Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

993 Schokbrekers

27 sep 2025 9:42

De Targa was weer aan z'n jaarlijkse beurt toe. Naast gebruikelijke zaken ook voorremmen, achterbanden en dakissue laten bekijken. Helaas blijken ook de schokbrekers hun beste tijd te hebben gehad (2 lekken). Hij stond nog op de originele dempers, en Robert adviseerde Bilstein B6. Ietsje stugger, maar vooral beter dan de originele (Monroe volgens mij). Nu blijkt Bilstein voor elke uitvoering van de 993 specifieke sets te hebben, dus ook voor een Targa met X51 en M030. Die zijn blijkbaar anders dan voor een Targa zonder X51 e/o M030.
Helaas had Alpo geen complete set meer liggen. Porsche kan wel de originele demperset leveren, maar dan voor 1000 euro meer.
Dus maar besloten de B6-set te bestellen en later samen met de achterbanden te doen. Gelukkig had ik geen apk nodig, anders had ik m niet eens kunnen ophalen.
Heb nog even bij Bilstein gekeken, en voor de 993 zijn er inderdaad diverse B6 sets. Verrassend.
En nu maar hopen dat ze snel leverbaar zijn en dat de reparatie van het zonnescherm niet voor nog meer verrassingen zorgt.

Re: 993 Schokbrekers

27 sep 2025 10:39

Tja, die dingen steken ook onder mijn MX-5 af fabriek, maar ik vind ze vrij hard en bij tijd en wijle echt onaangenaam zelfs.
Toen ik eens met een “standaard” setup kon rijden vond ik die veel aangenamer.
Als je niet scheurt of geregeld trackdays doet, zou ik me er wel grondig over inlezen en met wat geluk proefrijden want goedkoop is het allemaal niet.

Re: 993 Schokbrekers

27 sep 2025 10:59

Targa Floriaan schreef:Heb nog even bij Bilstein gekeken, en voor de 993 zijn er inderdaad diverse B6 sets. Verrassend.


Heb je een 2nd opinion t.a.v. het monteren van een nieuwe set bij bijv. een andere Porsche Specialist overwogen :?:

Re: 993 Schokbrekers

27 sep 2025 13:24

Geen 2nd opinion gevraagd, wel wat rondgelezen. Wisselende geluiden. De een vindt het verschil tov OEM (icm standaard veren) beperkt, de ander vindt ze te hard.
Het OEM alternatief van Porsche vind ik te duur.
Van mij hoeft hij niet stugger, en met elke nieuwe set zal hij al beter op de weg liggen. B4 lijkt er niet te zijn voor de 993.
Maar als B6 veel stugger is, moet ik het misschien nog eens heroverwegen. Iemand ervaring met OEM, B6 of andere alternatieven?

Re: 993 Schokbrekers

27 sep 2025 13:42

Targa Floriaan schreef: Iemand ervaring met OEM, B6 of andere alternatieven?


Ik denk die andere Porsche Specialist :wink:

... heeft vast een zeker ook wat op voorraad :idea:

Afbeelding

Re: 993 Schokbrekers

27 sep 2025 14:05

Ik weet dat Erwin een expert is, maar hij zit niet bij mij om de hoek.
Kan maandag uiteraard even bellen.
En sta open voor tips voor alternatieven.
Edit: nog even gekeken bij Bilstein: de bestelnummers van de schokbrekers voor de verschillende types 993 zijn wel anders, maar de productnummers zijn wel hetzelfde, voor Coupé, Cabrio en Targa, en 3.6, 3.8 en Turbo. Vóór L/R en Achter, 3 types.

Re: 993 Schokbrekers

27 sep 2025 18:32

Tja .. en zou je dan voor B6 kiezen, of toch maar voor B8 :?:

Re: 993 Schokbrekers

27 sep 2025 19:21

Een 964 is geen 993 maar toch ... Ik rij al ruim 10 jaar met Bilstein B6 + H&R veren.
Naar volle tevredenheid. Ja het is vrij stug, maar dit is alleen storend op een slecht wegdek.

Voordeel van de B6 : ze zijn in hoogte verstelbaar, dus perfect om je auto qua hoogte af
te stellen zoals jij het mooi of fijn vindt. Ook ideaal bij uitwegen.

:drive:

Re: 993 Schokbrekers

28 sep 2025 17:49

Garage Gmund. Wim de Mooij. In Zegveld. Ben je zo en leuk ritje.

