Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
19 nov 2022 14:21
EN...................................daar gaan we weer!
https://rijkswaterstaatstrooit.nl/.....244.510 kg zout gestrooid vandaag....
19 nov 2022 16:36
Tip voor het schorsen van de auto, laatste dag van de maand geeft 20 euro korting gek genoeg voor periode laatste 2 weken in die maand. Heb twee auto's afgemeld, beide 20 euro terug grappig genoeg.. Kosten 75 - 20 dus dan 55 euro, ouder dan 15 jaar 25-20 slechts 5 euro, en dat van de NL (r)overheid ... Het valt wel zwaar moet ik zeggen, toch al drie weken niet meer gereden ermee
19 nov 2022 17:30
Autoke schreef:. toch al drie weken niet meer gereden ermee

Zonde man rijden met dat ding
19 nov 2022 18:34
Ja ik snap dat ook niet hoor, zonde maken van een auto. Daar is het leven tekort voor.
Over 15 jaar moet hij misschien wel gesloopt worden omdat je er niet meer mee mag rijden
19 nov 2022 19:54
Op een zonnige dag als vandaag ga ik liever een stukje rijden en daarna weer wassen dan hem binnen laten staan

. Maar die strooizout link is wel handig! Kun je er in ieder geval rekening mee houden.
20 nov 2022 14:44
Zag gelukkig (ook hier echt) zout op de weg liggen tijdens joggen - anders had ik hem meteen weer aangemeld na dit wel gemeend advies.... Dat is weer het grote voordeel van schorsen, toch even 2 uur extra tijd om te sporten op zondag
is toch goed voor het klimaat en zo.... , vond eigenlijk dat ik teveel had gereden afgelopen twee jaar, 14 kkm in twee jaar puur voor de fun......, het blijft een poorman's Porsche he..
22 dec 2022 19:07
Is de 992 wel bestand tegen pekel, i.e. kun je daar gewoon mee door het zout?
22 dec 2022 19:21
Vanmiddag ff lekker gereden en daarna ff lekker schoongemaakt en gewassen weer de garage in. Heeeerlijk
Beetje strooizout houdt mij niet tegen hoor.
22 dec 2022 20:35
De 928 vandaag ook uitgelaten. Niet gewassen overigens, wit wordt niet zo snel vies.
22 dec 2022 23:51
Na een paar dagen regen is het strooizout hopelijk wel weggespoeld. Ik heb de 993 uitgelaten en een heerlijk ritje in de winterzon gemaakt. Rode 991 GTS reed stukje mee op over N209 en A12 ri Zoetermeer.
19 nov 2025 11:25
Oehhhhh, spannend: dit weekend al ‘to pekel, or not to pekel’?
RWS staat al te popelen, gezien de enorme bergen zout die klaar liggen….
19 nov 2025 17:00
met dat in achterhoofd toch versneld de auto die klaar was bij de garage gisterenavond nog even opgehaald
20 nov 2025 1:39
De afgelopen twee jaar nogal war Porsches bekeken, 991.1, 991.2 en 992.1. Steeds meer worden ze nieuw geleased of zakelijk aangeschaft en na 2-4 jaar weer ingeruild voor een nieuwe. Met een beetje geluk komen ze dan bij een liefhebber, maar omdat ze dan ook nog boven 150k kosten gaat er nog een zakelijke periode achteraan, lease of anderszins. Dan zijn ze 6-8 jaar oud en komen ze bij de liefhebbers, zoals wij, om te constateren dat ze heel vaak al flink zijn uitgebeten door zout in de voorgaande jaren. Die zakelijke lease rijders boeit het niet zoveel, zij rijden gewoon door weer en wind, glad, zout, etc. Exemplaren jonger dan tien jaar die er nog strak uitzien van onder ben ik niet echt tegengekomen. Ik vraag mij dan serieus af of het nog zoveel uitmaakt ze dan nog zo te sparen.
Mijn 991.2, vooral de turbo waste gate mechanismen houden er niet van, maar ja, is voor mijn tijd gebeurd. Ik rijd er gewoon mee door, Michelin PA 4 winterbanden, lak in de glascoating, regelmatig wassen en alle onderhoud plus elk jaar een oliebeurt met filters. En, in geval van de 991.2, zeker de eerste bouwjaren, Approved afsluiten, die schade aan de turbo’s kost 6-7000 euro per kant. Misschien achteraf zinloos maar ik voel mij er vooralsnog einzigste gerust door gesteld. Het zijn gewoon niet meer de 911’s van vroeger, complexer, duurder dus wat meer risico op kosten.
Wat ik zeggen wil, dit is hoe ik ernaar kijk en hoe ik ervan probeer te genieten! En zo moet ieder vooral zelf weten wat hij of zij wil doen. Niks beter of slechter, als je zelf maar plezier van hebt. En een wijs man, Erwin, heeft eens gezegd dat je echt leert rijden onder deze condities, helemaal waar, Autoke herinnert zich onze Eifelrit en paar maanden geleden wellicht nog, TSC netjes aan maar nat wegdek en een haakse bocht en mijn 911 brak gewoon bij 50 km/h. Iets te vroeg op het gas, niks gebeurt, maar een sterk leermoment. Zo’n 911 is een andere auto als het nat en een beetje glad is en je kunt zo bij lage snelheid met niet teveel risico een hoop leren. Voor velen van jullie die al jaren rijden wellicht al niet meer nodig, voor mij goed om de grenzen van de auto te leren kennen bij 30 km/h ipv bij 150..
Wat je ook doet, fijne winter, wellicht kom ik nog iemand tegen en ander tot het voor jaar!
-a
20 nov 2025 9:45
Voor diegenen die er op letten: er is vannacht al flink gestrooid, in ieder geval in het zuiden.
20 nov 2025 21:56
LKPS schreef: Autoke herinnert zich onze Eifelrit en paar maanden geleden wellicht nog, TSC netjes aan maar nat wegdek en een haakse bocht en mijn 911 brak gewoon bij 50 km/h.
Het was een aparte gewaarwording, gelukkig met goede afloop..
Vorige week APK - goed gekeurd natuurlijk, maar wel met een opmerking, maar nu komt die Leo - banden achter 1,6 mm , net voldoende nog voor goedkeur, toen dacht ik aan dat bewuste moment, misschien heeft de Dealer beetje business minded gemeten, maar toch....
Ik heb eerder een zout allergie.
Ook bij de allroad, maar dan om een totaal andere reden
PS ADAC training in Neus is goed overigens, beter dan de rijvaardigheidstrainigen in NL, en voor ons dichterbij.. Kon mijn leaseauto op slipplaat nog eruit krijgen, zegt die meneer, bij deze conditie is het nog geen 911 gelukt (hem ook niet), en ze kijken allemaal zuur daarna dat het niet lukt , vond ik wel grappig.. Dus, 911 is gewoon een moeilijke auto als je slipt, zelfs voor profi's....
20 nov 2025 23:24
Autoke schreef:LKPS schreef:
PS ADAC training in Neus is goed overigens, beter dan de rijvaardigheidstrainigen in NL, en voor ons dichterbij.. Kon mijn leaseauto op slipplaat nog eruit krijgen, zegt die meneer, bij deze conditie is het nog geen 911 gelukt (hem ook niet), en ze kijken allemaal zuur daarna dat het niet lukt , vond ik wel grappig.. Dus, 911 is gewoon een moeilijke auto als je slipt, zelfs voor profi's....
Dat blijkt wel, de 981 met nauwelijks 2mm lag vaster dan de 911, met 5 mm.. toch verbaasd dat ESC, etc, dit niet onder controle heeft, weet dat het ontwerp met de motor zover naar achter niet helpt maar dat het zo tricky is.. beter zo geleerd dan met brokken zullen we maar zeggen.
21 nov 2025 0:18
We houden het gewoon op blaadjes en vettigheid, wellicht de echte oorzaak..
28 nov 2025 11:08
Dit weekend is het aardig weer, maar vraag me af of pekel er nog ligt. Na hoeveel keer / millimeter regen zou het weg zijn? AI zegt dat het langzaam oplost en steeds minder werkzaam wordt. Duh. Misschien moet ik maar gewoon gaan proeven.
28 nov 2025 13:35
Rainer B. schreef:Misschien moet ik maar gewoon gaan proeven.

