Subforum voor Audio, Navigatie en allerlei andere electronica in de auto
Plaats een reactie

SSD voor PCM3.0

17 maart 2026 14:32

Heren,
Mijn 997.2 schijnt voorzien te zijn van een PCM3.0, waarin een inmiddels kwetsbare HDD, zo lees ik hier en daar. Deze kan worden gekloond en vervangen door een SSD.
De PCM werkt perfect, er is nu (nog) geen enkel probleem. Is er iemand, particulier of bedrijf(je) die hiermee ervaring heeft en deze operatie succesvol kan doen? Ik heb e.e.a. nagezocht en ben tot de conclusie gekomen dat ik hier zelf niet aan moet beginnen.
Bij voorbaat dank.

Re: SSD voor PCM3.0

20 maart 2026 12:30

ik heb dezelfde plannen.
ben al bezig gewest met Carplay module (PCM eruit en erin) maar vergeten naar d eHDD te kijken.

ben nog opzoek naar een SSD en dupliceer houdertje, dan zou dat niet te veel moeite mogen zijn.

20 maart 2026 18:00

Ik zoek feitelijk iemand die dit eerder gedaan heeft, ervaring dus, en dit voor mij zou kunnen doen.
Nou ja, maar even afwachten. Wellicht meldt zich nog iemand.

22 maart 2026 20:03

Ik ben 't nog wel van plan, maar heb net de sleutel van m'n nieuwe huis gehad, dus voorlopig even druk met andere dingen.

Volgens mij is 't stappenplan niet ingewikkeld:

1. SSD kopen
2. PCM eruit en HDD eruit
3. HDD clonen naar SSD (kan met apparaatje die je bijvoorbeeld via Amazon koopt)
4. SSD inbouwen en PCM testen
5. PCM weer netjes inbouwen

HDD bewaren, just in case.

22 maart 2026 20:17

Dit heb ik gevonden op het Duitse Porscheforum PFF.
Volgens mij wordt hier beschreven hoe de HDD van een pcm 3.0 kan worden vervangen door een SSD.

https://www.pff.de/en/thread/2819250-re ... th-an-ssd/
Plaats een reactie