| Auteur |
Bericht |
|
Tristan
993 Targa en
993 C4S
ex 964 C2Brussel
|
 Welke Acculader (geen druppellader)
Hallo-
Ik kom er niet achter waarom maar bij mijn 993 gaat de accu leeg ook al ligt deze aan de druppellader.
Ik heb de druppellader al vervangen maar dat helpt niet. Ik heb de oude Porsche Charge-o-mat, de opvolger en drie verschillende cTek apparaten.
Nu denk ik aan het kopen van een acculader maar zie door de bomen het bos niet echt. Op de ANWB site staan er genoeg. Maar niet duidelijk wat de verschillen zijn. Iemand een goede tip?
Dank en groet, Tristan
|
| 08 nov 2025 17:25 |
|
 |
|
rob964.c4
ex 964.c4
ex donkervoortAssendelft
|
 Re: Welke Acculader (geen druppellader)
Voor wat ik begrepen heb ik is altijd aan de druppel lader slecht voor de accu Dus nu wellicht je accu defect door druppellader
Als je nu een accu lader koopt laden en dan eraf halen Misschien een lader die aangeeft hoe veel lading de accu heeft kan je die aankoppelen en kijken of je bij wilt laden
Dus welke in volgens mij minder van belang als je maar niet meer continue eraanhangt
_________________________________________ remmen is angst
|
| 08 nov 2025 17:46 |
|
 |
|
anton964
991.1 gtstholen
|
 Re: Welke Acculader (geen druppellader)
Dit kan verschillende oorzaken hebben. Lader is stuk, accu is stuk of er verbruikt iets meer stroom in je auto als dat hij kan bijladen. Je kan een zwaardere lader kopen natuurlijk, maar je kan beter het probleem oplossen
|
| 08 nov 2025 18:03 |
|
 |
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
 Re: Welke Acculader (geen druppellader)
Dat lijkt me onzin. Een (goede) druppel lader is juist bedoeld om de accu in optimale conditie te houden en hij kiest zelf wanneer hij (druppel) laadt/conditioneert en wanneer niet. Kan dus juist prima continu aan zo’n lader. Ik heb altijd twee CTEK laders gebruikt voor mn Porsche en voor m’n track auto. Nog nooit problemen met accu’s gehad en ze stonden in de winter vrijwel continu aan die laders. Ik neem niet aan dat hij er echt “altijd” aan staat omdat je er ook wel eens mee zult rijden, hoop ik. 
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
| 08 nov 2025 19:22 |
|
 |
|
Airhead
1986 C1Friesland
|
 Re: Welke Acculader (geen druppellader)
Of je hebt een grote verborgen stroomverbruiker die de accu leeg trekt, of je accu is kaduuk, of je sluit je druppellader aan via de "uitgeschakelde" sigarenaansteker. Of het is iets anders. 
_________________________________________ Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam. [Walter Röhrl - über den 911 3.2]
|
| 08 nov 2025 21:21 |
|
 |
|
erwin964c4
|
 Re: Welke Acculader (geen druppellader)
Heb al 16 lang elke dag de 964 aan de ctec mx,5.0 ofzoiets en nog nooit de accu hoeven te vervangen. Dus ja het is erg slecht voor de accu om hem elke dag aan de druppellader te hangen ja Wat je beter kan doen als de druppellader het niet aan kan ,je stroomverbruiker lokaliseren,want die zorgt dat je accu eraan gaat. Want er is niks slechter voor een accu om te diep ontladen. En anders is misschien een optie een hoofdstroomonderbreker bij de accu te plaatsen. Maarja dan moet de auto wel ergens achter slot en grendel staan . Dus de ideale oplossing is voor een ieder weer anders,afhankelijk van hun eisen en situatie
|
| 09 nov 2025 1:32 |
|
 |
|
rob964.c4
ex 964.c4
ex donkervoortAssendelft
|
 Re: Welke Acculader (geen druppellader)
Ok ok blijkt dat ik dat niet juist heb
De ervaringen zijn dat het wel kan
_________________________________________ remmen is angst
|
| 09 nov 2025 7:48 |
|
 |
|
2.2VTEC
Sint-Niklaas (B)
|
 Re: Welke Acculader (geen druppellader)
Ik gebruik al jaren Optimate druppelladers voor de moto’s tijdens de herfst /winter. Daar zit ook een accu behoud programma / cyclus in waardoor de lader de batterij niet continu op 100% houdt maar af en toe laat zakken en dan weer bijlaadt.
Wat rob964 schrijft, lijkt me dan ook twijfelachtig.
_________________________________________ MX-5 ex-NA 1.8 en NC 1.8, nu ND 2.0 Sport/Bilstein/Recaro, the poor man's Boxster Honda VFR800FI - Yamaha RD350 YPVS
|
| 09 nov 2025 8:53 |
|
 |
|
Richvl
|
 Re: Welke Acculader (geen druppellader)
De MX5 is een hele goede lader en ook geen druppellader, maar een onderhoudslader. Deze schakelt af en toe uit en heeft volgens mij zelfs een stand waarbij deze de accu licht conditioneert. Daar kun je de accu rustig altijd aan laten zitten, de lader zelf regelt alles af. Dit zou ook mijn keuze zijn als de auto langere tijd stil staat.
