Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
Plaats een reactie

Project Metropool - Wanneer 1 996.1 C2 niet genoeg is

09 nov 2025 0:41

Ik heb een vriend die en Boxster 986 (2.5, manueel, 1998, zilver bordeaux cabriodak en boxster rood interieur) heeft, maar eigenlijk al lang stiekem een 996 cabrio wil.

Nu wil het toeval dat ook al heb je er zelf al een (zie mijn project Felix hier) je toch nog op 2dehands/autoscout toch nog zit te kijken voor nieuwe projectjes.
In september was het dan van dat, een leuke 996.1 C2, handgeschakeld kwam te koop voor een doenbaar bedrag.
We gaan kijken, doen een testrit met de auto, alles lijkt redelijk in orde te zijn, behalve een hoop klassieke olielekken aan de motor en het onderstel dat niet tiptop meer is. Ook een heel PPI documentje opgemaakt etc ...
Financieel kwam het hem net niet 100% uit maar de auto bleef me bijten, vond het te goed om hem naar een knoeier te laten gaan of iemand die hem niet de nodige aandacht zou geven om hem terug tiptop te zetten.

Maandje later 2e bezoekje aan de auto, prijs overeengekomen en nu weer een maand later staat ie hier. Doel is wel dat de wagen nog steeds naar de vriend in kwestie gaat, maar terwijl de auto de nodige liefde krijgt (mechanisch) is er de tijd om de Boxster te verkopen. Als er nog iemand een leuke boxster wil met 165.000km, 't is een pareltje.

Wat houdt die wagen die zich voortbeweegt onder de noemer Metropool in?
Een arctic zilver 996.1 C2 cabrio met manuele versnellingsbak. Uitgerust met metropool blauw interieur (incl turbostoelen) en metropool blauw cabriodak.
In z'n leven heeft die ergens de metamorfose ondergaan naar facelift koplampen en naar een 4S bumper samen met sideskirts. Dit geeft hem een zeer stijlvol uiterlijk en doet uiterlijk wat denken aan een 40 Jahre in cabriovariant.
Dat gepaard met net geen 155.000km.
Afbeelding
Staat bij afhalen deze namiddag.

Afbeelding Afbeelding
Aangekomen bij de vriend in kwestie thuis

Hier kreeg het cabriodak kuren, voorheen tijdens de test werkte dit normaal, wordt nog geinig om op te lossen. Manuele procedure moeten gebruiken om het dak weer dicht te krijgen, was net iets te fris om 70km mee huiswaarts te rijden met het dak open.

Afbeelding
Vervolgens van de kust mee naar het binnenland gesjeesd. Eerste langere rit sinds lang voor de wagen.

Achterste wielkast
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Olielekken onder

Afbeelding
Olielekken onder.

In de basis een eerlijke auto die wat liefde nodig heeft.

Nu mijn Coupé moet eerst z'n onderhoud krijgen, samen met een FVD oliepan met X51 baffle en 997 olieterugkeerleidingen in de pan voor meer olieflow, daarna gaan we met deze aan de slag.

Deze krijgt een lijst aan leuke upgrades, preventief onderhoud en mechanische liefde.

- vooraan 2 nieuwe Koni sports
- achteraan 2 lichtgebruikte koni sports (van een schadewagen waar deze dempers nog niet lang onder zaten, schade was vooraan want de verkoper had slechts 3 goede dempers te koop.
- originele veren blijven
- bumpstops en stofhoezen voor
- schokdempermontageplateau's voor.
- Nieuwe stabilisatorstangen rondom
- Nieuwe grote dragarmen, draagvorkarmen en achteraan de spoorarmen
- Nieuwe bougies en bobines
- Nieuwe bougiebuisjes en dichtingen
- dichting carterventilatie boven cilinder 4
- Dichting kettingspanner onder
- K&N inlegfilter
- Nieuwe waterpomp en koude demp thermostaat
- Links en rechts een nieuwe waterslang
- Nieuwe oliepompdichting
- Nieuwe oliepomp hex sleutel
- 997 olieterugkeerleidingen van cilinderkop naar carter voor beter olie doorvoer ITT de originele Swirl pots.
- Cabriodak terug operationeel krijgen ipv manueel operationeel.
- Grondige poetsbeurt
- Nieuwe motorsteunen
- Evt nog zien voor een Carnewal GT uitlaat, want deze is nog standaard, komt ook pas leven in na 4000 toeren.
- Cilinders scopen als de bougies er toch uit zijn.

De BBS-achtige velgen worden nog in orde gezet, want er is wat stoeprandschade en daarna te koop gezet samen met de Federal semi-slicks. Vriend heeft 997 Carrera S velgen in 19"

Hopelijk niet te veel onvoorzien extra problemen onderweg in de zin van Variocampads etc, dit soort werk heb ik nog niet uitgevoerd, maar voor een of andere reden wordt ik al enthousiast om het blok te kunnen opendoen.
Mogelijks de MAF ook eens kuisen, want momenteel draait hij aan 600rpm idle bij warme motor, wat wat weinig is,

Re: Project Metropool - Wanneer 1 996.1 C2 niet genoeg is

09 nov 2025 9:42

Mooi project!
Ben benieuwd of je nog verrast wordt door iets, maar het klinkt allemaal logisch.

Re: Project Metropool - Wanneer 1 996.1 C2 niet genoeg is

09 nov 2025 9:50

Leuk project en herkenbare zaken, staan bij mij ook op het lijstje. ik ga het volgen!

Hoe bevallen de koni sports jou trouwens? Heb je ze wel eens kunnen vergelijken met de bilstein B6? Ik twijfel nog tussen de 2.

Re: Project Metropool - Wanneer 1 996.1 C2 niet genoeg is

09 nov 2025 20:18

Ik heb op mijn eigen Coupé die ik normaal nooit meer weg doe de Koni sports met Eibach veren, na er dit jaar zeker vooraan nog porsche compensatieringen en nieuwe topmounts tussen te zetten zijn ze me meer gaan bevallen. Want het was me praktisch gezien echt te laag. Nu is het net iets beter, achteraan komt er ook nog een compensatiering bij.
Op deze gaan de Koni's om meer budgetaire redenen gecombineerd worden met de standaard veren.

Maar over het algemeen, ik rij ze met vooraan op zachtste stand en achteraan op een kwartje, allicht ga ik terug naar vooraan een kwartje en achteraan midden. Verder het ik ze zowel met een M030 als met een GT3 uitlijning gehad, als ik nog eens moet uitlijnen gaat het weer GT3 worden, dat rijdt echt enorm strak, je mag het eigenlijk niet, maar waar de kans er zich voor doet neem je bochten aan 200km/h zonder het gevoel te hebben dat je weg gaat glijden. (weet ergens in een industriepark zo eentje zijn).


Gisteren gemerkt dat de motor stationair maar aan 600rpm draait eens die warm is, nuja, vandaag nog eens gekeken, de olievulbuis is gescheurd, daar komt een nieuwe in, want zo'n scheur is niet goed voor het vacuum.

Foutcodes ook al eens uitgelezen, had wat met een O2 sensor op bank 1, met de MAF en ook op de nokkenassen bank 1, nu voorgaan kan wel te wijten zijn aan het gat in de olievulbuis, slecht vacuum kan gekke resultaten geven.
Plaats een reactie