat zal het wel niet zijn… toch!?


Was dat het maar geweest :roll:

Re: Ruit bediening bestuurderskant Porsche 911 3.2 targa 198

03 aug 2025 16:32

Kan best dat het mechanisme vastloopt en een bimetaaltje de stroom onderbreekt. Dan doet hij dus niks meer.

Re: Ruit bediening bestuurderskant Porsche 911 3.2 targa 198

03 aug 2025 16:43

NordRack2 schreef:Kan best dat het mechanisme vastloopt en een bimetaaltje de stroom onderbreekt. Dan doet hij dus niks meer.


Ok, zou kunnen..... Maar als ik de motor weer demonteer en test: dan doet 'ie het weer. Ik denk dat ik dan ook bij het vast lopen een vreemd geluid zou moeten horen.....

Re: Ruit bediening bestuurderskant Porsche 911 3.2 targa 198

03 aug 2025 17:16

Hoe heb je de bekabeling doorgemeten?Niet met het piepje op de multimeter mag ik hopen….?

Re: Ruit bediening bestuurderskant Porsche 911 3.2 targa 198

03 aug 2025 17:23

Ehombie schreef:Hoe heb je de bekabeling doorgemeten?Niet met het piepje op de multimeter mag ik hopen….?


De hele kabelboom, alle draden van het ene eind naar het andere eind, doorgemeten.

Re: Ruit bediening bestuurderskant Porsche 911 3.2 targa 198

03 aug 2025 20:24

als een enkel kabel bijv uit 25 koperdraadjes bestaat, en 1 ervan is intact en je gaat met een multimeter hierop weerstand meten of dat piepje (gebruiken) om door te meten. Dan kan je conclusie zijn "de kabel is goed" maar dat is die niet. Zodra er een stroomvraag is moet die stroom door dat 1 draadje en dan kan die niet genoeg stroom naar die motor brengen en het dus niet doen.

(wil niet de wiseguy uithangen...maar is een veel gemaakte denk fout voor hobbyisten)

kabel integriteit controleer je met "een load/belasiting" of met een test lamp als je eraan twijfelt.

Re: Ruit bediening bestuurderskant Porsche 911 3.2 targa 198

03 aug 2025 21:05

Ehombie schreef:als een enkel kabel bijv uit 25 koperdraadjes bestaat, en 1 ervan is intact en je gaat met een multimeter hierop weerstand meten of dat piepje (gebruiken) om door te meten. Dan kan je conclusie zijn "de kabel is goed" maar dat is die niet. Zodra er een stroomvraag is moet die stroom door dat 1 draadje en dan kan die niet genoeg stroom naar die motor brengen en het dus niet doen.

(wil niet de wiseguy uithangen...maar is een veel gemaakte denk fout voor hobbyisten)

kabel integriteit controleer je met "een load/belasiting" of met een test lamp als je eraan twijfelt.


OK, wellicht zit het dan toch in de bekabeling. Maar voor mij onverklaarbaar dat de motor blijft werken mits de ruit te laag eindigt. Want dan stopt die ermee. Mijn vraag is dus eigenlijk of ik naast de eindstop 'hoog', ook de eindstop 'laag' in kan stellen. Ik kan dat nergens in de boeken of internet echt vinden.

Vind je overigens helemaal geen 'wiseguy'. Stel het juist op prijs dat er mensen meedenken :cheers:

Re: Ruit bediening bestuurderskant Porsche 911 3.2 targa 198

03 aug 2025 22:28

Hier zie je in de tekening bij de motoren "Electric Window Passenger Side" dat een temperatuurbeveiliging in iedere motor zit. Dat is ook hoe die normaal stopt als het raam op het eind komt. Door de blokkade vraagt de motor zoveel stroom dat de bimetaal afschakelt.
Dus het kan nog steeds iets mechanisch zijn denk ik.
84236

Re: Ruit bediening bestuurderskant Porsche 911 3.2 targa 198

04 aug 2025 9:55

@willem56 Heb je een stroomschema zoals vorige reactie? Ik heb misschien e.a. maar dat vergt wat zoek werk en tijd... (mijn schoonbroer heeft een vergelijkbare P als jouw)
Probeer systematisch die motor aan te sturen. Je hebt nu direct op de motor, en dat werkte zeg je. ga dan een connector verder..etc o.b.v. stroomdiagrammen. Buigpunten zijn potentieel kabelbreuk plekken...of schuurplekken.

