23 feb 2006 15:41
MichM3 schreef:
Er zit wel wat waarheid in je uitleg maar toch niet helemaal...
23 feb 2006 15:56
Jort schreef:Devils son schreef:Power sells cars, torque wins races...
Omgekeerd. De amerikanen trappen er elke keer weer in
23 feb 2006 19:52
Devils son schreef:MichM3 schreef:
Er zit wel wat waarheid in je uitleg maar toch niet helemaal...
Dat weet ik, vandaar dat ik er op wees dat het genuanceerder ligt.
23 feb 2006 20:41
Jort schreef:Het klopt als je kijkt naar de achterwielen.. De kruks zit hem in de versnellingsbak.
Normaal gesproken kijken we naar de motor en dan is eigenlijk alleen het vermogen belangrijk en de vorm van de koppelkromme, niet de hoogte. De versnellingsbakverhoudingen zorgen dat het vermogen omgezet wordt in koppel aan de achterwielen. Zie de link die ik plaatste.
Auto's worden geleverd met een versnellingsbak die is aangepast op de karakteristieken van de bijbehorende motor, dus kunnen we concluderen dat motorkoppel niet echt relevant is. Een Honda S2000 zal door de overbrengingsverhoudingen ongeveer evenveel trekkracht hebben aan de achterwielen als een Porsche Boxster, zoniet meer.
23 feb 2006 20:42
23 feb 2006 23:53
MichM3 schreef:
Mijn conclusie: motorkoppel bepaalt voor het grootste stuk de karakteristiek van je voertuig en is zeer belangrijk, de versnellingsbak kan je er enkel zo goed mogelijk op afstemmen. Je kan een Boxster niet laten rijden zoals een S2000 of omgekeerd. Dat bestaat niet!
24 feb 2006 10:28
24 feb 2006 11:05
Jort schreef:@ Armin: hoe meer versnellingen, hoe korter de spatiëring, hoe meer trekkracht aan de wielen, hoe beter de tussenacceleraties.
24 feb 2006 11:47
24 feb 2006 11:50
24 feb 2006 12:33
24 feb 2006 12:36
24 feb 2006 13:10
24 feb 2006 13:38
24 feb 2006 14:47
24 feb 2006 15:28
24 feb 2006 16:30
24 feb 2006 16:55
24 feb 2006 17:16
24 feb 2006 18:10
WdePundert schreef:Motorsleepmomentregeling. Dit systeem voorkomt dat de aangedreven wielen door het afremmen op de motor blokkeren als het gaspedaal plotseling wordt losgelaten, resp. als er met ingeschakelde versnelling wordt afgeremd.
24 feb 2006 23:55
Stangman schreef:Vers in de mail: GT3 webspecial
25 feb 2006 12:40