Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
Plaats een reactie

Rich's onbedoelde 996 project

18 okt 2025 15:43

...Een project, was nooit de bedoeling.
Na flink wat tijd en geld stuk te hebben geslagen op mijn 924, heb ik voor mijn 2e Porsche besloten iets meer uit te geven en een 'goede' 996 te kopen, waar ik geen werk aan zou hebben.
Lage kmstand, blok weinig km geleden gereviseerd door een bekende naam, aankoopkeuring uitgevoerd etc.Helaas is dat toch net anders uitgepakt, na de terugrit, bleek er sprake van olie in de koelvloeistof, waarschijnlijk als gevolg van een gescheurde kop. De details staan in mijn voorsteltopic viewtopic.php?f=23&t=59343

In dit project zal ik dus mijn voortgang bijhouden van het repareren van de schade, en hopelijk daarna vooral kleine cosmetische upgrades/verbeteringen, want voor het serieuze sleutelwerk heb ik immers al een 924 :lol:

Hier de auto
Afbeelding

Re: Rich's onbedoelde 996 project

18 okt 2025 15:54

En dan meteen de eerste sleutelupdate. Na telefonisch contact met een specialist, kreeg ik het advies om;
1. Het KVS systeem te vullen met dreft en daarna te legen, zodoende spoelt de olie uit de leidingen.
2. De plastic buisjes bij de cilinderkop weg te halen en via die weg dan de kop te inspecteren.

Dus zo geschiedde vandaag.
Dreft, voor een schone vaat... en blijkbaar ook koelsysteem
Afbeelding

KVS aftappen na warmgedraaid te hebben
Afbeelding
(De rest heb ik met de waterstofzuiger eruit gehaald)

Daarna de olie afgetapt;
Afbeelding
oja... de ene emmer bevat olie, de andere koelvloeistof met olie... het verschil is nauwelijks zichtbaar.

Dus door naar de inspectie.
Auto op de brug, achterbumper eraf, dempers eraf zodat er wat ruimte ontstaat.
Afbeelding

Dan cilinder 1 t/m 3 geïnspecteerd; niks geks te zien, vervolgens vanaf 6 naar 4 gewerkt, bij 6 en 5 nog steeds niets te zien... dan begin je al te denken 5 cilinders gehad, niks gevonden... wat zal het dan wel zijn? Maar 4 stelde niet teleur, hier lijkt toch wel sprake van scheurvorming (maar ben benieuwd hoe jullie dit zien!)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb de foto's ook gedeeld met de specialist, geen idee of die er wat over durft te zeggen zonder het zelf te hebben gezien, maar ik denk dat de volgende update gaat zijn dat het kleppendeksel + nokkenassen eraf gaat voor inspectie (dan kun je dit wat beter zien). Daarna waarschijnlijk de kop ter reparatie/vervanging.

Re: Rich's onbedoelde 996 project

18 okt 2025 16:43

Als ik niet beter wist, zou ik zeggen: mooi project. En heel duidelijk in beeld gebracht en verwoord.
Maar voor jou echt heel jammer, dat je zo kort na de sleuteloverdracht hiermee geconfronteerd wordt….
Succes ermee! Blijf aub de ontwikkelingen posten hier

Re: Rich's onbedoelde 996 project

18 okt 2025 16:56

Wauw wel een tegenvaller zo aan het begin.
Maar gaat wel goedkomen als ik dat zo zie! De 996 ziet er iig heel strak uit. Succes met sleutelen!

Re: Rich's onbedoelde 996 project

25 okt 2025 16:14

Na de laatste update heb ik de warmtewisselaar voor de olie/koelvloeistof nog op druk getest, die hield z'n druk netjes. Vermoeden is toch een scheurtje in de kop. Deze scheuren vaak tussen het olie- en koelkanaal.

Na een week wikken en wegen heb ik dan toch maar besloten de motor eruit te halen en alles goed te inspecteren. Hypothese is een gescheurde kop, en op deze manier kan ik de klepdeksels er geval netjes afhalen en alles goed inspecteren. Er bestaat een kans dat dat voor niks is geweest, maar dan weet ik dat maar zeker.
Afbeelding

De koppen zien er in ieder geval keurig uit van binnen.
Afbeelding

De volgende stap is om de nokkenas aan de linkerkant los te halen en daar alles te inspecteren. Dat schijnt de kant te zijn die het meeste scheurt. Daarna kan ik de rechterkant bekijken.

