12 jan 2006 17:41
13 jan 2006 13:36
13 jan 2006 13:48
ArminG schreef:Winterbanden zonder kettingen 100 %
Zomerbanden zonder kettingen 48 %
13 jan 2006 13:51
ArminG schreef:Resultaten betreft tractie
13 jan 2006 13:55
Devils son schreef:ArminG schreef:Resultaten betreft tractie
Ik heb diverse testen waaruit blijkt dat in de sneeuw de tractie van winterbanden tot factor 5 hoger is dan zomerbanden, dus deze cijfers lijken mij onjuist...
13 jan 2006 13:56
Marco schreef:ArminG schreef:Winterbanden zonder kettingen 100 %
Zomerbanden zonder kettingen 48 %
lijkt me voor Nederland van toepassing,
13 jan 2006 14:03
ArminG schreef:En persoonlijk is mijn conclusie dat ik liever 4x4 wil dan winterbanden ...
13 jan 2006 14:06
ArminG schreef:
Je zegt het zelf al: "tot een factor 5". Deze test geeft ruim een factor 2, dus dat valt binnen die marge.![]()
En zoals ik aangaf: wat is tractie en hoe meet je dat? Die remtest die ze in reclameprogramma's uitvoeren zijn ook niet representatief voor de werkelijkheid.
Overigens doelde ik vooral op de test met kettingen. Daar is het effect maar een 25 procent-punt. Ook logisch, want ook het microprofiel van de winterband is dan propvol sneeuw en dus onwerkzaam.
13 jan 2006 14:10
Jort schreef:ArminG schreef:En persoonlijk is mijn conclusie dat ik liever 4x4 wil dan winterbanden ...
Glij je nog net zo hard het ravijn in of de bocht uit als die Astra zonder winterbanden....
13 jan 2006 14:16
13 jan 2006 14:16
Devils son schreef:ArminG schreef:
Je zegt het zelf al: "tot een factor 5". Deze test geeft ruim een factor 2, dus dat valt binnen die marge.![]()
En zoals ik aangaf: wat is tractie en hoe meet je dat? Die remtest die ze in reclameprogramma's uitvoeren zijn ook niet representatief voor de werkelijkheid.
Overigens doelde ik vooral op de test met kettingen. Daar is het effect maar een 25 procent-punt. Ook logisch, want ook het microprofiel van de winterband is dan propvol sneeuw en dus onwerkzaam.
Tractie meet men door te kijken hoeveel Nm de auto aan kracht op de weg kan brengen. Waarschijnlijk door een weerstand aan de auto te hangen en kijken wanneer de wielen gaan spinnen, Maar dat is een gokje...
Ik heb zelf even de twee winterbandtesten (H enV) die AutoBild eind 2005 publiceerde erbij genomen. Zoals wellicht bekend test AutoBild voor Autoweek (één van de winterbandtesten kwam ik dan ook vertaald tegen in de Autoweek).
In V: Winterbanden scoren bij tractie 3635-3435 Nm. Zomer: 876 Nm. Verschil derhalve 4,15 tot 3,92.
In H: Winterbanden scoren bij tractie 3994-3652 Nm. Zomer: 885 Nm. Verschil derhalve 4,51 tot 4,13.
Factor 2 vind ik dus raar, zeker in vergelijk met de eerdere proeven die AutoBild heeft uitgevoerd...
13 jan 2006 14:19
Jort schreef:Zwiepende kontje is 1 ding, maar het zijn nog altijd de banden die de ultieme tractie bepalen tijdens remmen op glad oppervlak, niet de aandrijving.
13 jan 2006 14:22
13 jan 2006 14:58
Fred schreef:Armin,
Eigen ervaring? Zo te horen niet.
Fred schreef:Sneeuw is maar een klein onderdeel van de winter.
Remmen op de motor met 4WD zeker handig, net als gewoon remmen trouwens, want dat gaat ook op vier wielen.
Kettingen: heel handig in de bergen, maar da's dan ook alles, dus geen alternatief voor winterbanden. Met winterbanden heb je ze trouwens ook vrijwel nooit meer nodig. Eigen ervaring.
Ook eigen ervaring (en het is al eerder gezegd): 4WD heel prettig onder alle omstandigheden (ook zomer); helpt je in de winter idd elke berg op (ook op zomerschoeisel), maar de berg weer af is een heel ander verhaal. Bergaf in sneeuw is sowieso veel trickier dan erop. En dus gaat het daar vaak mis. Zie het elk jaar opnieuw.
