Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 18 mei 2026 19:31

Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ] 
Luxe probleem. 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
993 4S
Bericht Luxe probleem.
Wilde dit topic eigenlijk De Drang-2 noemen, maar mijn schrijfkunsten kunnen niet in de schaduw van die van Tilt! staan vandaar maar een eigen titel verzonnen.

Wat is het "probleem"?
Ik heb al 16 jaar een 993 met een fantastisch interieur :mrgreen:.
In die tijd heb ik er 50.000 km mee gereden, echt van iedere kilometer genoten.
Als ik de auto nu zie staan ben ik er nog steeds een beetje verliefd op.
Toch knaagt het al een tijdje. Ik vind een 991 of 992 GT3 Touring met handbak echt heel gaaf.
Wat ik overweeg is om mijn 993 en mijn BMW M340 T in te ruilen op een GT3.
Ik rijd heel weinig, nog geen 10.000 km/jaar.
De GT3 zou dus mijn "DD" worden.

voorbeelden;
https://www.elferspot.com/nl/auto/porsc ... 3-5542611/
https://www.elferspot.com/nl/auto/porsc ... 8-5804713/
https://www.elferspot.com/nl/auto/porsc ... 1-5808046/

Wat zouden jullie doen?

18 mei 2026 12:55
Profiel
ex Porsche 987 Boxster S en nu Porsche 981 Boxster GTS
Bericht Re: Luxe probleem.
De blauwe 991 :ba:

En dan even langs een bekleder voor een mooi groen retrofit interieurtje :mrgreen:

18 mei 2026 13:05
Profiel
PorscheForum Rakker
'05 997 Carrera S cab
Nuland, jonguh!
Ik vind de blauwe ook by far het aantrekkelijkst.

Als je niet bang bent de ruimte van de BMW te gaan missen en de middelen kunt en wilt missen om het plan te verwezenlijken, wat verzet zioch er dan tegen? :thumleft:

Mijn ervaring met bijzondere auto's die je lang hebt en waar je nog steeds (een beetje) verliefd op bent, is dat je die toch snel vergeten bent als er een waardige nieuwe liefde in beeld is. Ik denk dat de belangrijkste vraag die beantwoord moet worden dus is of de GT3 jou voldoende bevalt om die waardige opvolger te zijn.

18 mei 2026 13:32
Profiel
PorscheForum Rakker
981 Cayman GTS PDK
Doen, natuurlijk! Alleen als je deze als daily gaat gebruiken wordt het wellicht minder speciaal, echter je geringe km’s per jaar compenseert dit denk ik.

18 mei 2026 13:33
Profiel
PorscheForum Rakker
997.1 C4S
Bollenstreek
Stomme vraag misschien, maar dan is die maar vast gesteld: heb je al in een GT3 Touring gereden? En is die 'praktisch' genoeg voor jouw dagelijks gebruik: kan je er normaal de straat/wijk mee in- uitrijden? Rij ze back-to-back (dus je 993 en de GT3) en je hebt je antwoord

Die groene kleur is wel heel lekker. Wmb hadden de donkergetinte ramen achter niet gehoeven, maar dat is Geschmacksache.

18 mei 2026 13:35
Profiel
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Wat een heerlijk luxeprobleem Cazzo.
De vraag is eigenlijk: waar ben je het meeste bang voor: de keuze die je niet gemaakt hebt, of de keuze die je wel gemaakt hebt? In de psychologie is het zo dat spijt van keuzes die je niet maakt meer impact hebben op hoe je je voelt, dan spijt van keuzes die je wél maakt. Ons brein is heel goed in het "goedpraten" van onze "verkeerde" keuzes, maar niet zo goed in het loslaten van onvervulde wensen. Dus puur objectief zou je deze stap naar een GT3 Touring natuurlijk gewoon moeten maken. En in jouw schoenen, zou ik het denk ik ook doen (die groene is echt geweldig, maar de blauwe natuurlijk ook niet te versmaden. Witte is wel erg understated, maar ook een geweldig apparaat natuurlijk).

