12 mei 2006 19:27
Jort schreef:282 pk om precies te zijn. Lijkt me duidelijk dat een 911 NA uit die tijd de vergelijking minder goed zal doorstaan.
12 mei 2006 19:49
michael schreef:Zo, heren " 911 rijders ", en nu weer allemaal de mondjes toe,
http://www.einszweidrei.de/porsche/944turbosk1987-1.htm
12 mei 2006 20:04
Devils son schreef:Jort schreef:282 pk om precies te zijn. Lijkt me duidelijk dat een 911 NA uit die tijd de vergelijking minder goed zal doorstaan.
Klopt, maar ik geloof dat niemand dat betwist.
12 mei 2006 21:37
Jort schreef:
En 6% meer vermogen voor de EU 911 Turbo van '88 zal ook geen significant verschil maken denk ik. Maar het is toch maar weer gezegd hè.
12 mei 2006 21:53
12 mei 2006 23:05
Jort schreef:Sneller wat.. in rechte lijn? Snel is een redelijk ruim maar ook nietszeggend begrip zonder context. Het mooie van bovenstaande test is dat de circuitprestaties ook gespiegeld worden aan dagelijks gebruik en bruikbaar snelheidspotentieel. Daar heb je iets aan.
De realiteit is ook nog dat zo'n beetje de helft van alle overgebleven 944 Turbo's met af fabriek 250pk inmiddels met veel meer vermogen rondrijdt (zie bijvoorbeeld de auto van Erick).
Maar ik zou zeggen, laat maar zien die tests, altijd leuk leesvoer
12 mei 2006 23:18
Jort schreef:De realiteit is ook nog dat zo'n beetje de helft van alle overgebleven 944 Turbo's met af fabriek 250pk inmiddels met veel meer vermogen rondrijdt
12 mei 2006 23:29
Devils son schreef:
Circuitprestaties op circuit a, zijn geen garantie voor circuit b. De motor van de US 911 Turbo presteert over het gehele toerengebied minder dan de EU versie, dus er kan nog wel wat verschil zijn. Ik heb iig test liggen van de EU versie waarbij een sprintje tot 60 mph binnen de 5 sec. wordt gehaald. Voor wat het waard is.
De realiteit is ook nog dat zo'n beetje de helft van alle overgebleven 944 Turbo's met af fabriek 250pk inmiddels met veel meer vermogen rondrijdt (zie bijvoorbeeld de auto van Erick).
Ik waag het ernstig te betwijfelen. Als ik een 250 pk Turbo te koop zie staan is het meestal een niet getunede. Dat is maar goed ook, want bij mijn beste weten was de motor van de 944 Turbo S niet goed bestand tegen teveel tunen. Als ik mij goed herinner wilde de kop dan wel eens loskomen, hetgeen niet tot de aanbeveling strekt zeg maar.
Maar de term 911-killer is dan weer wel een giller...
12 mei 2006 23:48
Jort schreef:Op het 944 forum zijn vrijwel alle 250 pk versies getuned.
Loskomen van de kop is nou niet iets dat veel voorkomt naar mijn beste weten.
Wat betreft het zich niet goed laten lenen voor tunen, onzin. Lees de tweede link die ik heb geplaatst maar. Ingewijden zeggen dat het blok makkelijk meer had kunnen hebben, maar de hiërarchie zou het verboden hebben (zie ook Cayman S).
In de racerij rijden er zat rond met 400 of meer pk, daar heeft de motor zich intussen ook wel bewezen.
In feite staat het ontwerp van het 968 Turbo S blok verdacht dicht bij dat van de 944 Turbo.
944 specialisten als v/d Gugten, Inzinger, Timmerman, ze zullen je stuk voor stuk vertellen dat het blok zich prima leent voor tunen. En zij hebben er heel wat voorbij zien komen.
Tot 50pk extra is relatief goedkoop en betrouwbaar.
@Michael: heb je gelijk in, maar beide rijden dan inmiddels rondjes om hun N/A tijdgenoten en de 964 C2/C4.