Precies, de enige manier waarop je dit kunt vaststellen is met je tong op het asfalt.
OT: ik denk dat het merendeel wel weg zal zijn ondertussen.
28 nov 2025 16:30
Ik vind de hoeveelheid pekelrotzooi die neerslaat op je voorruit op de snelweg altijd een goede indicator. Als je geen verschil meer merkt met een normale regenbui is de pekel weg.
28 nov 2025 16:42
Na een beetje regen is het zout op de weg al aardig weggespoeld hoor... Als zout lekker lang bleef liggen hoefde er ook niet steeds opnieuw gestrooid te worden...
Trouwens: pekel is niet hetzelfde als (wegen-) zout, hoewel beide termen in de volksmond vaak door elkaar worden gebruikt. Pekel is een (bijna) verzadigde zoutoplossing. Sinds tientallen jaren wordt droog wegenzout met pekel gemixt voordat het op de weg wordt gestrooid (zgn. 'natzoutstrooien'; stuift minder en blijft beter plakken op de weg), maar het is dus niet hetzelfde.
Sorry... vakidioot...
28 nov 2025 20:50
Pekel of zout, het blijft beiden NIET fijn voor een auto...
De 911 staat lekker schoon en droog onder een doekje mooi te wezen in de schuur, wordt door de druppellader netjes bijgeladen.
30 nov 2025 19:53
Vandaag nog Eindhoven - Hoogeveen met de 996. Vaak ben je te bange, al het zout was al mooi weggeregend
30 nov 2025 23:11
Ik rij er sowieso het hele jaar mee door aangezien het mijn enige auto is.. In de winter gewoon wat vaker goed afspuiten en wassen, met wat extra aandacht voor de onderkant.. Eind van elke herfst breng ik Gyeon Cancoat aan als coating.. De auto staat altijd binnen geparkeerd in eigen garage wat ook een boel scheelt om hem netjes te houden..
01 dec 2025 11:16
Tuck-under schreef:Vaak ben je te bange, al het zout was al mooi weggeregend

Ik merkte er vandaag ook niks meer van: lekker naar Eindhoven met het dak open bij een waterig zonnetje en een graad of vijf ...
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.