Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

22 feb 2006 17:38

Kijk eens even onder dit threadje. Porsche Gemballa 997 Biturbo GT 500.

500 paardjes die onder je kont staan te trappelen: :P :P :P :P

http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?t=7733

22 feb 2006 17:41

liever een gt3 dan een gumballa
de naam alleen al geeft me nachtmerries van ferrari look ombouwkits

22 feb 2006 17:42

ECT schreef:Kijk eens even onder dit threadje. Porsche Gemballa 997 Biturbo GT 500.

500 paardjes die onder je kont staan te trappelen: :P :P :P :P

http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?t=7733

als we dan zo geen beginnen, opteer ik voor de ruf

22 feb 2006 18:27

Ben ik nou de enige die bij die foto van de voorzijde van de GT3 erg sterk moet denken aan een VW BEETLE :S zijkant en achterkant vind ik wel zeer geslaagd maar idd die voorbumper.. .aiiiii

22 feb 2006 19:29

> iemand een idee waarom de 3.6l wordt gekozen en niet de 3.8? 3.6l van constructie sterker door dikkere cil-wanden???

Sinds jaar en dag zijn de turbo en GT3 blokken heel anders dan de "normale" blokken.

De huidige normale blokken in de 996 (911), 997 (911), 986 (Boxster) en 987 (Boxster) zijn allemaal M96 blokken of afgeleiden ervan.

De blokken in de 996 GT3 en Turbo's zijn allemaal afgeleide blokken van de 911 GT1, zegmaar de wat oudere 911 blokken maar dan met waterkoeling. Duurder, sterker, etc.

M96 blokjes zijn tov van het voorgaande gewoon massa productie blokjes waarop bespaard is en is eigenlijk gewoon "troep"
(Porsche zelf gebruikt ze niet eens als bazis voor hun "echte" modellen ;-)

Verder zijn Porsche blokken qua pk/l gewoon terughoudend. Uiteraard op de GT3 en Turbo's na. Vergelijking met Honda S2000 blokjes gaat eigenlijk erg goed op en de inhoud per cylinder heeft hier niet zoveel mee te maken. Kijk anders eens naar wat een e46 BMW M3 uit z'n 6 cylinder 3.2 blok haalt (343pk). Als ik dat vergelijk met m'n 3.2 Porsche BoxsterS blok (252pk) dan schieten de tranen me in de ogen.
(986 BoxsterS rijders moeten eens naar hun uitlaatspruitstuk kijken, is te triest voor woorden qua design)

Porsche is eigenlijk tegenwoordig dus helemaal niet zo'n goede motorenbouwer. Ferrari, Maserati, BMW, Honda, etc. halen gewoon meer pk's uit een blok en zijn vaak betrouwbaarder (met name BMW/Honda). Triest maar waar.

Kijk je naar versnellingsbak techniek idem dito. Ferrari, Maseratie, BMW, e.d. zijn al veel verder met sequentiele (flipper) bakken. Porsche moet nog komen met een goede DSG bak (en kom nou niet aan met Tiptronic, dat is een automaat...)

Porsche is wel heel erg goed in onderstel techniek, remmen en de totale package/afstelling.


Mark.

22 feb 2006 20:58

markk schreef:Porsche is eigenlijk tegenwoordig dus helemaal niet zo'n goede motorenbouwer. Ferrari, Maserati, BMW, Honda, etc. halen gewoon meer pk's uit een blok en zijn vaak betrouwbaarder (met name BMW/Honda). Triest maar waar.
Kijk je naar versnellingsbak techniek idem dito. Ferrari, Maseratie, BMW, e.d. zijn al veel verder met sequentiele (flipper) bakken. Porsche moet nog komen met een goede DSG bak
Mark.


Vandaar dat Porsches juist goed voor dagelijks gebruik zijn en echte betrouwbare kilometervreters wat je van bovenvermelde wagens (met uitzondering van BMW) niet zo echt kan zeggen . Ik wil de eerste S2000nog zien die ondanks ECHT mee gereden te hebben +300.000km op de teller zal hebben gezwegen van je Ferrari en Maserati :roll:
Porsche kiest voor betrouwbaarheid en degelijkheid . Die anderen voor puur prestatie om die (naar jouw woorden) slechte motor en versnellingsbak bouwer proberen op dit gebied voor te blijven .