De andere vraag is dan wel: ga je de ruimte en het praktische gemak van de station missen? En kun/wil je er evt. een (wat minder exotische) daily naast gaan rijden?
Op veel kleinere (financiële) schaal heb ik in het verleden een enigszins vergelijkbare keuze gemaakt: mijn Triumph Tiger Explorer XC 1200 en BMW 430i GC DD weggedaan en mijn prachtige Cayman teruggekocht. Enige tijd de Cayman als DD gebruikt (<4.000km/jaar), maar al vrij snel weer een 'echte' daily ernaast gekocht: een MB CLA Shooting Brake. Maar het had ook een Skoda Octavia Station kunnen zijn, ware het niet dat bij mij bij auto's vorm meestal boven functie gaat :wink:

Succes met de keuze! Whatever makes you smile and happy :thumleft:

18 mei 2026 13:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Het enige wat ik er van kan zeggen is dat er hier een tijdje terug een user was die zijn GT3 Touring heeft verkocht voor een GTS. Hij vond het als DD niet rijdbaar...

18 mei 2026 13:59
Profiel
Forum Admin
981 GT4, 718 Cayman, 931, 924 Safari, 968 cab, 924S
Utrechtse Heuvelrug
Ik kan me voorstellen dat je na zoveel tijd weer iets nieuws wilt. Een 993 zoals de jouwe is vrij uniek, en dat is een 992 Touring absoluut niet. Een 991 Touring is dan wel nog een zeldzame verschijning.

Bij het zien van de blauwe was ik ca. 2 maanden geleden ook stralverliefd, en was vrij snel voor een proefrit geweest. Ik weet dat ik wellicht verpest ben door de wegligging van mijn 981 GT4 en 718 2.0, maar ik vond de blauwe Touring flink tegenvallen. Het voelde allemaal heel erg losjes qua wegligging, en het schakelen voelde ook niet strak. Wellicht is het een unieke eigenschap van deze specifieke auto, maar ik ging best teleurgesteld naar huis. Gelukkig had ik mijn 718 bij me om mij weer uit het gat te trekken :)

Zou ik de 993 hierop inwisselen? Nee. Zou ik dat doen voor een GT4 (RS)? Ja.

Heb je een GT4 (RS) eigenlijk al overwogen? De wegligging en het schakelgevoel zitten wat mij betreft op een heel ander niveau, en het mooie: een GT4 is een stuk goedkoper dan een GT3, dus je BMW kun je in principe gewoon houden als praktische DD.

18 mei 2026 14:11
Profiel WWW
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
YOLO :!: Doe die witte GT3 maar , gaaf interieur, allen moet je andere schoenen gaan kopen :mrgreen:

Afbeelding

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."

18 mei 2026 14:43
Profiel
993 4S
@ Striuam; Ik kan altijd een busje vd zaak pakken als ik ruimte nodig heb, dus dat is niet echt een probleem.
@ Martin D; Nog niet in gereden. Ga ik doen als ik besloten heb dat ik iets anders wil.
@Polydeukes; Een E91 erbij kan altijd en kost niet veel. Risico is dan dat ik die weer vaker pak omdat ik het zonde vind om te veel met de Touring te rijden en dat was nou net de bedoeling.
@Johann; een Boxster/Cayman/GT4 pas ik helaas niet in. Anders had ik deze zeker overwogen;
https://www.elferspot.com/nl/auto/porsc ... 6-5904334/
@ Outletvalve; die witte zou ik wel even laten wrappen in fraai blauw.

18 mei 2026 14:53
Profiel
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Beetje vergelijkbaar met Paul,

Zo’n 993 S is echt een wereld auto, steeds een feestje om mee te rijden, heb hem nu 21 jaar !
Nu mijn omstandigheden zijn veranderd heb ik niet meer mijn grote X3 M nodig en kijk voorzichtig naar een 3 serie Touring M :mrgreen:
Mijn zoon zag natuurlijk de zoekfunctie en dat stond hem wel aan :cheers:
Het alternatief is beide 911’s weg doen en een fraaie 992 cabrio voor opa te kopen en deze hoeft geen mega pk’s te hebben.
Kweet het is een luxe probleem maar wat is wijs ?
We prakkiseren door :scratch:

18 mei 2026 15:20
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster S 981 3.4 ex. Boxster 987.1 2.7
Almen
Cazzo Super Veloce schreef:
een Boxster/Cayman/GT4 pas ik helaas niet in.