Omhoog of omlaag is gewoon de +/- omdraaien...

Mijn inziens is die rode omcirkeling een onderdeel van het [motormechanisme], ik zie even geen reden om hier aan te twijfelen omdat bij direct aansturen die het wel doet*. en passagierskant werkt die wel. Enige wat je kunt doen als je hier aan twijfelt is deze te vervangen door een testlamp te backproben.

C. tussen bestuurdersstoel en raammotor passagiers zit nog wel een stuk.... vandaar mijn gedachten gang.

* maar wel goed om in je achterhoofd te houden....

Re: Ruit bediening bestuurderskant Porsche 911 3.2 targa 198

05 aug 2025 10:13

NordRack2 schreef:Hier zie je in de tekening bij de motoren "Electric Window Passenger Side" dat een temperatuurbeveiliging in iedere motor zit. Dat is ook hoe die normaal stopt als het raam op het eind komt. Door de blokkade vraagt de motor zoveel stroom dat de bimetaal afschakelt.
Dus het kan nog steeds iets mechanisch zijn denk ik.
84236


OK, dus (als ik het goed begrijp) zorgt het bi-metaal ervoor dat de motor stopt als deze op het eind komt. De eindstop boven is in te stellen met de stelbout in een sleuf. Eindstop onder wordt dan ingesteld door de motor zelf steeds. Het bi-metaal schakelt af als de ruit niet verder naar beneden kan. Maar dan zou het bi-metaal (na afkoeling) de stroom weer in moeten schakelen om de ruit weer naar boven te kunnen doen. En dat doet 'ie dus niet. Overigens lijkt het mij sterk dat het bi-metaal tijd nodig heeft om af te koelen. De ruit immers is normaal gesproken direct weer te bedienen nadat deze helemaal naar beneden is gezet. Of begrijp ik het nu allemaal verkeerd ?

Re: Ruit bediening bestuurderskant Porsche 911 3.2 targa 198

05 aug 2025 10:15

Ehombie schreef:@willem56 Heb je een stroomschema zoals vorige reactie? Ik heb misschien e.a. maar dat vergt wat zoek werk en tijd... (mijn schoonbroer heeft een vergelijkbare P als jouw)
Probeer systematisch die motor aan te sturen. Je hebt nu direct op de motor, en dat werkte zeg je. ga dan een connector verder..etc o.b.v. stroomdiagrammen. Buigpunten zijn potentieel kabelbreuk plekken...of schuurplekken.

Omhoog of omlaag is gewoon de +/- omdraaien...

Mijn inziens is die rode omcirkeling een onderdeel van het [motormechanisme], ik zie even geen reden om hier aan te twijfelen omdat bij direct aansturen die het wel doet*. en passagierskant werkt die wel. Enige wat je kunt doen als je hier aan twijfelt is deze te vervangen door een testlamp te backproben.

C. tussen bestuurdersstoel en raammotor passagiers zit nog wel een stuk.... vandaar mijn gedachten gang.

* maar wel goed om in je achterhoofd te houden....


Dankjewel voor het aanbod. Stroomschema van de ruitbediening heb ik zelf ook. Vooralsnog zoek ik de oplossing in het handmatig afstellen van het onderste stoppunt van de ruit. Ik zal overigens ook mijn licht eens opsteken bij PC Gelderland :)

Re: Ruit bediening bestuurderskant Porsche 911 3.2 targa 198

05 aug 2025 13:32

Kan het niet zijn dat je veer kapot is waardoor, als de ruit helemaal naar beneden is, het hele gewicht op de motor komt waardoor het bimetaal meteen afschakelt?
Er zit een veer in die de ruit draagt.
Dit zou het mechanisme van een cabrio moeten zijn:
84237

Re: Ruit bediening bestuurderskant Porsche 911 3.2 targa 198

05 aug 2025 14:03

NordRack2 schreef:Kan het niet zijn dat je veer kapot is waardoor, als de ruit helemaal naar beneden is, het hele gewicht op de motor komt waardoor het bimetaal meteen afschakelt?
Er zit een veer in die de ruit draagt.
Dit zou het mechanisme van een cabrio moeten zijn:
84237


