Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

20 maart 2006 15:05

De afslag Leidschendam bij de A4 is inderdaad een geniepige afslag + dito bocht. Zelfs met mijn BMW moet ik daar oppassen.
Overigens vind ik de hele A4 tot en met Delft een grote ramp. Teveel hobbels en spoorvorming. En de afslag nabij Moerdijkbrug richting Roosendaal en Zeeland moet je niet te hard nemen. Daar zit een verraderlijke hobbel.
De 993's zijn volgens mij alleen geschikt voor de vlakke Autobahnen. :lol: :lol:

Heeft het soms te maken dat de 993's te strak zijn afgesteld? Of te harde veren, etc.?

Ik gebruik de 993 alleen bij mooi weer zoals nu bijvoorbeeld. Voor mij mag de winter daarom zo snel mogelijk voorbij zijn.

Binnenkort rijd ik met de Porsche voor zaken naar Zwitserland. Voor die tijd wil ik het een en ander afgesteld hebben.

20 maart 2006 17:25

ECT schreef:Overigens vind ik de hele A4 tot en met Delft een grote ramp. Teveel hobbels en spoorvorming..



Nou ben ik niet helemaal mee eens, ga wel is ff boenderen (mits stil en geen stille in de bosjes), dan bij Wateringen derop ri. Delft en aan het einde die twee heerlijke bochten (deraf en derop), is een lekker stukkie hoor, doe ik regelmatig als ik er ff zin in heb.

20 maart 2006 18:08

ECT schreef:De afslag Leidschendam bij de A4 is inderdaad een geniepige afslag + dito bocht. Zelfs met mijn BMW moet ik daar oppassen.
Overigens vind ik de hele A4 tot en met Delft een grote ramp. Teveel hobbels en spoorvorming. En de afslag nabij Moerdijkbrug richting Roosendaal en Zeeland moet je niet te hard nemen. Daar zit een verraderlijke hobbel.
De 993's zijn volgens mij alleen geschikt voor de vlakke Autobahnen. :lol: :lol:

Heeft het soms te maken dat de 993's te strak zijn afgesteld? Of te harde veren, etc.?

Ik gebruik de 993 alleen bij mooi weer zoals nu bijvoorbeeld. Voor mij mag de winter daarom zo snel mogelijk voorbij zijn.

Binnenkort rijd ik met de Porsche voor zaken naar Zwitserland. Voor die tijd wil ik het een en ander afgesteld hebben.


Als ik de reacties in deze topic goed begrijp is dit dus 'het weggedrag' van een 993... Zelf heb ik het verlaagde onderstel eronder (M033) en dan lijkt 'de slag' nog kleiner, dus hobbels en kuilen maken dan nóg meer indruk......
Over BMW's gesproken; de hoge snelheidsstabiliteit van mijn BMW (X5, maar ook andere modellen die ik gereden heb..) is uitstekend te noemen, daar kan Porsche nog echt wat van leren.... Ik neem aan dat jij die mening deelt ?

20 maart 2006 18:18

Is dit eigenlijk bij alle 993 modellen, of alleen bij de "standaard" C2 en C4 en niet bij de C4S en de Turbo (S)?

20 maart 2006 18:19

Epicurus schreef: Over BMW's gesproken; de hoge snelheidsstabiliteit van mijn BMW (X5, maar ook andere modellen die ik gereden heb..) is uitstekend te noemen, daar kan Porsche nog echt wat van leren.... Ik neem aan dat jij die mening deelt ?

Ik heb dacht ik wel eens ergens gelezen dat BMW de X5 4.4i V8 op 210 km/per uur begrensd heeft, omdat zij het boven deze snelheid met deze auto niet meer verantwoord vonden........... :? :roll:

20 maart 2006 18:34

Epicurus schreef:

Als ik de reacties in deze topic goed begrijp is dit dus 'het weggedrag' van een 993... Zelf heb ik het verlaagde onderstel eronder (M033) en dan lijkt 'de slag' nog kleiner, dus hobbels en kuilen maken dan nóg meer indruk......
Over BMW's gesproken; de hoge snelheidsstabiliteit van mijn BMW (X5, maar ook andere modellen die ik gereden heb..) is uitstekend te noemen, daar kan Porsche nog echt wat van leren.... Ik neem aan dat jij die mening deelt ?


Mijn onderstel is eveneens zeer strak en straf: elke hobbeltje, steentje en rotte wegdek voel ik. Ik weet echter niet of ik een sportonderstel heb. Waar kan ik dat in de papieren zien?