Is een 981 Cayman echt krapper voor de chauffeur dan een 991? Ik snap dat de binnenruimte veel kleiner is en dat het daardoor ook krapper aanvoelt, maar is de been-/hoofd-/schouderruimte echt verschillend?

18 mei 2026 15:27
Profiel
993 4S
Ja dat is wel zo. In een 991/2/3 pas ik prima, in een Boxster net niet. Cayman nog niet geprobeerd, maar zal vergelijkbaar zijn met Boxster.
Ook in een GT3 met de carbon kuipen pas ik niet, moet dus met comfortstoelen zijn.

18 mei 2026 15:49
Profiel
PorscheForum Rakker
2015 Cayman 981 S Saffierblauw
Net onder Rotterdam
De Caymans met 4.0 motor zijn idd een stuk krapper vanwege de afmetingen van de motor. Kwam ik laatst tegen in een YT filmpje waarin verschillende Caymans werden gereden en vergeleken. Zal es kijken of ik de YT link nog kan vinden.

En ik snap van oa die groene touring niet helemaal waarom je gedeeltelijk stoffen bekleding zou willen op een auto van die prijs? Ik heb leren 18W stoelen met ventilatie en verwarming. Voor een trackday(-only) zou ik een andere keuzen maken maar voor een DD lijken ze me het beste wat p te bieden heeft.

[EDIT:] https://youtu.be/RHamImnUhmc?si=-LaVNYjmkubmD5cY YT over het verschil in interieurruimte tussen een 718 GTS 2.5 en 4.0. [\EDIT]

18 mei 2026 15:51
Profiel
Sint-Niklaas (B)
Qua uiterlijk de blauwe maar wat ziet dat leer op beide stoelen er maar triest uit voor een auto met 16K kms...
Ofwel wegen rijder + passagier samen 250 kg droog aan de haak of naar niet veel gekeken bij in- en uitstappen :roll:

18 mei 2026 16:52
Profiel
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
in een Boxster net niet. Cayman nog niet geprobeerd, maar zal vergelijkbaar zijn met Boxster.

In een Boxster heb je minder hoofdruimte dan in een Cayman, dus als daar het probleem zit, ga zeker eens proefrijden. Als beenruimte het probleem is, kom je met lange benen idd wat tekort in de Boxster en Cayman, omdat de stoel niet zo ver naar achteren kan als in een 911 (er zit tenslotte een motor in de weg)

18 mei 2026 16:56
Profiel
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2
Leiden
Ik geloof dat ik moet gaan sparen voor 2 van mijn favoriete Porsches.
@Willem, wil je de 993 niet ruilen tegen mijn M340i? Ik zal je matsen, je hoeft niet bij te betalen :mrgreen:

18 mei 2026 16:58
Profiel
ex 964.c4 ex donkervoort
Assendelft
Hier ook de stap gemaakt naar een 992 gt3 touring
En ik ben er happy mee
Bucket seats en prima geschikt voor dagelijks gebruik
Ook een handbak en dat geeft net wat meer beleving en hoeft het niet direct volgas te gaan

18 mei 2026 17:17
Profiel
PorscheForum Rakker
Ik zou het zeker doen mits je de station bmw niet gaat missen voor het praktische.

Ben zelf net overgestapt naar een 991.2 GTS, dat rijdt echt heel strak en een GT3 touring doet daar nog een schep bovenop.

Succes.

18 mei 2026 17:28
Profiel
PorscheForum Rakker
718 Cayman GTS 4.0, Cayenne S sold, Cayenne 958.2 diesel sold, 911 996 4s sold, 911 964 WLT cabrio sold.
Antwerpen
Johann schreef:
Ik kan me voorstellen dat je na zoveel tijd weer iets nieuws wilt. Een 993 zoals de jouwe is vrij uniek, en dat is een 992 Touring absoluut niet. Een 991 Touring is dan wel nog een zeldzame verschijning.