12 mei 2006 23:52
13 mei 2006 0:06
Devils son schreef:
Als je rennlist gaat lezen (en vooral de bijdragen van onze vrienden ten westen van de noordzee) dan zou je ook denken dat vrijwel iedere 911 getuned is, of toch op zijn minst is voorzien van een ander onderstel, big-reds, enz. Maar op de fora komt nu eenmaal vaker de "idioot" (in positieve zin).
Daar had men wel problemen mee. Vandaar dat de 968 Turbo en Turbo S alleen via speciale (sportafdeling, doel: liefst circuitgebruik) kanalen te bestellen waren, duur in de markt werden gezet en in zeer kleine oplage zijn gebouwd.Wat betreft het zich niet goed laten lenen voor tunen, onzin. Lees de tweede link die ik heb geplaatst maar. Ingewijden zeggen dat het blok makkelijk meer had kunnen hebben, maar de hiërarchie zou het verboden hebben (zie ook Cayman S).
Indertijd had men daar minder problemen mee. Zie ook de 968 Turbo S.
Duhh...daarom schreef ik ook "tot 50 pk extra relatief goedkoop en betrouwbaar". Lijkt mij toch vallen onder de noemer: goed te tunen. Gezien het aanbod in de VS voor aftermarket tuningsonderdelen voor de 951, is er ook een gezonde markt voor.In de racerij rijden er zat rond met 400 of meer pk, daar heeft de motor zich intussen ook wel bewezen.
Maar dan is er wel even meer aangepast dan alleen de chip... En daar zit de crux.
In feite staat het ontwerp van het 968 Turbo S blok verdacht dicht bij dat van de 944 Turbo.
De kop c.s... en ook alleen maar omdat de 16v kop ontwikkelen voor Turbogebruik teveel kostte.
13 mei 2006 0:14
Jort schreef:Vandaar ook mijn verwijzing naar de ervaringen van de specialisten in Nederland. Die zweren bij het 944 Turbo blok. Porsche technici zelf overigens ook.
Daar had men wel problemen mee. Vandaar dat de 968 Turbo en Turbo S alleen via speciale (sportafdeling, doel: liefst circuitgebruik) kanalen te bestellen waren, duur in de markt werden gezet en in zeer kleine oplage zijn gebouwd.
Duhh...daarom schreef ik ook "tot 50 pk extra relatief goedkoop en betrouwbaar". Lijkt mij toch vallen onder de noemer: goed te tunen. Gezien het aanbod in de VS voor aftermarket tuningsonderdelen voor de 951, is er ook een gezonde markt voor.
Nee, de 8V kop was gewoonweg betrouwbaarder
13 mei 2006 0:27
Waar hebben we het nu over? Geblazen 964 (965)? V/d Gugten heeft een 951 in onderhoud met meer dan 6 ton op de klok, 1 keer een koprevisie gehad bij 3 ton, geen probleem. Ik heb me niet in de betrouwbaarheid van de 965 verdiept, dus daar doe ik geen uitspraak over.Devils son schreef:Vandaar ook mijn verwijzing naar de ervaringen van de specialisten in Nederland. Die zweren bij het 944 Turbo blok. Porsche technici zelf overigens ook.
Het 964 blok kan voor zover ik weet nog veel meer aan. En voor zover mij bekend werken Porsche technici (w.o. ik de fabrieks technici versta) niet meer met 4-cilinders.
Daar had men wel problemen mee. Vandaar dat de 968 Turbo en Turbo S alleen via speciale (sportafdeling, doel: liefst circuitgebruik) kanalen te bestellen waren, duur in de markt werden gezet en in zeer kleine oplage zijn gebouwd.
Nee, dat was omdat men er niet meer hoefde te maken en Porsche in die tijd helemaal geen zin had om veel geld te investeren in een modelreeks waarvan men toen al wist dat deze eruit zou gaan.
De turbo? Beweerde iemand het tegendeel...?Duhh...daarom schreef ik ook "tot 50 pk extra relatief goedkoop en betrouwbaar". Lijkt mij toch vallen onder de noemer: goed te tunen. Gezien het aanbod in de VS voor aftermarket tuningsonderdelen voor de 951, is er ook een gezonde markt voor.