Zojuist bij Porsche Centrum Gelderland geweest en daar de vraag gesteld. Ik word daar altijd top geholpen. Niets in de trant van 'dan moet je de auto hier maar brengen', Uitgebreid met de chef monteur gesproken die volop met mij meedacht maar het ook niet 1,2, 3 wist. Het vermoeden bestaat nu dat in het mechanisme vanaf 1984 (voor mij van toepassing) de stelschroef met toebehoren voor het afstellen van de bovenste en onderste eindstand, niet helemaal jofel meer is. Deze ga ik nu demonteren en bekijken.
Het mechanisme op jouw foto is van voor 1984 met 2 fysieke eindstoppen van rubber. Die zij dus vervangen door 1 stelschroef.
Wordt vervolgd.

Re: Ruit bediening bestuurderskant Porsche 911 3.2 targa 198

05 aug 2025 14:15

Willem56 schreef:1 stelschroef.
Dus we krijgen binnenkort een paar mooie foto's te zien van jouw mechanisme.
Ik verheug me er al op :popcorn:

Re: Ruit bediening bestuurderskant Porsche 911 3.2 targa 198

05 aug 2025 14:47

NordRack2 schreef:
Willem56 schreef:1 stelschroef.
Dus we krijgen binnenkort een paar mooie foto's te zien van jouw mechanisme.
Ik verheug me er al op :popcorn:


Hoe plaats ik hier foto's :scratch:

Re: Ruit bediening bestuurderskant Porsche 911 3.2 targa 198

05 aug 2025 17:23

Onder je berichtjes kun je klikken op "album".
Daar kun je een foto uploaden en dan krijgt die foto een nummer, bv 83522.
Dat nummer zet je vervolgens in je bericht tussen [album] *nummer* [/album]
Code:
[album]83522[/album]

Re: Ruit bediening bestuurderskant Porsche 911 3.2 targa 198

05 aug 2025 17:55

NordRack2 schreef:Onder je berichtjes kun je klikken op "album".
Daar kun je een foto uploaden en dan krijgt die foto een nummer, bv 83522.
Dat nummer zet je vervolgens in je bericht tussen [album] *nummer* [/album]
Code:
[album]83522[/album]


Zo dan ? [album] 84238[/album]

Re: Ruit bediening bestuurderskant Porsche 911 3.2 targa 198

05 aug 2025 20:56

84238
Spatie eruit gehaald.

Re: Ruit bediening bestuurderskant Porsche 911 3.2 targa 198

06 aug 2025 10:35

Anne 2.7 schreef:84238
Spatie eruit gehaald.



Dank u. Weer wat geleerd.

Re: Ruit bediening bestuurderskant Porsche 911 3.2 targa 198

12 aug 2025 18:59

Ik kan inmiddels melden dat ik :res: :res: :salut: :res: :salut: :salut: :salut: :scratch: :salut: klaar ben met de reparatie. Boosdoener was het motortje dat onbelast wel wilde lopen, maar vastliep als de ruit op het onderste punt kwam.
Allen bedankt voor het meedenken :salut:

Re: Ruit bediening bestuurderskant Porsche 911 3.2 targa 198

15 aug 2025 0:08

Wat heb je nou gedaan dan???

Hier kwam een filmpje voorbij: Porsche
Misschien heb je er iets aan.

Re: Ruit bediening bestuurderskant Porsche 911 3.2 targa 198

15 aug 2025 10:30

NordRack2 schreef:Wat heb je nou gedaan dan???

Hier kwam een filmpje voorbij: Porsche
Misschien heb je er iets aan.


Nieuw motortje besteld bij 9xxTeile, gemonteerd op het mechanisme en getest. Het oude motortje stopte daar waar de ruit op het laagste punt kwam en het nieuwe motortje bleef het wel doen.
Alles weer in de deur gepield (met veel :bang: :bang: :bang: :pale: :pale: :mrgreen: :mrgreen: ) en uiteindelijk gelukt om alles weer op z'n plaats te krijgen. Werkt weer goed nu :ba:
Plaats een reactie