Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

28 maart 2006 20:28

Iedere 10000 km olie wisselen wordt wel ernstig geadviseerd :idea:

28 maart 2006 20:31

dat hoor ik voor het eerst :roll:
is dat niet als je niet meer dan 10.000 per jaar rijdt, een jaarbeurt zeg maar :?:

28 maart 2006 20:42

eens per jaar of bij 10K. bij veel korte ritjes nog wat eerder...
in usa doen ze het per 2-3K miles, wel meer circuit.

28 maart 2006 20:50

wolf schreef:Iedere 10000 km olie wisselen wordt wel ernstig geadviseerd :idea:

Heb ik ook (nog) niet eerder van gehoord!
Ik reed circa 25 duizend kilometer per jaar met de 3.2 en die kreeg gewoon één keer per jaar een grote beurt (met APK), buiten het andere onderhoud.
Drie jaar lang met veel plezier mee gereden!
Olieverbruik aan was in die drie hjaar constant 1 liter op 3-3,5K kilometers (merkte zomers en 's winters wel wat verschil)!
Ingeruild bij 272.000 km 8) :wink:

28 maart 2006 20:57

Rob toch! Nooit onderhoudsboekje ingekeken? Ook niet zo sterk van je monteur!

28 maart 2006 21:02

wolf schreef:Rob toch! Nooit onderhoudsboekje ingekeken? Ook niet zo sterk van je monteur!

:oops: maar ik reed altijd heeeeeeeel rustig.......... :lol: :wink:

Nee, om de 10K lijkt mij echt BS!
Gezien de huidige kwaliteit van de olieen, mag dat voor regulier gebruik (volgens mij) geen probleem zijn! Kwam met de 3.2 overigens niet op circuits!

28 maart 2006 21:03

Rob Herfst schreef:
wolf schreef:Iedere 10000 km olie wisselen wordt wel ernstig geadviseerd :idea:

Heb ik ook (nog) niet eerder van gehoord!

Jawel hoor :!:
Het ligt dus niet aan je oren/ogen, maar aan je geheugen. :wink: :^:

28 maart 2006 21:27

20k zonder een olieverversing????? :?

een 3.2 is goed maar is geen wonder he!

-> DIREKT verse olie en filter erop! :evil:

grt,

Yves

28 maart 2006 21:56

EriC4C schreef:Het ligt dus niet aan je oren/ogen, maar aan je geheugen. :wink: :^:

Tzal de leeftijd wel zijn! :wink:

28 maart 2006 22:18

Afbeelding

:silent: :^:

28 maart 2006 22:54

jep bij mij gaat er ook iedere 10.000km nieuwe olie in en filter.
is toch niet iets waar je van hoeft te horen?staat gewoon in het onderhouds boekje.

anton964

29 maart 2006 0:17

anton964 schreef:is toch niet iets waar je van hoeft te horen?staat gewoon in het onderhouds boekje.


onderhoudsboekje... onderhoudsboekje...

oh ja, dat is dat boekje waar je al die stempels in moet laten zetten als je je auto wil verkopen, toch? :twisted: :wink:

29 maart 2006 0:21

ja dat boekje ja jij wil zeggen dat je een porsche koopt zonder er in te kijken zeker :tongue:

anton964

29 maart 2006 9:11

Marco schreef:het kan 2 liter zijn, er zat 1 liter olie bij toen ik hem kocht
heb nav de verhalen hier maar meteen een extra fles gekocht
inmiddels een kleine anderhalve liter bijgevuld en zo'n 15.000 km verder
metertje staat nog steeds bovenin, dus veel kan er niet bij

kilometerstand is ook nog niet zo hoog, staat nu 109.500 op

wilde het toch zelf weten, dus even gekeken; zou nu max. een halve liter bijkunnen
dan verbruikt hij dus 2 liter op 15.000 km

ik heb hetzelfde als Rob begrepen; om de 20k een beurt en eens per jaar een jaarbeurt (bij mij vallen die samen)

29 maart 2006 9:38

anton964 schreef:jep bij mij gaat er ook iedere 10.000km nieuwe olie in en filter.
is toch niet iets waar je van hoeft te horen?staat gewoon in het onderhouds boekje.


Vreemd, bij mij is het om de 20.000 km of 1x per jaar...

29 maart 2006 15:11

ja dat kan wel in je boek je staan maar van 40.000 tot 80.000km

zou je volgens dat boekje geen onderhoud hoeven tedoen.

zover ik weet is het iedere 10.000 nieuwe olie en filter of eens perjaar
een beurt.bij 20.000 km een kleine beurt en bij 40.000 een grote anders
weet ik het ook niet meer.
mischien dat er nog een porsche spesialist langs komt.

anton964

29 maart 2006 16:00

anton964 schreef:ja dat kan wel in je boek je staan maar van 40.000 tot 80.000km

zou je volgens dat boekje geen onderhoud hoeven tedoen.


Nee, je hebt 20K beurten, 40K beurten en 80K beurten. En die vallen om de 20K (en een jaarbeurt voor mensen die zichzelf te weinig plezier gunnen).

Je begint dus met een 20K, dan een 40K, dan een 20K, dan een 80K, dan een 20K, dan een 40K, dan een 20K, dan een 80K, enz.

Een 10.000km beurt voor een 964 ken ik niet. Kijk maar eens bij Frank Schmidt (www.schmidt-oss.nl) bij de prijzenlijst onderhoud. Daar zie je de beurten terug.

29 maart 2006 22:24

Door slijtage wordt de speling op de verschillende bewegende onderdelen groter. Bij een revisie wordt die speling weer teruggebracht tot de toleranties van nieuw af fabriek; dat betekent dus lagers / bussen / klepgeleiders / kleppen / zuigers / zuigerveren etc. waar nodig vernieuwen / bewerken.

Ik heb me de laatste tijd ook verdiept in "het moment". Mijn conlcusie nav vele adviezen: zolang er geen technische aanleiding is en het olieverbruik nog niet de spuigaten uitloopt: lekker doorrijden......

Wat betreft olie verversen:
Olie begint te verouderen zodra er met de auto gereden is; dat komt oa doordat er vanuit het verbrandingsproces resten in de olie terechtkomen.
Dus ook al rij je weinig, is het toch raadzaam olie jaarlijks te vervangen om de goede smering te waarborgen.

30 maart 2006 16:27

lindemans schreef:Dus ook al rij je weinig, is het toch raadzaam olie jaarlijks te vervangen om de goede smering te waarborgen.

Ik rijd ook niet zo heel veel. Mijn specialist heeft ook mij geadviseerd om jaarlijks te verversen.

02 apr 2006 19:18

Olie beurtje doe ik meestal al om de 8000 km :shock:
10000 km wordt idd vaak aangeraden, en heb nooit beter geweten!
Meestal zo'n 2x per jaar

02 apr 2006 19:26

Devils son schreef:
anton964 schreef:jep bij mij gaat er ook iedere 10.000km nieuwe olie in en filter.
is toch niet iets waar je van hoeft te horen?staat gewoon in het onderhouds boekje.


Vreemd, bij mij is het om de 20.000 km of 1x per jaar...

Bij mijn 3.2 ook!
Plaats een reactie