Re: Rich's onbedoelde 996 project

25 okt 2025 18:57

Als je dat allemaal zelf kan en al het gereedschap en die mooie werkplaats zelf hebt, dan komt dit helemaal goed. Balen, maar je pakt het mooi aan zo en hopelijk valt het nog een beetje mee.

Re: Rich's onbedoelde 996 project

25 okt 2025 21:42

Gelukkig is dit idd m'n eigen werkplaats(je) + gereedschap. Kan alles rustig aan in de avonduurtjes en weekend doen... en als ik er klaar mee ben laat ik het lekker liggen. Dat maakt het werk draaglijk.

Gereedschap om de nokkenassen op z'n plek te houden, heb ik nog niet. Dat is nog onderweg met de post. Geduld heb ik echter ook niet, dus ik heb met de 3d printer een tooltje gemaakt om de nokkenassen op z'n plek te houden. Ben daarna aan cilinder 1-3 begonnen, omdat die toch het meeste scheuren.

Afbeelding
Afbeelding

Daar had ik ook prijs, een lek gevonden. Enerzijds niet zo prettig, anderzijds wel fijn dat we iets op het spoor zijn.
Het roept wat vragen op over de vorige revisie, maandag ga ik rondbellen om te kijken wat de oplossing is. Daarna zal ik de foto's ook online zetten.

Re: Rich's onbedoelde 996 project

26 okt 2025 0:06

Vervelend verhaal. Wel fijn dat je het allemaal zelf kan

Re: Rich's onbedoelde 996 project

26 okt 2025 8:07

Jammer voor jou, maar een mooi topic voor ons. :res:

Re: Rich's onbedoelde 996 project

27 okt 2025 23:43

Ben via de mail in contact over een nieuwe cilinderkop, hopelijk loopt dat ergens op uit. Ondertussen toch ook maar de kop van cilinder 4-6 geïnspecteerd. Gelukkig zag dat er allemaal echt keurig uit.
Afbeelding
Afbeelding

Gevoelsmatig heb ik nu het dieptepunt bereikt, eigenlijk is het vanaf hier een kwestie van de andere kop wisselen, en dan opbouwen. Hopelijk kan ik na een valse start dan toch echt lol hebben van de 996.

Re: Rich's onbedoelde 996 project

28 okt 2025 23:11

Hi is het een 3.4? Dan past ook de kop van een 3.2 uit een 986 Boxster S. Bel anders eens met Marcel Kuyer in Baambrugge.

Succes!

Re: Rich's onbedoelde 996 project

29 okt 2025 8:38

Koekkie911 schreef:Hi is het een 3.4? Dan past ook de kop van een 3.2 uit een 986 Boxster S. Bel anders eens met Marcel Kuyer in Baambrugge.

Succes!

Hoi,

3.4 idd, een 3.2 kop past wel, maar heeft een kleinere verbrandingskamer, dus dan zou je de andere kant ook al moeten doen etc.
Is dus een optie, maar plan A is toch een gebruikte 3.4 kop. Eventueel (professioneel!) opgelast. Ik heb wat lijntjes uitstaan en zet jouw suggestie op het lijstje voor als dat niks wordt.

Re: Rich's onbedoelde 996 project

02 nov 2025 19:21

Inmiddels ben ik weer een paar stappen verder. Ik heb een bedrijf gevonden dat gereviseerde 3.4 koppen kan leveren (zijn nog best lastig te vinden!) en van het weekend heb ik de kop eraf gehaald en ingepakt om op te sturen. Gelukkig ziet de rest van het blok er prima uit, dus hoop dat het gewoon bij een slechte kop blijft.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ondertussen ook nog een lekkende motorsteun gespot, stond toch al ergens op mijn lijstje om te vervangen, dat krijgt nu wat meer urgentie;
Afbeelding
Afbeelding

Re: Rich's onbedoelde 996 project

03 nov 2025 7:41

Goed bezig en Knap dat je het allemaal zelf kunt doen !

Anders was je nog een 2e 996 kwijt geweest .

Veel succes !

Re: Rich's onbedoelde 996 project

09 nov 2025 9:57

550spyder schreef:Goed bezig en Knap dat je het allemaal zelf kunt doen !

