| Auteur |
Bericht |
|
Offshore
Porsche 987 S 3.2 zwartAssen
|
 Waar zit het relais van de koplampsproeier bij een 987S
Hallo
Mijn koplampsproeier werkt niet, Pompje met externe voeding getest … werkt Zekering is goed
Nu ben ik op zoek waar in de auto het relai zit
Boxster 987 S
Groet Freddy
|
| 15 nov 2025 17:01 |
|
 |
|
giuliettagta
|
 Re: Waar zit het relais van de koplampsproeier bij een 987S
Wellicht een overbodige opmerking.... De koplampsproeiers werken maar eens op de zoveel sproeiacties. Dus niet elke keer als je de ruit sproeit dat dan ook de koplampen gereinigd worden. Misschien ben je hier niet van op de hoogte? Dan scheelt het toch weer zoeken 
|
| 17 nov 2025 12:10 |
|
 |
|
Offshore
|
Bedankt voor de info , Klopt en er zit een knopje op de handel en je moet de verlichting aan hebben ..
|
| 17 nov 2025 13:05 |
|
 |
|
Offshore
|
Bedankt voor de info , Klopt en er zit een knopje op de handel en je moet de verlichting aan hebben ..
|
| 17 nov 2025 13:05 |
|
 |
|
Offshore
|
boven de zekeringenkast aan de linkerzijde van uw auto, ter hoogte van de A-stijl dus naast de voetenruimte van de bestuurder.
|
| 17 nov 2025 13:06 |
|
 |
|
Offshore
|
|
| 17 nov 2025 14:33 |
|
 |
|
Stiruam
'05 997 Carrera S cabNuland, jonguh!
|
En weet je nu ook wat de staat van het relais is?
Ik heb bij een andere hobby auto ook wel eens geworsteld met de koplampsproeiers, die op een vergelijkbare manier met waterdruk uit de auto omhoog komen (BMW Z4 E85). Daarbij deed alles het ook met externe voeding, maar niet "via de auto". Leek dus ook de kant van het relais op te gaan, maar toen ik er nog eens over nadacht wilde ik ook de nieuwe koplampsproeierpomp die er in was gegaan kunnen uitsluiten als verdachte. Dat was een Febi (op zich een betrouwbare leverancier die ook tal van OEM onderdelen maakt), maar voor die auto niet de leverancier van de OEM variant. Toen ik die vervangen had door de OEM variant deed alles het wel gewoon. Kennelijk bouwde de Febi variant rechtstreeks op externe voeding wel net genoeg druk op en via de auto net niet om de sproeier omhoog te laten komen.
Kortom, lang verhaal kort, staar je niet blind op het relais alleen; heb je ook naar andere mogelijke verdachten in het systeem gekeken? Pomp, accu, etc.
|
| 17 nov 2025 14:57 |
|
 |
|
Offshore
|
Ik moet het relais nog testen , bedankt voor de info
|
| 17 nov 2025 15:02 |
|
 |
|
Offshore
|
Inmiddels getest ( was niet gemakkelijk om de relais houder te demonteren ) Maar het relai is goed … kijken wat dan de oorzaak moet zijn
|
| 20 nov 2025 13:54 |
|
|