Maar goed, dan geldt e.e.a. mutatis mutandis voor de 6-cilinder boxer.
Er zijn er inderdaad een aantal met deze combinatie. Laten die nu speciale (thermisch zeer sterke) kleppen hebben, vervaardigd volgens een procedée dat toen nog helemaal niet werd toegepast/ bekend was bij Porsche...Nee, de 8V kop was gewoonweg betrouwbaarder
Nee, het was kostenbesparing. Vergeet niet over welke tijd we spraken: begin 90-er jaren. Toen was er geen geld. Op dit moment zijn er zat 968's die bewijzen dat de 3.0 16v prima met turbo samengaat. Met vermogens over de 500 PK...
13 mei 2006 0:35
Jort schreef:V/d Gugten heeft een 951 in onderhoud met meer dan 6 ton op de klok, 1 keer een koprevisie gehad bij 3 ton, geen probleem.
Ontwikkeling was al gedaan en gek genoeg was er erg veel vraag naar deze specifieke modellen.... Waarom dan niet wat van de relatief dure ontwikkelingskosten terugverdienen door opschroeven van de productie? Waarom niet te bestellen bij de dealer?
De turbo?
13 mei 2006 0:44
Afhankelijk van wie er achter het stuur zit. En daarbij: als het regent wil ik een gechiptunede 930 tegen een 964 C4 nog wel eens zien...
13 mei 2006 0:45
Er was iemand die zei dat de bewuste 951 wel getuned zou zijn, dat zou ik v/d Gugten moeten vragen voor bevestiging.Devils son schreef:Jort schreef:V/d Gugten heeft een 951 in onderhoud met meer dan 6 ton op de klok, 1 keer een koprevisie gehad bij 3 ton, geen probleem.
Maar dan niet getuned neem ik aan. Verder nette cijfers, maar helaas kom je vaker tegen dat door achterstallig onderhoud de revisie op vroegere leeftijd komt...
En tja.. er staat inderdaad nogal wat rommel te koop. Maar wederom, van alle forum bezoekers zitten de meesten (getunede 951 incluis) boven de 2 ton, veel richting de 3. Algehele revisies zijn nog steeds zeldzaam...De turbo?
Het blok an sich. Om er 600 PK oid uit te halen moet je er in beginsel wel drukvulling op mikken, maar ik had het over het blok.
13 mei 2006 0:48
michael schreef:In de regen rijden is niet leuk, ook niet met een C4.
13 mei 2006 0:51
R.M.Boosten schreef:Ik denk overigens dat het nieteens nodig is op een PORSCHE forum te schrijven of je wagen een 911 beater is of niet, dat weten de heren hier wel.
NIETS kan namelijk een 911 beaten! Snap dat nou! Autorijden gaat niet alleen om prestaties! OOK en voornamelijk om gevoel!! En dát is juist het sterkste punt van de 911!
13 mei 2006 0:53
Jort schreef:Maar wederom, van alle forum bezoekers zitten de meesten (getunede 951 incluis) boven de 2 ton, veel richting de 3. Algehele revisies zijn nog steeds zeldzaam...
Ach, als je het over zulke vermogens hebt, praat je toch over astronomische bedragen. 600+ pk uit een 2,5 liter turboblok (wordt dan 3) schijnt ook te kunnen. Met genoeg geld kan bijna alles.
13 mei 2006 1:12
Devils son schreef:michael schreef:In de regen rijden is niet leuk, ook niet met een C4.
In de regen rijden kan weldegelijk leuk zijn.
Nog leuker: sneeuw! Tenminste, als je niet haast hebt om snel van a naar b te komen...
Verdimme, het is in een Porsche zelfs leuk om in de file te staan!
13 mei 2006 1:31
michael schreef:
Leg eens uit wat daar leuk aan is.
13 mei 2006 1:39
13 mei 2006 2:39
michael schreef:Bij sneeuw kan ik me wel iets bij voorstellen, maar regen....