Anders was je nog een 2e 996 kwijt geweest .

Veel succes !

Ja, had ik het niet zelf kunnen doen, was het een betere optie geweest om de koop terug te draaien. Omdat de auto verder in nette staat is, en ik niet denk dat je een 996 kunt vinden zonder werk, heb ik in deze besloten m'n verlies te nemen en de kop te wisselen. Qua kosten is het goed te overzien en geeft me meteen een gevoel bij de technische staat van alles. (Muv. de kop is het echt keurig)

Op dit moment ligt alles een beetje stil omdat ik wacht op een andere kop en gereedschap voor de timing. Dat kost wat tijd. Zodra dat er is kan ik verder.

Wel heb ik de motorsteunen alvast gewisseld. Dit waren denk ik de originele (993 onderdeelnummer) en ze lekten. Ook niet gek voor een set steunen van 25j/150dkm oud. Ik heb er Febi motorsteunen onder gezet. Ben benieuwd hoe die zich houden.
Afbeelding
Links was oud, rechts is nieuw. Verschil is duidelijk zichtbaar ;)

Re: Rich's onbedoelde 996 project

09 nov 2025 11:20

Zit er in de oude ook een merkteken ingeslagen van de producent?
Soms wil je dat nog wel eens zien.

Ik moet ze ze ook nog vervangen en twijfel.
Lemförder heeft bijvoorbeeld steunen die erg lijken op origineel Porsche.

993 nummer is inderdaad de originele steun.

Re: Rich's onbedoelde 996 project

09 nov 2025 20:12

Stevig huis-, tuin- en keukenproject, maar goed dat je het allemaal zelf kan en durft!
Nuja, ik ben zelf ook niet vies van wat gesleutel, maar motor langs de nokkenassen openen zou toch wel ergens een logische stap zijn bij mij.

Re: Rich's onbedoelde 996 project

09 nov 2025 22:13

Deze motorsteunen (en vele andere (rubber) ophangingsdelen) werden voor Porsche gemaakt door Prekom. Niet echt een echt bekende naami n de aftermarket, maar her en der wel koop. En dan een stuk beter betaalbaar dan de Porsche OEM motorsteunen.

Re: Rich's onbedoelde 996 project

10 nov 2025 10:39

Leuke project, maar ja, jammer dat hij een project is...
Niuewe stuenen maken een grote verschil qua rijgedrag - RS steunen 2x zo groot!

Re: Rich's onbedoelde 996 project

10 nov 2025 12:21

Qua steunen heb ik redelijk wat onderzocht. Lemforder zijn niet de OEM steunen, of althans, niet bij mij, er zit een logo op wat idd lijkt op dat van Prekom. Tegelijkertijd is het ook goed mogelijk dat Porsche door al die jaren heen eens van fabrikant is gewisseld, en ook aannemelijk dat de constructie van de steunen veranderd/verbeterd is.

Om bovenstaande reden(en) was OEM voor mij niet per se een doel. Er zijn meer fabrikanten die goede kwaliteit leveren.
Febi is qua aftermarket parts voor mij een goede leverancier gebleken, daarom durfde ik dit wel aan. Ze zullen het sowieso even uithouden, verder zal de tijd het leren. Je vervangt ze in minder dan een uurtje, dus dat valt ook mee.

Als je online zoekt vind je dan ook nog wat 'oem' kwaliteit waar dan geen merk aan hangt... diezelfde steunen vind je op aliexpress voor 100 euro per 2. Recenties daarover zijn echter niet lovend. Daarom voor Febi gegaan.

Re: Rich's onbedoelde 996 project

10 nov 2025 18:22

En goed nieuws, de nieuwe kop is betaald, dus die zou er snel moeten zijn.

Het gereedschap om de timing af te stellen is nog in transit (al enige tijd), dus hoop dat dat er ook snel is. Dan moet alles voor de kerst welweer rijden ;)

Re: Rich's onbedoelde 996 project

10 nov 2025 18:50

Ben je nog in gesprek gegaan met het bedrijf dat de revisie heeft uitgevoerd of laten uitvoeren?

Re: Rich's onbedoelde 996 project

10 nov 2025 18:57

Basic schreef:Ben je nog in gesprek gegaan met het bedrijf dat de revisie heeft uitgevoerd of laten uitvoeren?