Het rijgedrag van mijn 5 serie is niet te vergelijken met die van Porsche. Inderdaad zeer stabiel, comfortabeler dus , maar ook minder sportief. Een eufemisme voor een beetje lui, terwijl er een 3.0 liter motor inzit. :lol:

De X5 vind ik wel nerveuzer rijden door zijn hogere zwaartepunt en vooral bij hogere snelheden.

20 maart 2006 18:47

ECT schreef:
Mijn onderstel is eveneens zeer strak en straf: elke hobbeltje, steentje en rotte wegdek voel ik. Ik weet echter niet of ik een sportonderstel heb.


Op de sticker (onder de kofferklep en in het boekje): optiecode 030.

20 maart 2006 19:27

Mijn 993 heeft een compleet ander onderstel (recent uitgelijnd) maar ik vind hem rechtuit ook tricky zeker in combinatie met spoorvorming. Eenmaal een bocht insturend stuurt hij wel zeer strak je kunt hem op de mm plaatsen zo lijkt het. Vriend van me heeft ook een (standaard) 993 en die vindt ook: boven de 200 echt twee handen aan het stuur.

20 maart 2006 19:34

Vond ik idd. ook.
Was met ander onderstel nog erger.

20 maart 2006 19:50

Ik begrijp dat de 993 rijders langzaamaan zelf ook beginnen te begrijpen dat de 964 de echte "King of Porsche" is... :twisted:

20 maart 2006 19:57

ECT schreef:De X5 vind ik wel nerveuzer rijden door zijn hogere zwaartepunt en vooral bij hogere snelheden.


We dwalen af, maar ff dan.


X5 boven de 200.......heerlijke kar, begrenst is vanwege de aandrijflijn.


KJN boven de 200 ook bizar strak, gaat dan automatich naar het "tiefniveau" (bij luchtvering).

20 maart 2006 20:17

Rob Herfst schreef:
Epicurus schreef: Over BMW's gesproken; de hoge snelheidsstabiliteit van mijn BMW (X5, maar ook andere modellen die ik gereden heb..) is uitstekend te noemen, daar kan Porsche nog echt wat van leren.... Ik neem aan dat jij die mening deelt ?

Ik heb dacht ik wel eens ergens gelezen dat BMW de X5 4.4i V8 op 210 km/per uur begrensd heeft, omdat zij het boven deze snelheid met deze auto niet meer verantwoord vonden........... :? :roll:


Ik rij de 4.4 uitvoering (met sportpakket) en ik kan je melden dat hij niet op 210 begrensd is; ik heb er de 240 mee gehaald.
Wellicht zonder het sportpakket wel begrensd ? Banden ?

20 maart 2006 20:19

Devils son schreef:Ik begrijp dat de 993 rijders langzaamaan zelf ook beginnen te begrijpen dat de 964 de echte "King of Porsche" is... :twisted:



Hij is goed ! :D :D :D

Nee, de 993 blijft voor mij de enige

20 maart 2006 20:30

Joost Houben schreef:Mijn 993 heeft een compleet ander onderstel (recent uitgelijnd) maar ik vind hem rechtuit ook tricky zeker in combinatie met spoorvorming. Eenmaal een bocht insturend stuurt hij wel zeer strak je kunt hem op de mm plaatsen zo lijkt het. Vriend van me heeft ook een (standaard) 993 en die vindt ook: boven de 200 echt twee handen aan het stuur.


Je beschrijft exact de bijverschijnselen van (teveel?) uitspoor van de voorwielen :shock:

20 maart 2006 20:37

Dus een 993 rijdt niet lekker boven de 200. Goed bewaard geheim. :D

20 maart 2006 20:44

wolf schreef:Dus een 993 rijdt niet lekker boven de 200. Goed bewaard geheim. :D



Niet verder vertellen hè Wolf ? Ik bedoel; voor je het weet weet het hele forum ervan....

20 maart 2006 20:47

Onverkoopbaar geworden. Btw turbos idem moeizaam weggedrag?

20 maart 2006 21:53

Als je een 993 moeizaam vindt dan ben ik benieuwd wat je van een 3.2 vindt :wink:

Je beschrijft exact de bijverschijnselen van (teveel?) uitspoor van de voorwielen


Kan zijn dat ik het zo beschrijf, ik heb er echter alle vertrouwen in dat dit niet zo is. Mijn 993 is een paar honderd km geleden uitgelijnd door een specialist.

20 maart 2006 22:33

Ach korte stukjes 220-230 ging eigenlijk prima.

Ik ben gewoon een beetje verbaasd dat er zo'n overeenstemming is wat betreft weggedrag 993 op hoge snelheid.
Vind ik eigenlijk niet kunnen voor een merk als Porsche.

