04 feb 2006 2:13
Mick schreef:OK, je hebt met de Porsche door de pekel gereden. Je hebt echter geen garage en het vriest dag&nacht, zelfs onder bijvoorbeeld carport. Een natte Porsche is dus ook niet wat je wilt. Wat doe je dan
04 feb 2006 10:33
Gerco schreef:Gewoon wassen bij de carwash hoor ! Het water is daar warm dus hoe hard het ook vriest, je kan je auto gewoon zonder problemen wassen.
04 feb 2006 10:48
Boxy&Boraman schreef:
eh, een Porsche zonder garage is als een Paard zonder stal............zou verboden moeten worden![]()
![]()
04 feb 2006 10:55
Devils son schreef:Boxy&Boraman schreef:
eh, een Porsche zonder garage is als een Paard zonder stal............zou verboden moeten worden![]()
![]()
Paard hoort niet op stal, maar te dartelen in de wei... zo eender een Porsche: rijden met dat ding.
04 feb 2006 11:02
Carrera4s schreef:Gerco schreef:Gewoon wassen bij de carwash hoor ! Het water is daar warm dus hoe hard het ook vriest, je kan je auto gewoon zonder problemen wassen.
Daar vergis je je dus.
Onlangs op de Belgische TV een test gezien waarbij men op een bevroren autoruit eerst een emmer water op gewone temperatuur uitgoot, en nadien een emmer bijna kokend water.
Het resultaat was dat het bijna kokende water ONMIDDELLIJK aanvroor![]()
De wetenschappelijke reden is dat dit water zo heet was dat het quasi onmiddellijk verdampte en zo een versnelde afkoeling onderging.
Eigenlijk zie je dat ook als je je wagen afzeemt met heet of normaal water : met heet water drogen de restdruppels bijna direct op !
Dus : carwash is OK als je wacht met vertrekken tot de auto droog is, wat dus wel een stuk sneller het geval zou moeten zijn dan als je hem buiten met koud water wast.
04 feb 2006 11:25
Devils son schreef:Boxy&Boraman schreef:
![]()
Paard hoort niet op stal, maar te dartelen in de wei... zo eender een Porsche: rijden met dat ding.
04 feb 2006 11:57
04 feb 2006 12:38
willem.964.c2 schreef:Willem.
ps,heren Pundert en Mark911,hoe spuiten jullie de onderkant schoon??rij je de auto op een verhoging??
04 feb 2006 14:36
04 feb 2006 14:38
04 feb 2006 14:59
04 feb 2006 15:02
Jaco schreef:Wat gebeurt er dan met al dat water dat in naden en kieren blijft zittenStel, na een dagje in een zoute omgeving te hebben gereden was je je P heel grondig ook met de hogedruk spuit. Je spuit water op/in bepaalde delen waar het alleen maar door er mee te rijden weer uitkomt. Na het wassen zet je je P in je garage waar hij de eerste 4 weken (vanwege het koude en zoute weer) blijft staan. Dit lijkt me toch ook niet echt bevorderlijk voor je P. Die dan idd wel zoutvrij is, maar wel een beetje nat.
![]()
Ik weet het, de P is gegalvaniseerd (de meeste dan) maar desondanks.........
04 feb 2006 16:07
Carrera4s schreef:Onlangs op de Belgische TV een test gezien waarbij men op een bevroren autoruit eerst een emmer water op gewone temperatuur uitgoot, en nadien een emmer bijna kokend water.
Het resultaat was dat het bijna kokende water ONMIDDELLIJK aanvroor![]()
04 feb 2006 16:36
WdePundert schreef:Het alternatief is dat je de P. met zout in de garage zet. Lijkt me erger dan nat.
04 feb 2006 20:32
04 feb 2006 20:53
Double G schreef:De bouwkwaliteit van een P ligt op een hoger niveau dan menig andere auto. Bij alle andere merken heb ik er nog nooit van gehoord dat er een is weggeroest door het strooizout! Waarom zou een P dat dan wel moeten doen? Een auto is bedoeld om mee te rijden. En als je dat zonde vind in de winter laat je hem lekker binnen staan.
05 feb 2006 10:21
05 feb 2006 12:10
06 maart 2006 20:34
06 maart 2006 23:17
07 maart 2006 0:19
07 maart 2006 0:32
07 maart 2006 8:34
Renntech schreef:Ik lees in dit Topic veel onderschatte dingen.
Zout doet meer met je auto dan je denkt. Natuurlijk zal de carrosserie niet wegrotten na een paar winters in het zout. Maar je moet eens weten wat het met het aluminium doet onder de nieuwere Porsche's.![]()
Vooral Boxsters en 996-sen zien er na een jaar of twee al uit als een 6 jaar oude auto.
Meestal zal de eigenaar van een jongere auto niks doen aan roestpreventie. Of omdat hij de auto naar een paar jaar toch inruilt op een nieuwe óf omdat hij niet weet dat juist een nieuwe auto het best behandelt kan worden tegen het roesten van de wielophangingsdelen ect. (die af fabriek slecht of niet behandeld zijn tegen roest)
Ik zie vooral altijd de onderkant van de auto's. Jullie moesten eens weten hoeveel onnodige roest een Porsche heeft aan de onderkant. Vaak attendeer ik daar de klanten op, velen laten dit tijdens een beurt behandelen, uit voorzorg voor erger.
Als je per jaar vooral vanaf nieuw een monteur één uur per jaar na een onderhoudsbeurt extra aan de auto laat werken om beginnende roest weg te werken en diverse bouten en moeren te vernieuwen dan heb je na jaren daar veel plezier van. Nu bestaat een groot gedeelte van diverse reparatie's uit het loshakken, doorslijpen en losbranden van moeren en bouten. Dit kan dus voorkomen worden door al in een vroeg stadium als bouten nog gangbaar zijn ze om de paar jaar te laten vervangen.
Vooral voor de 996 en ook de 993 komen er voor de monteur minder leuke problemen over een paar jaar. Het zien los te krijgen van bijvoorbeeld inlaatspruitstuk en klepdekselbouten bij de 993 of de uitlaatspruitstukbouten bij een 996.
Om maar wat voorbeelden te noemen.
Nu ze nog gangbaar zijn kan het zinvol zijn ze alvast een keer te vernieuwen.
Erwin.
07 maart 2006 9:25
07 maart 2006 10:10