Ja, die partij gaat mij ook aan een goede kop helpen.

Omdat het wel al even terug is, is van garantie geen sprake meer. Ook is niet 100% duidelijk wie toentertijd de kop geleverd heeft en zijn (gelaste) koppen altijd een risico.

Gegeven hoe zeldzaam deze koppen zijn en dat scheuren altijd een risico zijn, ben ik allang blij dat ik er tegen een redelijke prijs 1 kan kopen.

Re: Rich's onbedoelde 996 project

11 nov 2025 10:27

Richvl schreef:Qua steunen heb ik redelijk wat onderzocht. Lemforder zijn niet de OEM steunen, of althans, niet bij mij, er zit een logo op wat idd lijkt op dat van Prekom. Tegelijkertijd is het ook goed mogelijk dat Porsche door al die jaren heen eens van fabrikant is gewisseld, en ook aannemelijk dat de constructie van de steunen veranderd/verbeterd is.

Om bovenstaande reden(en) was OEM voor mij niet per se een doel. Er zijn meer fabrikanten die goede kwaliteit leveren.
Febi is qua aftermarket parts voor mij een goede leverancier gebleken, daarom durfde ik dit wel aan. Ze zullen het sowieso even uithouden, verder zal de tijd het leren. Je vervangt ze in minder dan een uurtje, dus dat valt ook mee.

Als je online zoekt vind je dan ook nog wat 'oem' kwaliteit waar dan geen merk aan hangt... diezelfde steunen vind je op aliexpress voor 100 euro per 2. Recenties daarover zijn echter niet lovend. Daarom voor Febi gegaan.

Ik ben destijds voor de steunen gegaan die bij Design911 onder OEM supplier stonden, daar staat iets op met FA en een lang nummer, zagen er ook identiek uit aan hetgene uit de auto kwam.
Voor de cabrio die ik nu binnen heb zijn het steunen van Sachs geworden, zitten in het prijsbracket van de FA.....lang nummer steunen. (+-150-160/stuk), maar nog wel een eind van de prijs van originele Porsche steunen.

Nu 2j later gedragen die steunen zich nog steeds zoals het hoort.

Re: Rich's onbedoelde 996 project

11 nov 2025 10:52

Olivierv schreef:
Richvl schreef:Qua steunen heb ik redelijk wat onderzocht. Lemforder zijn niet de OEM steunen, of althans, niet bij mij, er zit een logo op wat idd lijkt op dat van Prekom. Tegelijkertijd is het ook goed mogelijk dat Porsche door al die jaren heen eens van fabrikant is gewisseld, en ook aannemelijk dat de constructie van de steunen veranderd/verbeterd is.

Om bovenstaande reden(en) was OEM voor mij niet per se een doel. Er zijn meer fabrikanten die goede kwaliteit leveren.
Febi is qua aftermarket parts voor mij een goede leverancier gebleken, daarom durfde ik dit wel aan. Ze zullen het sowieso even uithouden, verder zal de tijd het leren. Je vervangt ze in minder dan een uurtje, dus dat valt ook mee.

Als je online zoekt vind je dan ook nog wat 'oem' kwaliteit waar dan geen merk aan hangt... diezelfde steunen vind je op aliexpress voor 100 euro per 2. Recenties daarover zijn echter niet lovend. Daarom voor Febi gegaan.

Ik ben destijds voor de steunen gegaan die bij Design911 onder OEM supplier stonden, daar staat iets op met FA en een lang nummer, zagen er ook identiek uit aan hetgene uit de auto kwam.
Voor de cabrio die ik nu binnen heb zijn het steunen van Sachs geworden, zitten in het prijsbracket van de FA.....lang nummer steunen. (+-150-160/stuk), maar nog wel een eind van de prijs van originele Porsche steunen.

Nu 2j later gedragen die steunen zich nog steeds zoals het hoort.

Zwart plastic deksel op de steunen...?

Heb (nog) geen foto's van de mijne van de bovenkant, maar mijn febi's zien er ongeveer zo uit;
Afbeelding

Van wat ik begrijp zien de lemforders er precies hetzelfde uit. Zou mij niet verbazen als hetzelfde product gewoon door verschillende aanbieders wordt verkocht. Het zijn complexe steunen, dus je zult ook geen tientallen fabrikanten hebben die ze maken.
Plaats een reactie