20 maart 2006 22:42

Epicurus,

Dit is beslist niet normaal en moet dus 'eenvoudig' op te lossen zijn.
Heb zelf nog niet harder dan 270 gereden maar hoef dan alleen maar alert te zijn op de medeweggebruikers en 'niet' op de Porsche :wink:

Ken dat lichte gevoel vanaf 180 wel van mijn eerste: de 3.2. Vond het gevoel niet fijn vanaf de 200 zo'n beetje. Heb geprobeerd met 10 kg zand voorin en dat scheelde AANZIENLIJK. Maar de tip kwam van Rob Leeuwenburg in Scheveningen: uitwegen. Toen ik daarna 160 reed - zonder te dollen :!: - dacht ik: DIT voelt VEEL beter. Vervolgens fluitend 240+ gereden, echt heel strak.

Dus uitlijnen - als Erwin het zegt :idea: - en anders alle 'standaard' dingen laten controleren.

Vwb spoiler ideeen en dergelijke: sprak een tijdje terug iemand die nu zo'n giga-turbo-spoiler op z'n 3.2 motorklep had(de arme!). Dit was hem als laatste geadviseerd, hij had dezelfde problemen als ik, maar uitwegen was nooit genoemd :cry:

Paul, die niet wist dat hij ook een Epicurist was.
Weet je niet wie Epicurus was :?: Ik wel... sinds ik in de van Dale keek :idea:

20 maart 2006 22:44

Epicurus schreef:Ik rij de 4.4 uitvoering (met sportpakket) en ik kan je melden dat hij niet op 210 begrensd is; ik heb er de 240 mee gehaald.
Wellicht zonder het sportpakket wel begrensd ? Banden ?

:arrow: ik heb de cijfertjes maar even opgezocht!

20 maart 2006 23:01

mijn beide 993's reden toen ik ze kreeg matig trillingkjes nerveus ed. - de targa viel mij toen zwaar tegen na een Boxster S die voor mijn gevoel veel strakker reed, toen heb ik de Targa uit onvrede door een goede specialist laten uitwegen, betere banden erop enz. en daarna reed hij echt geweldig met de targa diverse malen boven de 250 gereden in Duitsland en geen zweverig gevoel en ook de 2S plakte als het ware (ook laten uitlijnen ed orinele velgen + Bridgestones eronder) aan de weg - wel spoorvorming , heb hem echter nooit boven de 220 gehad, daar ik niet tot Duitsland daarmee gehaald heb, misschien met Rufie zijn uitstapje :wink:
Laatst bijgewerkt door thomas993 op 20 maart 2006 23:16, in totaal 1 keer bewerkt.

20 maart 2006 23:08

Rob Herfst schreef:
Epicurus schreef:Ik rij de 4.4 uitvoering (met sportpakket) en ik kan je melden dat hij niet op 210 begrensd is; ik heb er de 240 mee gehaald.
Wellicht zonder het sportpakket wel begrensd ? Banden ?

:arrow: ik heb de cijfertjes maar even opgezocht!


Wat die cijfertjes niet vertellen: Als de X5 is uitgerust met het optioneel verkrijgbare sportpakket dan zijn de banden van de snelheidscategorie V met een topsnelheid van 240 km/h. Zonder sportpakket beschikt de X5 over banden van de categorie H en is de topsnelheid elektronische begrensd op 210 km/h.

Ennuh. Als ik dit draadje lees over de rijeigenschappen van de 993 dan begin ik ernstig te twijfelen over een eventueel toekomstige aanschaf. Misschien toch beter voor de 964 gaan dan. Of wachten en dit draadje nog een tijdje continueren totdat het ook daadwerkelijk invloed gaat krijgen op de 2e hands prijzen van die inferieure wagens (993 bedoel ik dan). :wink:
Laatst bijgewerkt door MarkS op 20 maart 2006 23:13, in totaal 1 keer bewerkt.

20 maart 2006 23:12

Auto van Joost is uitgewogen!

20 maart 2006 23:48

MarkS schreef:[
Ennuh. Als ik dit draadje lees over de rijeigenschappen van de 993 dan begin ik ernstig te twijfelen over een eventueel toekomstige aanschaf. Misschien toch beter voor de 964 gaan dan.:


:shock: heb nooit en never een 911 gehad die niet 'tricky'was.., ook de huidige niet[993S].. :?

Kan me alle SUV rijders wel voorstellen die dat aparte rijgedrag zwaar tegenvalt..
Plaats een reactie