Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 03 dec 2025 12:28



Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Motorrevisie onder de 200 Dkm 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Porsche 996 C2 MK1 1998
Soest
Bericht Motorrevisie onder de 200 Dkm
Ik hoop dat ik niemand tegen de schenen schop, maar wil toch iets kwijt.
Ook ik ben een fan van de lufties en moet ook eerlijk bekennen dat deze wagens boven mijn budget gaan, maar wat mij steeds weer opvalt is dat bijna alle lufties die worden aangeboden de motor voordat de 200k is bereikt al is gereviseerd :scratch:
Ik dacht dat deze motoren zo “bombervest” waren en veel betrouwbaarder dan de waterkokers, m.n. dan de 996 en 997, maar ik heb sterk de indruk dat bij deze wagens de 200-300K meer regel dan uitzondering is. :mrgreen:
Ik wordt dus steeds blijer van mijn waterkoker :cheers: :cheers: :cheers:


30 nov 2025 10:19
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex 911 3.2 1987 ex 987.1 S 3.2 2005 981 S 3.4 Boxster
's-Hertogenbosch
Bericht Re: Motorrevisie
Ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat de lufties ouder zijn dan waterkokers en dat er over het algemeen minder mee wordt gereden. Stilstand is achteruitgang, wat zeker voor een Porsche geldt. En natuurlijk: auto’s worden steeds beter door nieuwe technieken en - materialen,kleinere toleranties, betere smeermiddelen etc.
_________________________________________
Wim


30 nov 2025 11:31
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 996 C2 MK1 1998
Soest
Bericht Re: Motorrevisie
Prijsverschil zit hem dus in de leeftijd en smaak en klaarblijkelijk niet in de kwaliteit/techniek van de auto :popcorn:
Zo ik er naar kijk is de rijbeleving in de 996 fantastisch, maar doet wel onder voor het model 964/993.


30 nov 2025 16:31
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
The Last of the Mohicans ~ 993
Bericht Re: Motorrevisie onder de 200 Dkm
Het is maar nét waar je zoekt en leest.

Mijn 993 4S had zo'n 350.000 km gereden toen deze verkocht werd ... motor niet gereviseerd.

Op Rennlist een 993 Carrera 4 Cabriolet met 317.000 mijlen ... Wél van de eerste en enige eigenaar.

Op Pistonheads een Carrera 3.2 Clubsport met 400.000 mijlen ...

In de 80'er tot 90'er jaren ging (op Mercedes na) een motorblok vaak niet meer dan 100.000 km mee - of je moest een Amerikaans V8 hebben - daar redde je dan nog wel 100.000 mijl mee :drive:


30 nov 2025 17:45
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Motorrevisie onder de 200 Dkm
Van de 924 en vroege 944 ging de klok rond bij 100.000 (grappig genoeg zijn er dan welweer genoeg met 300k op het originele blok).

Kilometers zeggen overigens ook niet alles over de stand van een motor. Het type kilometer een stuk meer. 200dkm stadsverkeer is heel anders dan 200dkm snelweg.


30 nov 2025 18:27
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Motorrevisie onder de 200 Dkm
Wat is "gereviseerd"?
_________________________________________
GREEN IS GOOD


01 dec 2025 14:44
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
>> 911 2.7 1977 << ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
Bericht Re: Motorrevisie onder de 200 Dkm
Opnieuw 'verpakt' ! :mrgreen:
_________________________________________
Trained by GP E L I T E
'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)


02 dec 2025 7:05
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 996 C2 MK1 1998
Soest
Bericht Re: Motorrevisie onder de 200 Dkm
Het gaat uiteindelijk, wat betreft de kwaliteit van een motor, over de grootste gemene deler en niet over eigen ervaring, want dat is een slecht bijgehouden statistiek en derhalve geen wetenschap. Er zullen ongetwijfeld ook ongereviseerde waterkokers zijn die 400K hebben gehaald, maar mag je geen conclusies uit trekken.
Kortom elke motor heeft zijn achillushiel en de 996 is daarop geen uitzondering, maar was dus ook zo slecht nog niet als aanvankelijk werd gesuggereerd: Statistisch gezien1% IMS-failure bij de MK1(dual row)!


02 dec 2025 8:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Motorrevisie onder de 200 Dkm
Pondje schreef:
Het gaat uiteindelijk, wat betreft de kwaliteit van een motor, over de grootste gemene deler en niet over eigen ervaring, want dat is een slecht bijgehouden statistiek en derhalve geen wetenschap. Er zullen ongetwijfeld ook ongereviseerde waterkokers zijn die 400K hebben gehaald, maar mag je geen conclusies uit trekken.
Kortom elke motor heeft zijn achillushiel en de 996 is daarop geen uitzondering, maar was dus ook zo slecht nog niet als aanvankelijk werd gesuggereerd: Statistisch gezien1% IMS-failure bij de MK1(dual row)!

Ja... dat is het (MK1) IMS lager.... bore scoring, gescheurde koppen/intermix, AOS die stuk gaat, D-chunks... zijn de andere achilleshielen/punten waarop het stuk kan gaan. En dan gaat de statistische kans omhoog. :mrgreen:

Gelukkig is het blok lang genoeg op de markt dat er aftermarket verbeterde onderdelen te krijgen zijn; geolied IMS lager, Ultimate AOS, lage temperatuur thermostaat etc. Zodoende kun je veel al uitsluiten.

En uiteraard valt of staat veel ook met het type KM, het type rijder en hoe vaak onderhoud wordt gepleegd. Ik heb met regelmaat naast mensen in de auto gezeten die zeiden altijd rustig in te rijden; laten ze de motor op lage toeren flink stampen (want niet teveel toeren maken!) en trappen ze na een minuut of 5 vol het gas in (Want dan is alles warm toch?). Tsja...


02 dec 2025 9:00
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 996 C2 MK1 1998
Soest
Bericht Re: Motorrevisie onder de 200 Dkm
Bore-scoring m.n. 997 en overige normaal onderhoud en inderdaad ga je met respect en naar behoren met de auto om :thumleft:


02 dec 2025 11:38
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Taycan CT 4S, ex 997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
Bericht Re: Motorrevisie onder de 200 Dkm
ik dacht dat de 996 net zoveel risico had op bore scoring als de 997 Mk1? Teminste, begreep ik van mijn specialist toenter tijd.


02 dec 2025 13:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 C4S
Bollenstreek
Bericht Re: Motorrevisie onder de 200 Dkm
Klopt, heb ik ook vernomen, al schijnt(?) het bij de 997 vaker voor te komen bij de 3.8 dan bij de 3.6. Mijn 3.8 is ook gereviseerd.
IMS zou dan wat vaker voor zijn gekomen bij de 996 ivm ander type lager ten tijde van de 996.
_________________________________________
Life is simple..Eat..Sleep..Drive a Porsche


02 dec 2025 15:05
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 12 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot]


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.