Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 18 jun 2026 14:37

Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
voortaan "virtueel schakelen" in de Taycan 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Bericht voortaan "virtueel schakelen" in de Taycan
Porsche Taycan breidt uit met virtuele versnellingsbak, actieradius tot 700 kilometer en af-fabriek Manthey Kit.

Porsche verbetert de rijbeleving van alle Taycan modellen nog verder. Het nieuwe E-Shift systeem en de nog emotionelere Electric Sport Sound zorgen voor een extra intense band tussen bestuurder en auto. Voor het topmodel, de Taycan Turbo GT met het Weissach Pakket, is nu rechtstreeks af-fabriek een Manthey Kit leverbaar. Een nieuwe generatie infotainment - met een modern bedieningsconcept, verbeterde smartphone-integratie en spraakbesturing met kunstmatige intelligentie (AI) - maakt de update compleet.

E-shift: Rijplezier voor alle zintuigen.
Met de nieuwe E-Shift optie versterkt Porsche de rijervaring van alle Taycan modellen. Dit komt doordat het meerdere menselijke zintuigen tegelijkertijd prikkelt. Virtuele schakelmomenten in combinatie met het vernieuwde Porsche Electric Sport Sound zorgen voor een authentieke, dynamische schakelsensatie.

Als alternatief voor de automatische modus kan met de schakelflippers achter het GT-sportstuur nu worden geschakeld tussen acht virtuele versnellingen. De schakelmomenten worden realistisch gesimuleerd: merkbare schokken bij het schakelen, versnellingsspecifieke weerstand en een virtuele toerentalbegrenzer zorgen voor een authentiek schakelgevoel. Tegelijkertijd past het interieur- en exterieurgeluid van de Porsche Electric Sport Sound zich aan de betreffende rijsituatie aan. Het systeem wordt aangevuld met een virtuele toerenteller en een versnellingsindicator in het instrumentenpaneel.

Sorry, maar wat is dit voor BS :oops: Een taycan eigenaar kan voortaan zichzelf en zijn passagiers voor de gek houden door net te doen alsof hij tussen acht versnellingen schakelt (die er helemaal niet zijn !) Een bijbehorend nep motorgeluid doet de rest om de meerdere menselijke zintuigen tegelijkertijd te prikkelen . :roll:

Zouden er echt mensen zijn die dit nep gedoe GAAF vinden?

Sorry porsche, maar ik haak af. :bang:

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."

18 jun 2026 9:07
Profiel
PorscheForum Rakker
roosendaal
Bericht Re: voortaan "virtueel schakelen" in de Taycan
Ja ik moest ook hard lachen toen ik de nieuwsbrief las

Marketing BS ten top :flush:

What's next: een Porsche ICE met automaat zonder flippers die zo zijdezacht schakelt dat je zintuigen ervaren dat het een E-auto is.......

18 jun 2026 9:59
Profiel
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Als het enigszins lijkt op de e-shift uit de Hyundai Ioniq 5 N, waarvan aardig wat kritische autojourno's enthousiast worden... zou het best kunnen bijdragen aan de rijbeleving van een EV... Dus voordat je oordeelt, wellicht afwachten hoe het uitpakt?

18 jun 2026 10:14
Profiel
PorscheForum Rakker
'05 997 Carrera S cab
Nuland, jonguh!
Ik moest zeker ook lachen. Dit is een al heel lang bestaand systeem, ik had het vroeger al op mijn fiets.

Mijn zoontje van 6 heeft de meer recente versie: die heeft Human Sport Sound en H-Shift op zijn fiets: hij prikkelt zijn eigen zintuigen en simuleert zijn eigen schakelmomenten door steeds vroooooooe-ooooooooeeemmmmmm (laag beginnen, hoog eindigen) te roepen en dan even te stoppen met trappen als hij schakelt en dan weer het optrekken in de volgende versnelling te simuleren. Dat alles met merkbare schokken, een psychische toerenteller en een zich aam het schakelmoment aanpassende Human Sport Sound (na een schakelmoment begint de vroooooooe-ooooooooeeemmmmmm weer laag).

Zijn Human Sport Sound module staat het hem zelfs toe een voertuig te kiezen (lezen jullie mee Porsche?): hij kan kiezen voor een authentieke beleving met een willekeruig model auto, motor, brommer, vrachtwagen, trekker, tank of ander voertuig.

Zijn H-Shift is wel beperkt tot maximaal zes virtuele versnellingen, ik zal eens met hem overleggen of zijn systeem geupgradet kan worden naar acht.