22 feb 2006 21:07

Ik wil de eerste 996 met M96 motor en zonder RMS op 300.000km ook nog wel zien...

Ik heb het over de huidige motoren he. Niet over die luchtgekoelde motoren die tonnen lopen zonder revisie. Die waren idd een stuk beter...

Mark.

22 feb 2006 21:16

911-lover schreef: Ik wil de eerste S2000nog zien die ondanks ECHT mee gereden te hebben +300.000km op de teller zal hebben gezwegen .


Zegt dat iets over de betrouwbaarheid of over het type koper? :wink:

Honda motoren zijn niet kapot te krijgen, de S2000 incluis.

23 feb 2006 1:03

Misschien een stomme vraag (maar ik heb ooit ergens gehoord dat die niet bestaan)...

Komt die gt3 er met van die mooie striping, gebaseerd op de 2.7 RS, of was dat alleen bij de 996 GT3RS?? Dan lijktie me dr namelijk nóg mooier uit te gaan zien...

meteen nog maar even 200 jaar doorsparen dan maar...

23 feb 2006 11:08

ingo schreef:Misschien een stomme vraag (maar ik heb ooit ergens gehoord dat die niet bestaan)...

Komt die gt3 er met van die mooie striping, gebaseerd op de 2.7 RS, of was dat alleen bij de 996 GT3RS?? Dan lijktie me dr namelijk nóg mooier uit te gaan zien...

meteen nog maar even 200 jaar doorsparen dan maar...

bij de 996 alleen op de RS, 997 niet op de standaard gt3 verwacht ik... maar wellicht....
mooi he

23 feb 2006 11:12

@ markk: in theorie gaat je vgl met Ferrari, Honda en BMW enorm goed op op gebied van de pk verschillen....maar vergeet dan ook niet te vermelden dat op gebied van koppel en krachtsontplooiing de Porsche beter is. Heeft die Honda koppel??? Voel je die duwen? Nee die trekt wel als je op z'n staart trapt wat een enorme sensatie is maar het maakt het rijgedrag enorm vermoeiend. Met een hedendaagse Ferrari heb ik nog ni gereden dus daar kan ik ni over oordelen. Wat BMW betreft wel. Ik heb echt lang getwijfeld om een E46 M3 te kopen maar het feit dat dat ding geen koppel heeft, heeft me er van weerhouden. Op dat moment reden wij nog een 996 cabrio van '98 met een simpel M96 3.4 "troep-blokje-volgens-jou" en "slechts" 300 pk. Ik kan je wel verzekeren dat die BMW zeker ni sneller was dan de 996, maar dat ik in de 996 veel meer het gevoel had van vooruit te gaan en ik voelde die werkelijk "stampen". Omwille daarvan heb ik een Alpina Z4 besteld (3.4l, 300pk motor uit de B3) die slechts 1 gasklep per cilinder heeft, en hydraulische klepstoters en daardoor veel simpeler van opstelling is dan de S54 M3 motor. Vraag het eens aan de kenners, en je zal te weten komen dat de krachtsontplooiing en het gevoel van rijden sensationeel is en een pak geraffineerder dan de M3..zijn ze trager?: in pure snelheid nauwelijks, qua gebruiksgemak straten voor.

Ik wijk af maar ik wil enkel duidelijk maken dat Porsche niet enkel voor de pk's kan gaan, want anders krijgen we diezelfde "steriele" blokken van Honda en BMW. Raffinemend en gebruiksgemak en verbruik zijn voor Porsche van groter belang en ik geef ze geen ongelijk. Daarbij komt nog dat het niet makkelijk is om een perfect uitlaatsysteem te ontwerpen door de opbouw van de wagen (alles vanachter). BMW lepelt niet voor niks hun ///M motoren onder de motorkap in een hoek tussen 8° en 15° om het uitlaatsysteem zo optimaal mogelijk te maken.

Je moet het ganse plaatje bekijken en niet enkel focussen op die (nietszeggende) pk's. Sinds euroIV van kracht is hebben de E46 M3 motoren moeten inboeten aan temperament en verbruiken ze 1.5 l meer/100km. Hetzelfde verhaal geldt voor de S2000. Dan doet de 997 met 355 pk uit 3.8l nog niet zo slecht denk ik.

