Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 24 aug 2026 13:15

Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Van 718 Boxster S naar Panamera? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht Van 718 Boxster S naar Panamera?
Aangezien ik weinig rijd overweeg ik mijn 2016 718 Boxster S en 2012 Volvo V70 3.0 T6 AWD te verkopen en verder te gaan met één auto. Een Panamera is dan misschien een mooi compromis tussen plezier en praktische bruikbaarheid. Ik heb nog drie thuiswonende (grotere) kinderen dus een 911 is geen optie.

Ik heb recent een proefrit gemaakt met een nieuwe Panamera 4S 2.9 V6 Hybrid. Die vond ik niet echt snel en qua wegligging merk je het gewicht behoorlijk. Misschien past een lichtere benzineversie beter.

Budget is ongeveer 50-60k. Een gts, turbo of turbo s ligt daarmee waarschijnlijk boven budget.

Jullie gedachten en suggesties zijn welkom.

Een foto voor de sfeer:
85319

23 aug 2026 19:23
Profiel
PorscheForum Super Junkie
993 Targa en M340i Touring; eerder 964 C2, 911 3.2
Leiden
Bericht Re: Van 718 Boxster S naar Panamera?
Tsja: 1 beeld (zie boven) zegt meer dan 1000 woorden.
Je hebt nu the best of both worlds: 1x ruimte en 1x fun, en levert op allebei in met een Panamera.
Het gaat er m.i. niet om hoeveel je rijdt (met de Boxster), maar hoeveel je daarvan geniet. Levert een Panamera je evenveel plezier op, dan is de keuze misschien makkelijker. Maar ik zou t wel weten.

24 aug 2026 7:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Taycan? Past precies in het budget, rijdt leuk. Wel elektrisch..

24 aug 2026 8:59
Profiel
PorscheForum Super Junkie
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Dongen
Eén auto is altijd een compromis. Maar als ik eenzelfde keuze zou moeten maken, dan zou ik eerder kijken naar een BMW 540i Touring of als dat lukt M5 Touring, of een Audi (R)S6 Avant, of iets soortgelijks.

Is je genoemde budget + inruil, of verwacht je 50-60K voor de combinatie 718 en V70 te krijgen en is dat je totaalbudget?

24 aug 2026 9:30
Profiel
Forum Admin
981 GT4, 718 Cayman, 931, 924 Safari, 968 cab, 924S
Utrechtse Heuvelrug
Grappig genoeg is het bij mij precies andersom gegaan.

Interessant dat de hybride je niet overtuigde, het was voor mij precies hetzelfde. Daarnaast is al het financiële voordeel verdwenen zodra een hybride een occasion is. Maar ja, dat gewicht voel je inderdaad snel terug in de wegligging en dat gaat ten koste van de sportiviteit.

Ik had toen de 4S gekocht maar heb hem na 2,5 jaar toch ingeruild voor de 718 als daily, vooral omdat ik hem in Nederland een zeer onhandige auto vond door de omvang, met name in de stad en parkeergarages. Als ik op zakenreis ging naar Duitsland was het een fenomenale auto, en op de snelwegen in NL ook nog best te doen. Maar zodra de wegen smal werden, was het een crime. Ter vergelijking, je V70 is klein naast een Panamera, dus die stap in formaat ga je echt voelen. En qua laadruimte stelt de Panamera, ondanks zijn formaat, ook niet zoveel voor.

Een paar gedachten:

• Overweeg de GTS. Die is wellicht iets boven je budget, maar de V8 en het sportievere karakter maken het verschil met de 4S groter dan je zou verwachten. Ik heb zelf spijt dat ik daar destijds niet voor gekozen heb.
  • Overweeg ook eens een Macan als alternatief. Ik reed zelf een Macan S diesel als daily voor de Panamera en vond die aanzienlijk praktischer, kleiner en handzamer, en stiekem ook sportiever. Ook hier zou ik voor de GTS gaan.

24 aug 2026 10:29
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
De overweging gaat ook met enige pijn in het hart. De Volvo verkopen en de 718 houden is helaas geen optie omdat er nog geregeld twee kinderen meerijden. De oudste kan ook de auto van haar vriend kapen.

Een Taycan is geen optie omdat mijn parkeerplaats niet direct naast mijn huis ligt wat laden lastig maakt.

Budget is zonder inruil en na particuliere (of consignatie) verkoop van de 718 en de V70. Voor een goede auto op te rekken tot 70k.

Een GTS (of Turbo) met een V8 lijkt relatief sportiever en aantrekkelijker. Maar behoorlijk duurder. Mij staat bij dat er tot midden 2018 ook een probleem was met vastlopende turbo’s bij de turbo.

Voor eventuele kandidaten houd ik mij aanbevolen.

24 aug 2026 12:29
Profiel
Moderator
The Last of the Mohicans ~ 993
Voor je budget en in de klasse Panamera zijn er toch nog heel veel andere auto's waar je wellicht een grotere glimlach van op je gezicht krijgt :idea:

Wil je een Panamera "om toch Porsche te blijven rijden" :?: Dan zou ik die gedachte al naast me neer leggen ... en op zoek gaan naar een auto die functioneler is voor jou en je gezin.

Zelf zou ik eerder een Cayenne overwegen dan een Panamera, maar dat ter zijde.

De Glazen Bol schreef:
De waarde van je 718 is inmiddels wel gestabiliseerd - afschrijven zal je er nog weinig op doen én je zult ook zien dat de waarde de komende jaren weer iets toe gaat nemen.
Zeker als je er maar weinig mee rijdt.

24 aug 2026 13:07
Profiel WWW Facebook 
Antwoord op onderwerp   [ 7 berichten ]