Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

28 dec 2005 19:56

Porsche vindt 800 km/liter nog acceptabel.

Re: olieverbruik

28 dec 2005 20:00

willem51 schreef:voor een 993 uit 1997 met 90 000 km op de teller.
Mijn auto verbruikt 1 ltr. per 3000 km, is dat veel ?

Het lijkt mij voor een 993 een normaal verbuik!
Zou mij er geen zorgen over maken!

28 dec 2005 20:03

wolf schreef:Porsche vindt 800 km/liter nog acceptabel.


Tja, wat zal IK zeggen .... voor de motor-revisie zat ik daar wel aan .... nu 25 Dkm na de revisie zit ik nog niet aan 1 ltr per 20 Dkm :wink:

28 dec 2005 20:13

maar zag je je verbruik duidelijk toenemen?

28 dec 2005 20:23

wolf schreef:maar zag je je verbruik duidelijk toenemen?



... die ene liter zie je niet of nauwelijks

28 dec 2005 23:10

De mijne verbruikt 1 litertje op 4000 km. En die krijgt er regelmatig flink van langs( daar isie voor).

Ik heb 115k km op de klok staan en hij is van 1991.

grt
w

28 dec 2005 23:19

Gas geven met een Porsche mag, daar is ie inderdaad voor. Maar zolang je dat maar niet doet met een koude motor, is er daardoor geen slijtage volgens mij. Ik zelf blijf altijd onder de 3000 tpm als ie nog koud is. Eerder onder de 4000, maar nu ben ik nog zuiniger op mijn auto :wink:

Zit hier enige waarheid in wat ik hierboven zeg ? En wat is de ervaring van andere mensen, met wat je koud / warm met je motor mag doen. :?:
Dit is redelijk on-topic volgens mij.

28 dec 2005 23:21

De eerste 20 minuten ben ik vreselijk rustig zodat de olie op temperatuur kan komen.
En dan mag ze wel in de toeren gaan :wink:
Dit doe ik altijd met mijn wagens (na in 89 een cilinderkoppakking er te hebben door geblazen door te vlot rijden met koude motor)

28 dec 2005 23:35

Mijn instructieboekje adviseert slechts de eerste 5 minuten onder de 4500 toeren te blijven. Ik wacht toch liever iets langer.

28 dec 2005 23:42

Die van mij heeft al aardig wat gelopen, (320.000) en gebruikt tussen de jaarlijkse beurten ook niets. Maarja wat rijd ik er nou mee, nog geen 10.000 in t jaar. En vloeistofgekoeld he :P

29 dec 2005 1:05

Begin jaren 90 bezat ik een SC met 204 pk en bracht hem weg voor een servicebeurt, kleppen stellen en verse olie etc.

Motor liep geweldig, een mooie grijze uitlaat (toen nog benzine met lood).

Haalde de auto op en stopte bij het stoplicht en de olierook ging voorbij de auto :twisted:

Dacht eerst nog wat olie van de kleppendeksels die eraf waren geweest, maar nee hoor foute boel :!:

Heb nog een nachtrally gereden in Limburg met de NPC en er moest na 300 km een liter olie bij :evil:

Heb de motor er kort daarna uit gehaald en geheel laten reviseren en nog vele jaren mee gereden zonder olie verbruik.

De auto later aan een goede kennis verkocht die hem nog steeds bezit.

Wat er nou gebeurd is zal altijd wel een vraag blijven.

29 dec 2005 11:57

Gerco schreef:En wat is de ervaring van andere mensen, met wat je koud / warm met je motor mag doen.


Tot 3000 toeren met koude motor. Ook geen volgas tot 3000 toeren, dus gewoon rustig rijden.

Ik hou de motortemperatuur in de gaten. Nadat deze eerst is gedaald (termostaat open) en daarna weer op temperatuur ga ik evt. los. Daarvoor niet.

29 dec 2005 21:41

Met een koude moter volgas rijden kan ik echt niet. Het doed me pijn!
ALs ie warm en soepel is ( olie op temp.) dan voelt het ook goed om 'm te zwepen.

grt
w

29 dec 2005 22:32

Precies. Je merkt het ook aan het motorgedrag of ie lekker op temperatuur is. Ik wacht ook altijd tot ze lekker warm is en daarvoor absoluut niet hoger dan 3500 toeren :!: (maar meestal kom ik niet boven de 3000).

30 dec 2005 19:10

Walter964 schreef:Met een koude moter volgas rijden kan ik echt niet. Het doed me pijn!
ALs ie warm en soepel is ( olie op temp.) dan voelt het ook goed om 'm te zwepen.

grt
w



Afgezien van de spelfout vind ik de uitspraak prachtig !
Plaats een reactie