Bij het zien van de blauwe was ik ca. 2 maanden geleden ook stralverliefd, en was vrij snel voor een proefrit geweest. Ik weet dat ik wellicht verpest ben door de wegligging van mijn 981 GT4 en 718 2.0, maar ik vond de blauwe Touring flink tegenvallen. Het voelde allemaal heel erg losjes qua wegligging, en het schakelen voelde ook niet strak. Wellicht is het een unieke eigenschap van deze specifieke auto, maar ik ging best teleurgesteld naar huis. Gelukkig had ik mijn 718 bij me om mij weer uit het gat te trekken :)

Zou ik de 993 hierop inwisselen? Nee. Zou ik dat doen voor een GT4 (RS)? Ja.

Heb je een GT4 (RS) eigenlijk al overwogen? De wegligging en het schakelgevoel zitten wat mij betreft op een heel ander niveau, en het mooie: een GT4 is een stuk goedkoper dan een GT3, dus je BMW kun je in principe gewoon houden als praktische DD.

+100

18 mei 2026 17:44
Profiel
PorscheForum Rakker
718 Cayman GTS 4.0, Cayenne S sold, Cayenne 958.2 diesel sold, 911 996 4s sold, 911 964 WLT cabrio sold.
Antwerpen
@ Striuam; Ik kan altijd een busje vd zaak pakken als ik ruimte nodig heb, dus dat is niet echt een probleem.
@ Martin D; Nog niet in gereden. Ga ik doen als ik besloten heb dat ik iets anders wil.
@Polydeukes; Een E91 erbij kan altijd en kost niet veel. Risico is dan dat ik die weer vaker pak omdat ik het zonde vind om te veel met de Touring te rijden en dat was nou net de bedoeling.
@Johann; een Boxster/Cayman/GT4 pas ik helaas niet in. Anders had ik deze zeker overwogen;
https://www.elferspot.com/nl/auto/porsc ... 6-5904334/
@ Outletvalve; die witte zou ik wel even laten wrappen in fraai blauw.

Ja had al op Johann zijn antwoord gereageerd! Jammer dat je er niet in past, deze groene jawadde!
Nu begin ik,al te twijfelen en heel waardevast! Krijg enkel de madam niet mee, onze 24 GTS te ruilen voor een 2016!

Wat betreft GT3 bevalt het je niet, deze drie zullen ook niet veel waarde meer verliezen!

YOLO volg je hart!

18 mei 2026 17:48
Profiel
Cayman S
Ik heb een tijdje geleden naar een donker groene gekeken. Dat vindt ik toch wel de mooiste kleur voor deze auto.
Past, in mijn ogen, echt bij het ingetogen uitzien.

Afbeelding

René

18 mei 2026 17:59
Profiel
PorscheForum Junkie
Jij deed jaren geleden al eens een poging.
Ik persoonlijk vind de blauwe het mooiste en de groene het apartste,de witte vind ik een tik te braaf voor een gt3.
Succes met de verkoop van je 993,hopelijk lukt het dit keer wel voor je

18 mei 2026 18:13
Profiel
ex Carrera Coupe 3.2 1987
Amsterdam
Ik zou, als ik jou was, gewoon de 993 houden en de BMW idem.
Mijns inziens 2 prachtige auto's.
En je rijdt weinig, maar goed, ik wens je veel wijsheid bij je overwegingen....;-)

18 mei 2026 18:17
Profiel
M140i
Ik neem je tips ook ter harte Johann. Wil zelf mijn X3 M40i, eventueel samen met mijn M140i, inruilen op een 992 GT3 Touring met handbak. Heb nog niet in een GT3 gereden, dus misschien moet ik dat eerst maar doen.

@Cazzo: als het rijden in de GT3 je bevalt, zou ik het gewoon doen. De (in)ruil is helemaal niet gek.
Ik zag wel dat de links verwijzen naar een internationale website waar de prijzen van deze GT3's ex BPM zijn. Dat scheelt al snel 30.000 euro.

18 mei 2026 18:20
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 25 berichten ]