28 jan 2006 0:36
Devils son schreef:Marcel schreef:maar de discussie ging over het effect van een open lucht filter en warme lucht, dan heeft een spoiler daar geen invloed op..
De spoiler bij de 911 heeft anders een gordijntje die volgens mij weldegelijk koele lucht in de motorruimte krijgt...
28 jan 2006 1:00
28 jan 2006 1:02
28 jan 2006 2:07
28 jan 2006 10:43
28 jan 2006 13:11
Harm schreef:Wat kan het leven toch eenvoudig zijn, zaterdag ga ik een K&N luchtfilter plaatsen.
28 jan 2006 13:36
Renntech schreef:...denk eens aan het feit dat er zoiets van 1800 liter lucht pers seconde wordt aangezogen door de ventilator. En dan nog eens heelveel lucht die voor de verbranding aangezogenm wordt.
Renntech schreef:En warme lucht aanzuigen ?
Marcel schreef:kijk nu ben ik blij dat er eindelijk iemand met verstand van zaken een einde maakt aan die gebakken lucht verhalen.......
28 jan 2006 17:52
Harley schreef:Waarbij het vervolgens niks uitmaakt of er een dicht of open luchtfilter in zit... krijgen allebei dezelfde lucht...
28 jan 2006 20:52
morgoth924 schreef:Renntech, Denk eens even na voor je hier "discussies uit de wereld helpt", zoveel kan het echt niet zijn! 1800 l/min is realistischer.
Even rekensommetje maken: stationair 1000 tr/min = 16,6 tr/s
Bij elke omwenteling trekt een drieliter motor ongeveer 1,5 l binnen (atmosferisch). 16,6 tr/s * 1,5 l/tr = 25 l/s of 1500 l/min. Bij 5000 tr/min wordt dit 125 l/s of 7.500 l/min. DAT zijn realistische getallen. Bedenk een wat een krachtige "pomp" een zuigerverbrandingsmotor is, daar kan geen autoventilator tegen op (1800 l/min zou voor een autoventilator al veel zijn)!
Met vriendelijke groet, Luk, gegradueerde in de autotechnologie.
28 jan 2006 21:05
morgoth924 schreef:Erwin schreef:...denk eens aan het feit dat er zoiets van 1800 liter lucht pers seconde wordt aangezogen door de ventilator. En dan nog eens heelveel lucht die voor de verbranding aangezogenm wordt.
1800 l/sDenk eens even na voor je hier "discussies uit de wereld helpt", zoveel kan het echt niet zijn! 1800 l/min is realistischer.
Even rekensommetje maken: stationair 1000 tr/min = 16,6 tr/s
Bij elke omwenteling trekt een drieliter motor ongeveer 1,5 l binnen (atmosferisch). 16,6 tr/s * 1,5 l/tr = 25 l/s of 1500 l/min. Bij 5000 tr/min wordt dit 125 l/s of 7.500 l/min. DAT zijn realistische getallen. Bedenk een wat een krachtige "pomp" een zuigerverbrandingsmotor is, daar kan geen autoventilator tegen op (1800 l/min zou voor een autoventilator al veel zijn)!
28 jan 2006 21:16
Erwin schreef:Ook groeten, Erwin ( LTS motorvoertuigen en ook nog één keer blijven zitten)
28 jan 2006 21:41
28 jan 2006 23:49
29 jan 2006 0:52
29 jan 2006 3:12
29 jan 2006 10:37
Nicolò schreef:Kortom, volgens Tony Corlett (als morgoth niet weet wie dat is, gaat 'tie maar even googlen) ademt de 3.2 al 1.500 liter lucht per seconde op 6.000 toeren per minuut.
29 jan 2006 10:44
Devils son schreef:Nicolò schreef:Met ademen lijkt mij bedoeld inademen.
29 jan 2006 10:47
Nicolò schreef:Ik hoop dat 'tie die 1.500 liter ook weer uitademt!
29 jan 2006 10:50
Erwin schreef:..... denk eens aan het feit dat er zoiets van 1800 liter lucht pers seconde wordt aangezogen door de ventilator. En dan nog eens heel veel lucht die voor de verbranding aangezogen wordt.
29 jan 2006 11:07
Erwin schreef:Devils son, lees dit nog maar eens. Daar vindt je het antwoord![]()
29 jan 2006 11:07
Devils son schreef:Renntech schreef:Devils son, lees dit nog maar eens. Daar vindt je het antwoord![]()
Ik had het niet over de door jou genoemde waarde, maar over de door Tony Corlett genoemde waarde en die sloeg zoals het er staat op de door de motor ingeademde (en uitgeademde...) lucht.
1800 liter per seconde komt mij voor als een extreem hoge waarde, die, als het klopt, buiten de auto behoorlijk voelbaar moet zijn (het is toch 1,8 kuub lucht per seconde en dat geeft me een windje denk ik zo) zelfs met de motorkap dicht.
29 jan 2006 11:13
Devils son schreef:Ik had het niet over de door jou genoemde waarde, maar over de door Tony Corlett genoemde waarde en die sloeg zoals het er staat op de door de motor ingeademde (en uitgeademde...) lucht.
29 jan 2006 11:17
Erwin schreef:Devils son schreef:Ik had het niet over de door jou genoemde waarde, maar over de door Tony Corlett genoemde waarde en die sloeg zoals het er staat op de door de motor ingeademde (en uitgeademde...) lucht.
Tja, zoals het daar staat doet het vermoeden dat de motor het voor de verbranding verbruikte.![]()
Alleen Wubo weet hoe dat voelt(van de nederlanders)
29 jan 2006 12:21
Nicolò schreef:Als ik een misverstand in de wereld heb geholpen, sorry, maar voor alle duidelijkheid: Tony Corlett had het over de luchtverplaatsing van koellucht door de axiale fan op de motor. En dat was bij een 3.2 op 6.000 toeren 1.500 liter per seconde.
29 jan 2006 14:45