23 feb 2006 13:21

Mich M3,

Rijdt je de 3.2 tijdelijk tot de Alpina er is, of blijf je hem houden naast de Alpina?

23 feb 2006 13:41

Moeten we de pk/koppel discussie nu wéér aanzwengelen? :roll:

PK's zijn allesbehalve nietszeggend.

23 feb 2006 13:43

Jort schreef:
PK's zijn allesbehalve nietszeggend.


Maar ook alles behalve alleszeggend :roll: :wink:

23 feb 2006 13:51

Voor de liefhebber nog maar eens:

http://www.v8914.com/Horsepower-v-torque.htm
Laatst bijgewerkt door Jort op 23 feb 2006 13:52, in totaal 1 keer bewerkt.

23 feb 2006 13:52

Power sells cars, torque wins races...

:wink:

23 feb 2006 13:53

Devils son schreef:Power sells cars, torque wins races...

:wink:


Omgekeerd. De amerikanen trappen er elke keer weer in :lol:

23 feb 2006 13:57

@ Carrera32: 3.2 blijft naast Alpina :wink: ...gelukkig natuurlijk!

23 feb 2006 13:59

Jort schreef:
Devils son schreef:Power sells cars, torque wins races...

:wink:


Omgekeerd. De amerikanen trappen er elke keer weer in :lol:


nice one! :D :D ..klopt wat de Amerikanen betreft

23 feb 2006 14:14

Jort schreef:
Omgekeerd. De amerikanen trappen er elke keer weer in :lol:


Nee, de quote is zoals hij is (althans: de volgorde).

Ik denk overigens dat Carrol Shelby toch wel wist waar hij over sprak... Neemt niet weg dat e.e.a. wat genuanceerder ligt.

23 feb 2006 14:28

Devils son schreef:Nee, de quote is zoals hij is (althans: de volgorde).


Dat dacht ik ook...


ByTheWay:
Devils son
PorscheForum Junkie :shock:

Gefeliciteerd :roll: :wink: , het kon niet uitblijven :!:

Op naar de: Afbeelding
Laatst bijgewerkt door EvR op 23 feb 2006 14:40, in totaal 1 keer bewerkt.

23 feb 2006 14:28

Ik ken de juiste volgorde ook wel. :wink:

De quote klinkt leuk maar de waarheid is niet genuanceerder. Horsepower is king, tenzij je te lui bent om te schakelen.

23 feb 2006 14:44

EvR schreef:

ByTheWay:
Devils son
PorscheForum Junkie :shock:

Gefeliciteerd :roll: :wink: , het kon niet uitblijven :!:


Dank...

Waar schrijf ik mij in voor rehab?

23 feb 2006 14:51

Jort schreef:
De quote klinkt leuk maar de waarheid is niet genuanceerder. Horsepower is king, tenzij je te lui bent om te schakelen.


Ten eerste is een pk niets anders als koppel * toerental / X (even kwijt wat X ook alweer was).

Wat je dus moet doen om zo snel mogelijk te zijn is zorgen dat in de te gebruiken toerenband het koppel zo hoog mogelijk moet zijn.

Koppel is met name belangrijk om massatraagheid te overwinnen, vermogen met name om luchtweerstand te overwinnen. Anders gezegd: koppel is heel belangrijk bij lagere snelheden, vermogen is juist heel belangrijk bij hogere snelheden.

Het is dus wel wat genuanceerder.

23 feb 2006 15:09

Devils son schreef:Ten eerste is een pk niets anders als koppel * toerental / X (even kwijt wat X ook alweer was).

Wat je dus moet doen om zo snel mogelijk te zijn is zorgen dat in de te gebruiken toerenband het koppel zo hoog mogelijk moet zijn.

Koppel is met name belangrijk om massatraagheid te overwinnen, vermogen met name om luchtweerstand te overwinnen. Anders gezegd: koppel is heel belangrijk bij lagere snelheden, vermogen is juist heel belangrijk bij hogere snelheden.

Het is dus wel wat genuanceerder.


X = pi * 1.36/30000 als je in pk's rekent, in KW is het gewoon pi/30000

Er zit wel wat waarheid in je uitleg maar toch niet helemaal...soit, zoals al eerder gezegd is dit niet de plek om die discussie weer op te laaien :wink:
Plaats een reactie