Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 22 sep 2026 18:25

Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Bijhouden ? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht Bijhouden ?
Beste allen, ik heb in 2010 een 911 gekocht die ik met mijn zoon ging opknappen, gestript (gedeeltelijk), motor volledig laten reviseren (nieuwe cilinders/zuigers/oliepomp/ombouw klepstoters etc. Motor is teruggekomen, ingepakt en in garage geplaatst. Toen werd het werk te druk en is alles blijven staan. 2012 naar buiteland verhuisd en auto & motor/onderdelen in verwarmde garage ouders "geplaatst". Intussen terug in belgie, maar helemaal geen tijd voor niet nu en niet in de toekomst :-(

Dus de vraag, is er een markt om een bouwjaar 1973 (model 74, narrow body coupe, geen open dak) 2.7, matching numbers (chassis/bak/motor - certificaat van), die al jaren gestript staat met extra donor vleugels en deuren bij? auto reed toen ik hem kocht maar lekte olie, zo is het gestart (we doen gelijk alles dan maar). Ouders zijn overleden en auto even naar de grote garage achter het huis gebracht omdat de woning zelf in renovatie gaat. Verhuis ik hem of zijn voor zoiets nog geïnteresseerden?

alvast bedankt
kris

19 sep 2026 14:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Sint-Niklaas (B)
Bericht Re: Bijhouden ?
Voor alles is een markt. Mits de prijs "juist" is. En wat "juist" dan voor jou is, kan je enkel zelf bepalen.

Mijn broer heeft al menig van dit soort stilgevallen projecten opgepakt in het verleden (geld op, interesse weg, erfenis, echtscheiding en noem het allemaal maar) en die bood daar gewoon peanuts voor want er vallen toch altijd lijken uit de kast. Werd er niet gehapt, dan verder zoeken naar een andere opportuniteit om af te werken, tijdje mee rijden en doorverkopen.
Geregeld werd hij nadien gecontacteerd of hij het project toch niet wou overnemen. Dan ging er nog eens de helft van de prijs af...

19 sep 2026 16:01
Profiel
Forum Admin
981 GT4, 718 Cayman, 931, 924 Safari, 968 cab, 924S
Utrechtse Heuvelrug
Een standaard 2.7 uit '74 is een van de minst gewilde luchtkoelers, zeker vergeleken met de eerste generatie tot en met '73 en de latere SC.

Na zoveel jaar stilstand zit er nog flink wat werk in de carrosserie en de opbouw, en ook de motor zal opnieuw nagelopen moeten worden. Economisch is het dus een lastige.

Toch heb ik eventueel interesse, omdat ik dit soort projecten graag aanpak en het inmiddels weer bij mij is gaan kriebelen. Welke prijs heb je in gedachten?

En weet je of bij de revisie ook de koptapeinden zijn vervangen? Je mag me gerust een pb sturen.

19 sep 2026 19:04
Profiel WWW
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; 997.2 GT3; 997.2 4S Cabrio; 928 S ‘86
Oh wow, en dan graag weer een Youtube rapportage! Ik abonneer me onmiddellijk

20 sep 2026 17:41
Profiel
Moderator
The Last of the Mohicans ~ 993
Een markt is er wel … maar wees reëel .. een goede, rijdende, matching numbers G-model 911 met 2.7 motor kost waarschijnlijk rond de € 70K

Trek daar al het werk vanaf dat er nog aan jouw project zit en je mag blij zijn als je er € 20K à € 25K voor kan vangen in de staat zoals deze nu is.

Let wel, ik heb je project niet IRL gezien … de opbrengst kan dus ook nog een stuk lager uitvallen. :idea:

20 sep 2026 20:56
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Ex 997 4S 2016 EX 356C 1964
Pijnacker
Grappig dat Johann zelf reageert want toen ik de projectomschrijving las, dacht ik meteen aan hem.

21 sep 2026 17:58
Profiel
Forum Admin
Utrechtse Heuvelrug
Enguess schreef:
Oh wow, en dan graag weer een Youtube rapportage! Ik abonneer me onmiddellijk

Haha, als het doorgaat komt er zeker een verslag van 8)

997 4S 2006 schreef:
Grappig dat Johann zelf reageert want toen ik de projectomschrijving las, dacht ik meteen aan hem.

Blijkbaar heb ik inmiddels een reputatie op dit gebied :D

1974_27 schreef:
Verhuis ik hem of zijn voor zoiets nog geïnteresseerden?

Ik realiseer me dat mijn vorige reactie wat kort was, dus hierbij een uitgebreidere toelichting.

Hier zie je een paar 911 2.7's die als nette drivers te koop staan:
https://www.elferspot.com/en/car/porsch ... 4-5998360/
https://www.elferspot.com/en/car/porsch ... 7-5891172/
https://www.autotrack.nl/a/porsche-911- ... =2&image=0

Olaf noemt rond de 70k voor een goede, rijdende matching numbers auto. Als we iets verder inzoomen kijkend naar vraagprijzen in Europa zit een nette driver grofweg tussen 45k en 65k. Originele exemplaren met originele lak in concoursstaat gaan richting 80k of meer.

Het probleem met een project is dat het voor koper en verkoper heel lastig is om te bepalen of de auto echt compleet is. In de praktijk kun je beter een complete auto in slechte staat kopen dan een project in dozen. Bij een complete auto zie je vrij snel of alles er is, of het werkt en hoe goed. Je kunt de auto dus veel beter inventariseren. Bij een auto zoals de jouwe bouwt een koper daar een marge voor in.