Hier in CH is er geen discussie: vrjiwel 100% vd autos staat op winterbanden. En dat is niet omdat Zwitsers de hele dag de berg op en af rijden in de sneeuw. Ook hier gaat het in verreweg de meeste km's om (snel)weg verkeer, zonder sneeuw op de weg. Discussie is hier al lang geleden geeindigd. In Nederland kennelijk nog niet.
Zelf weten.
13 jan 2006 15:14
ArminG schreef:Wel degelijk ervaring, maar ik heb het idee dat velen een beetje ge-emotioneerd reageren. Immers het komt ook wat jippie over als iemand gaat zeggen dat jouw aanschaf van minsten 80 euro per wiel eigenlijk overbodig is.
13 jan 2006 15:33
Marco schreef:ArminG schreef:Wel degelijk ervaring, maar ik heb het idee dat velen een beetje ge-emotioneerd reageren. Immers het komt ook wat jippie over als iemand gaat zeggen dat jouw aanschaf van minsten 80 euro per wiel eigenlijk overbodig is.
kostenplaatje is non issue
in de tijd dat je op winterbanden rijdt, slijten je zomerbanden niet; loopt tegen elkaar weg imho
13 jan 2006 15:58
ArminG schreef:Winterbanden zijn absoluut nuttig, doch je hoort soms verhalen alsof het een wereld van verschil uitmaakt. Dat is natuurlijk weer overdreven.
ArminG schreef:In die zin kan ik best begrijpen dat velen geen winterbanden gebruiken in Nederland.
ArminG schreef:maar er zijn er ook die nauwlijks een auto kunnen betalen (vanwege met name al die overheidsheffingen), laat staan dat ze dure winterbanden erop kunnen zetten.
13 jan 2006 16:14
Devils son schreef:ArminG schreef:Winterbanden zijn absoluut nuttig, doch je hoort soms verhalen alsof het een wereld van verschil uitmaakt. Dat is natuurlijk weer overdreven.
In de sneeuw is het wel een wereld van verschil. 4x zoveel tractie een 4x zo lange remweg. Ik noem dat echt een wereld van verschil...
Devils son schreef:Voor mij hoeft niemand aan de winterband, maar dan moet men ook gewoon de consequentie aanvaarden dat bij winterse gladheid het OV, de fiets of de benenwagen het aangewezen vervoermiddel is. Maw: van mij mag een verbod op zomerbanden tijdens winterse omstandigheden vandaag nog worden ingevoerd.
13 jan 2006 17:01
ArminG schreef:
Zoals gezegd is het trouwens TOT 4x. Zoals het aangehaalde artikel aangaf kan de winst tot vrijwel nihil dalen.
ArminG schreef:Nou, volgens mij komen we hier niet verder en blijven we zo enkel elkaars argumenten herhalen.
ArminG schreef:Maar, wel een vraag betreft jou intolerante voorstel: wat definieer jij als winterband? Mensen met een AT-band (in de VS nemen mensen in echte sneeuwgebieden express geen winterband, daar die slechter dan een AT-band is) moeten die ook maar vervangen? En wat betreft autotypes waar geen winterbanden voor bestaan? Die mogen de weg niet op?
Misschien is het toch iets genuanceerder?
13 jan 2006 17:02
Devils son schreef:Persoonlijk denk ik dat iedereen die deel neemt aan het verkeer ervoor dient te zorgen dat zijn auto aan bepaalde veiligheidseisen voldoet. Noem het intolerant. Ik noem het common sense.
13 jan 2006 17:22
WdePundert schreef:Devils son schreef:Persoonlijk denk ik dat iedereen die deel neemt aan het verkeer ervoor dient te zorgen dat zijn auto aan bepaalde veiligheidseisen voldoet. Noem het intolerant. Ik noem het common sense.
Imho ook de enige juiste stelling.
13 jan 2006 17:23
Devils son schreef:En intolerant? Tsja, wat moet ik daar van zeggen. Ik vind dat onder winterse omstandigheden auto's die niet zijn toegerust op die omstandigheden, niet op de weg moeten.
13 jan 2006 17:25
13 jan 2006 17:37
ArminG schreef:
Daarmee ben ik het uiteraard wel eens, maar dat is niet wat je net schreef ...
13 jan 2006 18:10