18 jun 2026 10:21
Profiel
PorscheForum Rakker
Hahaha wat een fantastische reactie, vooral om de "psychische toerenteller" moest ik even hardop lachen :cheers:

18 jun 2026 11:14
Profiel
Ze hebben zelfs een filmpje gemaakt van die fake schakel auto: E-shift in de Taycan :bang:

18 jun 2026 11:18
Profiel
PorscheForum Rakker
997.1 C4S
Bollenstreek
Polydeukes schreef:
Als het enigszins lijkt op de e-shift uit de Hyundai Ioniq 5 N, waarvan aardig wat kritische autojourno's enthousiast worden... zou het best kunnen bijdragen aan de rijbeleving van een EV... Dus voordat je oordeelt, wellicht afwachten hoe het uitpakt?

Eens, eerst afwachten hoe eea uitpakt, maar ook mijn eerste reactie is: :bang: :flush: Geen nep gedoe, dus voor mij geen fictieve schakelgeluiden en/of -schokjes (of wat ze nog meer verzinnen), net zoals geen fake uitlaatgeluid of fake luchtin-en -uitstroomopeningen of uitlaten (zoals bijv bij een Audi S6, maar er zullen er vast nog wel veel meer zijn).

18 jun 2026 11:19
Profiel
Breda
Stiruam schreef:
Mijn zoontje van 6 heeft de meer recente versie: die heeft Human Sport Sound en H-Shift op zijn fiets: hij prikkelt zijn eigen zintuigen en simuleert zijn eigen schakelmomenten door steeds vroooooooe-ooooooooeeemmmmmm (laag beginnen, hoog eindigen) te roepen en dan even te stoppen met trappen als hij schakelt en dan weer het optrekken in de volgende versnelling te simuleren. Dat alles met merkbare schokken, een psychische toerenteller en een zich aam het schakelmoment aanpassende Human Sport Sound (na een schakelmoment begint de vroooooooe-ooooooooeeemmmmmm weer laag). .

En wat denk je? Heeft je zoontje meer of minder plezier als hij er geluidjes en beweging bij maakt? :wink:

18 jun 2026 11:20
Profiel
Ja precies Polydeukes! een kind maak je blij met zo'n speeltje, niet een volwassene....

18 jun 2026 11:22
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster S 981 3.4 ex. Boxster 987.1 2.7
Almen
Nou, als ik in mijn Porsche rijdt voel ik mij anders vaak weer een kind...

en wordt dan ook wel eens betiteld als 'klein jongetje in zijn speeltje'... :mrgreen:

Maar mijn Porsche heeft dan wel weer echte schakelmomenten en echt uitlaatgeluid (hoewel hij ook een knopje heeft om dat dan weer extra luid te laten zijn...).

18 jun 2026 12:08
Profiel
993 4S
Polydeukes schreef:

Nep is altijd fout, Poly.

18 jun 2026 12:48
Profiel
PorscheForum Rakker
outletvalve schreef:
Ze hebben zelfs een filmpje gemaakt van die fake schakel auto: E-shift in de Taycan :bang:

Ik ben sowieso al allergisch voor opgeklopte actie advertentie filmpjes, maar deze is wel serieus erg.. :bang: :sick:

18 jun 2026 13:12
Profiel
Breda
Cazzo Super Veloce schreef:
Nep is altijd fout, Poly.

Hoe je het als bestuurder ervaart niet. Een goede vliegsim of racesim is in essentie ook nep, met nepbeweging en nepgeluid... Toch krijg ik er een grote glimlach van op mijn gezicht... Maar dat is hier blijkbaar een impopulaire mening :wink:
Hen3 schreef:
Nou, als ik in mijn Porsche rijdt voel ik mij anders vaak weer een kind...

Precies! Kleine kinderen, klein speelgoed... Grote kinderen groot speelgoed. #NeverStopPlaying :mrgreen:
outletvalve schreef:
Ja precies Polydeukes! een kind maak je blij met zo'n speeltje, niet een volwassene....

Je doet jezelf als volwassene ernstig tekort als je zo denkt. Het is wetenschappelijk bewezen dat spelen voor volwassenen stressverlagend is, negatieve emoties vermindert en creatiever maakt. Het is vooral een mentale blokkade als je vindt dat spelen en speelgoed alleen voor kinderen is. Maar hey, je hoeft zo'n E-shift gelukkig niet verplicht aan te vinken als je je Taycan bestelt :wink:

18 jun 2026 13:53
Profiel
PorscheForum Rakker
981 Boxster S
Beetje gemiste kans dat de gele (??) lijn al begint bij 5000 toeren. Maak er dan een GT3 beater van met een rode lijn vanaf 9500 toeren :cheers: (of 99.500 , maakt toch niks uit :bang:
)

18 jun 2026 14:04
Profiel
Moderator
The Last of the Mohicans ~ 993
De Taycan electro-motoren halen 16.000 toeren :popcorn:

18 jun 2026 14:25
Profiel WWW Facebook 
Antwoord op onderwerp   [ 15 berichten ]