Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
Plaats een reactie

Re: Rich's onbedoelde 996 project

27 dec 2025 9:28

Dat moet ik mislezen hebben dan. Heb de indruk dat er meer C4's te koop staan dan C2's. PSM dat zie je haast nooit op een 996, specifieke reden?

28 dec 2025 14:09

Klopt, c4 tiptronic of c4 staan met regelmaat te koop, en vaak ook stukken aantrekkelijker geprijsd.

Wilde perse een c2, gewoon omdat dat m.i. De wat puurdere auto is. PSM was een optie. Vind ik een pluspunt, omdat ik niet de illusie heb dat ik beter kan rijden dan wat zo'n systeem kan. Het is toch een flink vermogen en moeilijk beheersbare auto als ie uitbreekt... En uitzetten kan altijd, aanzetten als het er niet is... Niet ;)

29 dec 2025 19:46

Van de week de koelvloeistof en leidingen in de motorruimte gewisseld.

Afbeelding
Afbeelding

Bij demontage van het thermostaathuis... miste ik een thermostaat :o
Toen ik de uitgaande slang van cilinderbank 4-6 wisselde, kwam de aap uit de mouw, of beter gezegd: thermostaat uit de slang. Dus dat viel weer mee. Dit is gemodificeerd bij revisie. De theorie is dat door de thermostaat op bank 4-6 ipv. de retour te plaatsen, deze beter zou moeten reageren. Ook is een GT3 waterpomp gemonteerd.
Dit matcht wel met wat ik zie; de temperatuur staat bij rijden iets rechts van de 80, en bij flink gasteven zie je 'm richting de 90 graden gaan, maar dat valt als je weer wat rustiger doet heel snel terug.

Alle slangenklemmen vernieuwd met RVS slangklemmen, is dat ook weer netjes en daarna vacuum afgevuld:
Afbeelding

Volgend klusje zijn shtahlflex remleidingen & vloeistofwissel. Daarna komen de draagarmen & dempers aan de beurt.

02 jan 2026 18:15

En soms zijn het de kleine dingetjes die het 'm doen... stationair liep de motor voor mij nog een tikkeltje onrustig. Dus heb ik het e.a. uitgelezen. De brandstoftrim (RKAT) stond met 2,72% iets aan de rijke kant, nog wel binnen de specificaties, maar hoger dan het hoort te zijn (±0%). De LKAT stond op 1.04, dus dat is prima. Dit duidt erop dat de motor stationair meer brandstof bijspuit dan verwacht, op toeren niet. Dat komt vaak door een (klein) vacuumlek.
Afbeelding

Ik had al een tijdje zo'n rookmachine op het oog, maar eigenlijk nooit een goed excuus gevonden om er 1 te kopen... Dat excuus was meteen gevonden, dus gekocht en van het weekend eens op onderzoek uit gegaan. Werkt echt geweldig zo'n ding, want met een minuut zag ik al wat rook ontsnappen uit de brake-booster. Dus die losgehaald en onderzocht. Daarin zat een O ringetje van een jaar of 25 oud denk ik;
Afbeelding
Afbeelding

O ringetje vervangen, weer getest en daarna bleef het dicht. Vanwege het weer nog niet proefgereden, maar dit gaat sowieso helpen.

02 jan 2026 19:52

:res: :thumleft:
Plaats een reactie