| Auteur |
Bericht |
|
Pondje
Porsche 996 C2 MK1 1998Soest
|
 Motorrevisie onder de 200 Dkm
Ik hoop dat ik niemand tegen de schenen schop, maar wil toch iets kwijt. Ook ik ben een fan van de lufties en moet ook eerlijk bekennen dat deze wagens boven mijn budget gaan, maar wat mij steeds weer opvalt is dat bijna alle lufties die worden aangeboden de motor voordat de 200k is bereikt al is gereviseerd Ik dacht dat deze motoren zo “bombervest” waren en veel betrouwbaarder dan de waterkokers, m.n. dan de 996 en 997, maar ik heb sterk de indruk dat bij deze wagens de 200-300K meer regel dan uitzondering is. Ik wordt dus steeds blijer van mijn waterkoker 
|
| 30 nov 2025 10:19 |
|
 |
|
Wimpie67
ex 911 3.2 1987
ex 987.1 S 3.2 2005
981 S 3.4 Boxster's-Hertogenbosch
|
 Re: Motorrevisie
Ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat de lufties ouder zijn dan waterkokers en dat er over het algemeen minder mee wordt gereden. Stilstand is achteruitgang, wat zeker voor een Porsche geldt. En natuurlijk: auto’s worden steeds beter door nieuwe technieken en - materialen,kleinere toleranties, betere smeermiddelen etc.
_________________________________________ Wim
|
| 30 nov 2025 11:31 |
|
 |
|
Pondje
Porsche 996 C2 MK1 1998Soest
|
 Re: Motorrevisie
Prijsverschil zit hem dus in de leeftijd en smaak en klaarblijkelijk niet in de kwaliteit/techniek van de auto Zo ik er naar kijk is de rijbeleving in de 996 fantastisch, maar doet wel onder voor het model 964/993.
|
| 30 nov 2025 16:31 |
|
 |
|
Olaf
The Last of the Mohicans ~ 993
|
 Re: Motorrevisie onder de 200 Dkm
Het is maar nét waar je zoekt en leest.Mijn 993 4S had zo'n 350.000 km gereden toen deze verkocht werd ... motor niet gereviseerd.Op Rennlist een 993 Carrera 4 Cabriolet met 317.000 mijlen ... Wél van de eerste en enige eigenaar. Op Pistonheads een Carrera 3.2 Clubsport met 400.000 mijlen ... In de 80'er tot 90'er jaren ging (op Mercedes na) een motorblok vaak niet meer dan 100.000 km mee - of je moest een Amerikaans V8 hebben - daar redde je dan nog wel 100.000 mijl mee 
|
| 30 nov 2025 17:45 |
|
 |
|
Richvl
|
 Re: Motorrevisie onder de 200 Dkm
Van de 924 en vroege 944 ging de klok rond bij 100.000 (grappig genoeg zijn er dan welweer genoeg met 300k op het originele blok).
Kilometers zeggen overigens ook niet alles over de stand van een motor. Het type kilometer een stuk meer. 200dkm stadsverkeer is heel anders dan 200dkm snelweg.
|
| 30 nov 2025 18:27 |
|
 |
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
 Re: Motorrevisie onder de 200 Dkm
Wat is "gereviseerd"?
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
| 01 dec 2025 14:44 |
|
 |
|
Anne 2.7
>> 911 2.7 1977 <<
ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82> Groningen PF #4 <
|
 Re: Motorrevisie onder de 200 Dkm
Opnieuw 'verpakt' ! 
_________________________________________ Trained by GP E L I T E 'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)
|
| 02 dec 2025 7:05 |
|
 |
|
Pondje
Porsche 996 C2 MK1 1998Soest
|
 Re: Motorrevisie onder de 200 Dkm
Het gaat uiteindelijk, wat betreft de kwaliteit van een motor, over de grootste gemene deler en niet over eigen ervaring, want dat is een slecht bijgehouden statistiek en derhalve geen wetenschap. Er zullen ongetwijfeld ook ongereviseerde waterkokers zijn die 400K hebben gehaald, maar mag je geen conclusies uit trekken. Kortom elke motor heeft zijn achillushiel en de 996 is daarop geen uitzondering, maar was dus ook zo slecht nog niet als aanvankelijk werd gesuggereerd: Statistisch gezien1% IMS-failure bij de MK1(dual row)!
|
| 02 dec 2025 8:44 |
|
 |
|
Richvl
|
 Re: Motorrevisie onder de 200 Dkm
Ja... dat is het (MK1) IMS lager.... bore scoring, gescheurde koppen/intermix, AOS die stuk gaat, D-chunks... zijn de andere achilleshielen/punten waarop het stuk kan gaan. En dan gaat de statistische kans omhoog. Gelukkig is het blok lang genoeg op de markt dat er aftermarket verbeterde onderdelen te krijgen zijn; geolied IMS lager, Ultimate AOS, lage temperatuur thermostaat etc. Zodoende kun je veel al uitsluiten. En uiteraard valt of staat veel ook met het type KM, het type rijder en hoe vaak onderhoud wordt gepleegd. Ik heb met regelmaat naast mensen in de auto gezeten die zeiden altijd rustig in te rijden; laten ze de motor op lage toeren flink stampen (want niet teveel toeren maken!) en trappen ze na een minuut of 5 vol het gas in (Want dan is alles warm toch?). Tsja...
|
| 02 dec 2025 9:00 |
|
 |
|
Pondje
Porsche 996 C2 MK1 1998Soest
|
 Re: Motorrevisie onder de 200 Dkm
Bore-scoring m.n. 997 en overige normaal onderhoud en inderdaad ga je met respect en naar behoren met de auto om 
|
| 02 dec 2025 11:38 |
|
 |
|
mark996
Taycan CT 4S, ex 997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
|
 Re: Motorrevisie onder de 200 Dkm
ik dacht dat de 996 net zoveel risico had op bore scoring als de 997 Mk1? Teminste, begreep ik van mijn specialist toenter tijd.
|
| 02 dec 2025 13:35 |
|
 |
|
Martin D
997.1 C4SBollenstreek
|
 Re: Motorrevisie onder de 200 Dkm
Klopt, heb ik ook vernomen, al schijnt(?) het bij de 997 vaker voor te komen bij de 3.8 dan bij de 3.6. Mijn 3.8 is ook gereviseerd. IMS zou dan wat vaker voor zijn gekomen bij de 996 ivm ander type lager ten tijde van de 996.
_________________________________________ Life is simple..Eat..Sleep..Drive a Porsche
|
| 02 dec 2025 15:05 |
|
|