Dan de motor. Daar geldt helaas hetzelfde principe: je kunt beter een projectauto met een versleten motor kopen dan een met een gereviseerde. In Nederland zijn er wat mij betreft hooguit drie bedrijven die ik blind zou vertrouwen met een motorrevisie. Vaak wordt gekozen voor een economisch gunstige revisie, en dan lopen bedrijven veel meer de kantjes eraf: onderdelen die niet origineel of juist zijn, kit of RTV in plaats van de juiste keerringen en pakkingen. Het resultaat is vaak een motor die in no time in de soep loopt.

In de praktijk moet zo'n motor toch weer uit elkaar om te controleren of alles goed is gedaan. Een revisie voegt dus weinig tot niets toe aan de verkoopwaarde, tenzij die aantoonbaar door een gerenommeerd bedrijf is uitgevoerd en er sprake is van garantie.

Dat is geen kritiek op jouw auto, maar zo kijkt de markt ernaar. Mijn interesse blijft staan, stuur gerust een pb.

22 sep 2026 13:06
Profiel WWW
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Dongen
Johann schreef:
Een standaard 2.7 uit '74 is een van de minst gewilde luchtkoelers

Ik ben niet thuis in de markt van de klassieke 911-jes, dus uit nieuwsgierigheid: waarom is de 2.7 de minst gewilde?

22 sep 2026 14:32
Profiel
PorscheForum Rookie
Beste Johann,

Dank voor de toelichting, hij hoeft ook niet weg hoor en begrijp je standpunt. Lijkt me dan geen interesse tenzij voor een paar tientjes of gratis. Dan hou ik 'm gewoon bij hoor en maak desnoods een salontafel boven het motorblok :D

Groetjes Kris

22 sep 2026 14:35
Profiel
Forum Admin
Utrechtse Heuvelrug
Voor de duidelijkheid Kris: ik had het absoluut niet over tientjes of gratis, maar probeerde je een reëel beeld te geven. Verder wens ik je veel succes met je koffietafelproject! :salut:

Polydeukes schreef:
Johann schreef:
Een standaard 2.7 uit '74 is een van de minst gewilde luchtkoelers

Ik ben niet thuis in de markt van de klassieke 911-jes, dus uit nieuwsgierigheid: waarom is de 2.7 de minst gewilde?

• Motor: de 2.7 combineert een magnesium carter met een grote boring, waardoor kopbouten bij hitte loskomen. Het carter kan daarnaast vervormen. Je kan tegenwoordig aftermarket aluminium carters kopen voor de 2.7 maar dat zijn forse bedragen
  • Roest: de modeljaren 1974 en 1975 zijn slechts gedeeltelijk verzinkt en daardoor extra roestgevoelig. Pas vanaf 1976 was de carrosserie volledig verzinkt.
  • Uiterlijk: de gewone 2.7 heeft de smalle carrosserie met zware impact bumpers, wat minder gebalanceerd oogt dan de F serie. De SC heeft standaard bredere achterspatborden en een steviger stand. Veel smalle G modellen zijn daarom later omgebouwd.
  • Tussen twee stoelen: de F serie is lichter, zeldzamer en puristischer, de SC en Carrera ziet er gespierder uit. De 2.7 is geen van beide.
  • Uitzonderingen: de Carrera 2.7 MFI en de Carrera 3.0 zijn juist gewild. Beide hebben de bredere achterspatborden en krachtigere motoren en de spirituele opvolger van de 2.7RS, en de Carrera 3.0 heeft bovendien al een aluminium carter.

22 sep 2026 14:59
Profiel WWW
Moderator
The Last of the Mohicans ~ 993
Johann schreef:
Ik realiseer me dat mijn vorige reactie wat kort was, dus hierbij een uitgebreidere toelichting.

Hier zie je een paar 911 2.7's die als nette drivers te koop staan:
https://www.elferspot.com/en/car/porsch ... 4-5998360/
https://www.elferspot.com/en/car/porsch ... 7-5891172/
https://www.autotrack.nl/a/porsche-911- ... =2&image=0

Olaf noemt rond de 70k voor een goede, rijdende matching numbers auto.

Ik heb mij er blijkbaar te lang niet meer in verdiept, maar weet dat Frankrijk vaak wat goedkoper is met de klassieke 911's :wink:

Die van The Mechanic voor € 47.950,- geeft wel weer wat de markt momenteel doet, denk ik .... ik zal mijn mening even bijstellen :mrgreen:

... een goede, rijdende, matching numbers G-model 911 met 2.7 motor kost waarschijnlijk rond de € 55K 8)

Trek daar al het werk vanaf dat er nog aan jouw project zit en je mag erg blij zijn als je er € 20K voor kan vangen in de staat zoals deze nu is.

Verder haalt Johann veel goede punten en argumenten aan :thumleft:

22 sep 2026 16:18
Profiel WWW Facebook 
Forum Admin
Utrechtse Heuvelrug
Het gaat dus om deze auto.

Afbeelding Afbeelding

Het lijkt me een superleuk project, en hij schreeuwt erom gerestaureerd te worden :ba:

22 sep 2026 17:28
Profiel WWW
Antwoord op onderwerp   [ 12 berichten ]