Re: 993 Schokbrekers

29 sep 2025 12:51

Dank voor alle tips. Ik ga me er nog even in verdiepen. Online info is soms tegenstrijdig, maar ik heb sterk de indruk dat de B8 de juiste is voor een M033 onderstel.

Re: 993 Schokbrekers

29 sep 2025 13:31

Targa Floriaan schreef:Ik weet dat Erwin een expert is, maar hij zit niet bij mij om de hoek.
Kan maandag uiteraard even bellen.
En sta open voor tips voor alternatieven.


Erwin zit ook niet bij mij om de hoek maar ik rij er graag naar toe :-)

Re: 993 Schokbrekers

29 sep 2025 14:34

Targa Floriaan schreef:... ik heb sterk de indruk dat de B8 de juiste is voor een M033 onderstel.


Die heeft Erwin op voorraad :ba:

Re: 993 Schokbrekers

29 sep 2025 15:41

Targa Floriaan schreef:Het OEM alternatief van Porsche vind ik te duur.
Iemand ervaring met OEM, B6 of andere alternatieven?



Een OEM alternatief zou Koni active kunnen zijn, voldoet prima in toerklasse

Re: 993 Schokbrekers

29 sep 2025 19:37

Olaf schreef:
Targa Floriaan schreef:... ik heb sterk de indruk dat de B8 de juiste is voor een M033 onderstel.


Die heeft Erwin op voorraad :ba:


I know ;-)

Re: 993 Schokbrekers

07 nov 2025 14:09

Zo, na een maand twijfelen de knoop doorgehakt. Het wordt de B8. Erwin heeft (weer) de tijd genomen om me goed te informeren. Dus nu is z'n op 1 na laatste set voor mij. 22 nov komt ie 'm ophalen.

Re: 993 Schokbrekers

07 nov 2025 16:27

Nice ga je vast blij mee zijn

Ik heb onder de 964 koni en daarna bilstein en daarna AST gemonteerd

Re: 993 Schokbrekers

07 nov 2025 16:46

Targa Floriaan schreef:Zo, na een maand twijfelen de knoop doorgehakt.


:res:

Je herkent je 993 niet meer terug als Erwin er mee klaar is :wink:

Re: 993 Schokbrekers

07 nov 2025 16:49

Dat denk ik ook

Ik ben ook van mening dat veel te lang wachten met vervangen ook bij een lage km stand kan de leeftijd ook een rede zijn om te vervangen

Re: 993 Schokbrekers

07 nov 2025 18:34

Olaf schreef:Je herkent je 993 niet meer terug als Erwin er mee klaar is :wink:

Dat was juist de reden voor mijn twijfel: ik wil hem nog wél enigszins herkennen: niet al te stug ;-) Maar er zijn niet zoveel alternatieven, en Erwin heeft me kunnen overtuigen. Dat ie beter gaat sturen is niet zo moeilijk: de demping is momenteel diagonaal :shock:

Re: 993 Schokbrekers

07 nov 2025 19:02

Een van de beste zo niet de beste upgrade die je kunt doen. Je “herkent” hem niet meer omdat je tenzij je de eerste eigenaar bent, ook niet meer precies weet hoe hij “hoort” te sturen. De bilstein b6/b8 dempers gebruikte Porsche zo’n tien jaar geleden ook voor z’n eigen Porsche Classic dempers upgrade voor de 993. PCG en AG hebben mijn 993 turbo toen (2016) ook nog een weekje uit logeren naar Stuttgart gestuurd om hem helemaal goed te krijgen en naast een andere 993 turbo uit het museum te zetten en daarmee te vergelijken. Ze hadden tot dan toe die Classic/bilstein upgrade nog niet (vaak) op de 993 turbo gemonteerd. Toen ik de auto terug kreeg (hij had ook niet zo veel km maar was wel 18 jaar oud), met de nieuwe dempers en dezelfde maar nieuwe veren, uitgelijnd en uitgewogen … stuurde hij snaarstrak en de demping was (voor mij) perfect … het was al een hele fijne wagen maar ik kon nu ook echt (voor mijn doen) lezen en schrijven met de auto, hij gaf zo veel extra vertrouwen, hele mooi progressieve demping zonder te hard te worden en met behoud van comfort. Het voelde alsof Porsche de auto altijd zo had bedoeld. Dit gaat helemaal goed komen bij Erwin.
Plaats een reactie