Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 12 feb 2026 12:18

Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Toch geen elektrische Boxster en Cayman? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
997.1 Carrera
MRDH
Bericht Toch geen elektrische Boxster en Cayman?
Er gaan geruchten rond dat de nieuwe Porsche baas overweegt zo niet al besloten heeft dat de (waarschijnlijk productierijpe) elektrische Boxster en Cayman niet in productie gaan omdat er onvoldoende vraag naar is. Onder autojournalisten wordt erover gesproken dat nog geprobeerd is om er een verbrandingsmotor in te zetten, maar dat dit niet mogelijk is. Het zou zomaar kunnen dat de 982 aangepast wordt om aan de cybersecurity eisen te voldoen en weer in productie gaat.

Het verbaast me eerlijk gezegd niet. Met alles wat ik erover heb gelezen en gehoord wilden ze een relatief kleine accu gebruiken om het gewicht laag te houden. Maar ja, wie zit te wachten op een elektrische sportwagen die, als je sportief rijdt, 100-200km bereik heeft? Daar wordt je op een tourrit niet echt vrolijk van.

11 feb 2026 23:05
Profiel
PorscheForum Rakker
2018 718 Boxster, 2013 981 Boxster S
Bericht Re: Toch geen elektrische Boxster en Cayman?
Al zovaak gezegd, maar een sportwagen zonder geluid en gevoel vanuit de aandrijflijn zal inderdaad waarschijnlijk geen verkoop succes worden.. Ik vermoed dat het zoveelste uitstel (mogelijk afstel) ook wel wat te maken heeft met het besluit van de EC om de eisen voor 2035 af te zwakken van 100% reductie in uitstoot naar 90%.. Dat geeft aan dat er rek in het beleid zit (zoals verwacht want 100% elektrisch is voorlopig gewoon niet realistisch).. En dat laat vervolgens ook weer ruimte aan merken als Porsche om nog nieuwe ICE auto's te verkopen naast EV's.. Zolang Porsche maar genoeg Taycans en elektrische Macan's en Cayenne's weet te verkopen is er mogelijk nu ook ruimte voor een ICE Cayman/Boxster naast de 911 die ze sowieso zo lang mogelijk ICE willen houden.. De verkoop aantallen Cayman/Boxster waren sowieso al klein in de hele range van Porsche modellen, dus wie weet dat het past in de 10% die nog toegestaan is.. Een eis die mogelijk nog wel iets verder afgezwakt gaat worden richting 2035..

Niet dat ik me er verder heel erg druk om maak, want heb sowieso niet echt veel interesse meer in nieuwe auto's.. Te veel plastic, te digitaal en teveel gezeur met allerlei "piep" controlesystemen waar je als liefhebber helemaal niet op zit te wachten.. Dat gebrek aan interesse had ik bij de 992 911 al.. Voor mij houdt het wat Porsche's betreft na de 718 en 991.2 911 gewoon op qua interesse..

12 feb 2026 1:11
Profiel
PorscheForum Rakker
Er is op dit moment een Europese top over de toekomst van onze industrie bezig.

Besluit, de Europese industrie kreunt en ziet af. Dit alles door de waanzinnige Europese Greendeal. Ze lijken het te beseffen maar of er iets aan gedaan kan worden is andere koek. Een citaat van een politiek journaliste: “De Green Deal is nobel, maar Europa gokte dat de wereld zou volgen als het fossiel afbouwde en groen vooropliep. Die gok mislukte.” China en de VS vergroenden, maar hielden hun fossiele motor draaiende. Dan moet je je strategie bijsturen om te overleven. Dan moet je niet enerzijds beloven, zoals Ursula von der Leyen, dat de regels zullen worden afgebouwd en anderzijds elke dag nog vier rechtsregels voor bedrijven in het leven roepen.

12 feb 2026 8:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Ik denk dat er voldoende ruimte is, of gaat komen, voor een elektrische sportwagen. De enige vraag is of Porsche daarin meekan, de historie, het merk, de productielijnen en het imago dat ze hebben opgebouwd kan ze hierin best in de weg zitten. Ik geloof ook dat ze nog wel een tijdje ICE kunnen bouwen, maar zal waarschijnlijk wel meer Niche worden.

Ben bang dat er eerder wat andere spelers komen die een leuke relatief lichte EV neerzetten; segmentje MX5, waarmee je gewoon lekker kunt sturen en rijden voor een leuk prijsje. Je ziet hier al wat ontwikkelingen; SC01, Caterham V, MG Cyberster.
Zelf is rijden voor mij 50% genieten van de techniek en 50% het rijden zelf, dus ik zal nog wel lang blijven genieten van die oude meuk, maar the times they are a changin.

12 feb 2026 9:42
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 4 berichten ]