|
|
Home •
Album •
Donatie •
Help •
Kalender •
Registreren • Zoeken • Leden • Inloggen
|
 |
Check engine, visit Workshop 997
| Auteur |
Bericht |
|
anton964
991.1 gtstholen
|
 Re: Check engine, visit Workshop 997
Misschien aos vacuumlekje?
|
| 26 dec 2024 15:24 |
|
 |
|
CJ
ex-964 C2, ex-Macan
997 C4S
Panamera4 E-HybridHellevoetsluis
|
@Hans44,
Wie was dat? Degene die handig was met Porsche-software? Desnoods via PM
|
| 26 dec 2024 18:03 |
|
 |
|
Rep070
|
Bij mij bleek het uiteindelijk de LLM te zijn. Eerst geprobeerd met speciale cleaner schoon te maken, maar dat loste het probleem niet op. Uiteindelijk LLM vervangen, daarna nooit meer het probleem gehad.
|
| 19 aug 2026 18:18 |
|
 |
|
Richvl
|
Een error RKAT duidt erop dat de motor de brandstofinspuiting verder aan het compenseren is dan 'logisch' wordt geacht volgens de parameters van de computer. (Deze meet de hoeveelheid aangezogen lucht, ingespoten brandstof en vergelijkt dit met de katalysatorwaarde, dat moet in verhouding zijn) Vaak is dit doordat de computer het brandstofmengsel rijker moet maken dan 'verwacht' door de hoeveelheid lucht die de lmm meet.
Dit kan omdat de lmm stuk is/afwijkende waardes geeft, of omdat er ergens valse lucht wordt gezogen. Kan dus heel veel zijn, wat ik zelf zou doen (maar ik doe zelf m'n onderhoud) is het inlaattraject met de rooktester eens controleren, mocht er ergens een lek zijn (=valse lucht) zie je dat dan meteen.
Je kunt 'm natuurlijk ook resetten zoals je hebt gedaan, ik zou dan nog steeds wel de RKAT waarde eens uitlezen. Dit is een waarde in de ECU en de doelwaarde kun je online / in het wphb vinden. Het kan zijn dat deze nog steeds te hoog is, maar niet hoog genoeg om een foutmelding te gooien, dan heb je nog steeds een probleem, alleen brandt het lampje niet... Dit is de moeite waard om op te lossen, want teveel brandstofinspuiting kan uiteindelijk grotere problemen geven in de motor (je kan bv. de olie van de cilinderwanden spoelen)
Ter illustratie, mijn 996 had ook een iets hogere RKAT, maar geen foutmelding, ben perfectionistisch, dus de rooktester eraan gehangen, bleek een klein vacuumlek op de connector van de rembekrachtiger. O ringetje van 10ct vervangen en goed.
|
| 21 aug 2026 11:25 |
|
|