Vroeger had je 'echte' druppelladers, die continu een heel klein beetje stroom gaven, die zijn wat slechter voor je accu's en kun je er beter niet altijd aan hangen.
|
| 09 nov 2025 10:01 |
|
 |
|
Olaf
The Last of the Mohicans ~ 993
|
 Re: Welke Acculader (geen druppellader)
Als je druppellader het niet bij kan houden heb je een ander probleem dan de druppellader ... of je hebt niet de juiste druppellader ...Je hebt of een stroomvreter - of een toch al slechte(re) accu Ik heb hier een (oude) MGB staan, met massa-sleutel, maar toch ook aan de druppellader. Als ik de massa-sleutel niet uit zet, houdt ook de druppellader het niet bij Zo'n MGB heeft veel "zwevende" zekeringen en daardoor is het best moeilijk om de stroomvreter te lokaliseren (als zou ik niet weten wat het überhaupt moet zijn, daar er niks aan/op/in zit wat stroom zou moeten nemen met het contact uit Bij een 993 kan je meten en één voor één de zekeringen er uit halen 
|
| 09 nov 2025 10:34 |
|
 |
|
Toby
997.1 CarreraMRDH
|
 Re: Welke Acculader (geen druppellader)
Dit wil ik even onderstrepen. Een ouderwetse druppellader die continu laadt kan een accu "koken". De moderne laders zoals de ook door mij gebruikte Ctek MXS 5.0 monitoren de accuspanning en laden alleen als deze on een bepaalde drempel valt. Als zelfs aan de lader de accu leegloopt, dan zou ik eerst zoals door Olaf benoemd kijken wat de oorzaak van het hoge stroomverbruik is in plaats van weer een nieuwe lader te proberen. Daar zijn hier meerdere topics over. Het makkelijkst gaat het met een multimeter met Bluetooth, dan kun je zekeringen trekken en meteen op je telefoon kijken wat dat doet voor het stroomverbruik.
|
| 09 nov 2025 11:46 |
|
 |
|
Tristan
993 Targa en
993 C4S
ex 964 C2Brussel
|
 Re: Welke Acculader (geen druppellader)
Ok. De adviezen zijn eensluidend. Ik zal eens kijken wie dit voor me kan achterhalen. Ben helaas zelf niet zo technisch en heb dus ook niet de apparatuur die je nodig zou hebben. Bedankt voor de hulp.
|
| 09 nov 2025 12:04 |
|
 |
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
 Re: Welke Acculader (geen druppellader)
Klopt, de term druppellader is voor deze apparaten niet op z’n plaats maar blijft blijkbaar hangen. 12V | Automatisch opladen en druppelladen voor auto- en motorfietsaccu's met reconditioneringsmodus
De MXS 5.0 is een geavanceerde processorgestuurde acculader die uitstekende prestaties levert voor loodzuuraccu's van 1,2-110 Ah. Dit model omvat ingebouwde temperatuurcompensatie, wat de beste oplaadprestaties garandeert, zelfs in de meest extreme weersomstandigheden. De MXS 5.0 omvat ook accudiagnose om te bepalen of uw accu een lading kan ontvangen en vasthouden, gepatenteerd automatisch ontzwavelingsprogramma, AGM-optie om de prestaties van de meeste start/stop-accu's te maximaliseren en een speciale Recond-modus om sterk ontladen accu's te herstellen. De MXS 5.0 maakt gebruik van het gepatenteerde FLOAT/PULSE-systeem van CTEK, de meest efficiënte onderhoudsmodus wanneer een accu langdurig blijft aangesloten.
Eigenschappen
Laadt accu's tot 110 Ah op Eenvoudig te lezen led-display Spatwater- en stofdicht (IP65) Veilige, vonkvrije werking Beveiliging tegen omgekeerde polariteit Beveiliging tegen kortsluiting Volautomatisch ‘connect and forget’ (aansluiten en vergeten) 8-staps 12V-opladen Kleinere accu's, normale accu's, AGM- en Recond-programma Ingebouwde automatische temperatuurcompensatie Gepatenteerd float/pulse-onderhoudsladen voor accu's tot 160 Ah 5 jaar garantie
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
| 09 nov 2025 12:42 |
|
 |
|
2.2VTEC
Sint-Niklaas (B)
|
 Re: Welke Acculader (geen druppellader)
Verwar je nu niet een freaking batterijlader met een hele goede compacte roadster? 
_________________________________________ MX-5 ex-NA 1.8 en NC 1.8, nu ND 2.0 Sport/Bilstein/Recaro, the poor man's Boxster Honda VFR800FI - Yamaha RD350 YPVS
|
| 09 nov 2025 12:50 |
|
 |
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
 Re: Welke Acculader (geen druppellader)
Beetje overdreven om er een aparte MX5 naast te houden om de accu in de Porsche te kunnen opladen imho. 
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
| 09 nov 2025 13:12 |
|
 |
|
Richvl
|
 Re: Welke Acculader (geen druppellader)
Waar het hart van vol is... Terugkomend op de vraag van de topicstarter over leeglopende accu. Beste is om de lekstroom een keer te meten. Dat kan als je een ampèretang hebt (die DC ondersteunt) door die over de kabel die naar de plus gaat te klemmen met contact uit. Je wilt dan eigenlijk niet meer dan 0.15a stroom zien. Als dat meer is, is het een kwestie van 1 voor 1 zekeringen loshalen totdat het minder wordt. Als je geen ampèretang hebt kun je ook een goedkope multimeter op ampèrestand tussen de pluspool van de accu en de accu klem zetten en zo meten. (eerst de pluspool dus loshalen).
|
| 09 nov 2025 14:55 |
|
|