Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

23 mei 2006 17:47

porscherob schreef:dat speciaale gereedschap ben ik nog aan het maken .



Zover ik weet, heeft Porsche speciaal voor deze handelingen verbeterd gereedschap zelf ontworpen, en de off. dealers mogen met geen ander werken, temeer Porsche dit grapje vaak betaald en ze van de ellende af wil.

Ga je een nieuwe keerring er in zetten met Bob de Bouwer spullen, en hij gaat weer lekken, moet je je achter je oren gaan krabbelen wrom je die 400€ arbeid zelf hebt gedaan.


Ik zou het laten doen, door specialisten die er al tig hebben vernieuwd, 1 ding kan je ze bij Porsche nageven.............ze hebben het al heel veel kunnen oefenenen :lol: :lol:

24 mei 2006 10:10

Sinds 1 à 2 maanden ook de nieuwste generatie keerring bij mij erin (Pon). In feite preventief, was nog geen sprake van lekken, maar klein beetje vettigheid zat er wel. Nog geen porobleem geconstateerd, maar ik heb er ook nog niet zoveel mee gereden.

25 mei 2006 11:33

Elven schreef:
MichM3 schreef:...zou wel es willen weten hoe je dat precies meet...kan je dat effe omschrijven?


Kruislings meten tussen krukas en huis met een gecalibreerde kwaliteits digitale schuifmaat...Mitutoyo of zo 8) De verschillende waarden in mindering van elkaar brengen.....geeft de maat. Simpel.


Denk wel dat je dan niet verder komt dan +- 0.1 - 0.2 mm. De schuifmaat kan dan wel een afwijking hebben van 0.05 mm, de manier waarop gemeten wordt kan nooit erg nauwkeurig zijn. Porsche heeft nu net voor het meten van deze afwijking speciaal gereedschap gemaakt.

25 mei 2006 15:38

met een schuifmaat is id niet goed te meten, ik heb een meetklokje op de krukas gemonteert aan het klokje zit een asje (meetvoetje) die je aan de binnenkant van het keerring kamer laat lopen. eerst zet je het meetvoetje bovenin de kamer en zet je het klokje op nul, dan draai je de krukas steeds 90 graden en lees het klokje af herhaal dit tot je weer boven bent.
dan krijg ik de volgende waarden

0

+1 +6 dit zijn honerdstemilimeters


+5

+ is als de maat kleiner is het kan bv ook - zijn dan is de maat grooter
+1 en +6 tel je op =+7 deel je door 2 =+3,5 dus zit de kamer 0,035mm naar links t.o.v de krukas.
die +5 deel je ook door 2 dus zit de kamer 0,025mm boven de krukas.
snapie?
:D

25 mei 2006 21:04

foutje van p?
ik heb gezien dat in de keerringkamer een uitspaaring is gemaakt, ik denk voor het uitwippen van de keerring alleen zijn ze aan het eind van de uitpaaring vergeten een zoekrand te maken en beschadigd de buiten kant van de keerring.
ik denk niet dat hij hierdoor gelekt heeft maar goed lijkt het me niet.
je kan de foto's in mijn album bekijken (de special bob de bouwer tool staat er ook in) :lol:

25 mei 2006 21:21

je bent beslist heel serieus bezig :!: :res:

in je album staan 2 speciale gereedschappen voor de keerring: eerst de pen met de plaat met de vier bouten en daar overheen schuift dan de bus?

vwb de zoekrand: kan het niet zijn dat men daarvoor een hele dunne beschermende montagebus gebruikt, zo iets als bij montage van klepsteelafdichthulsjes?

26 mei 2006 10:36

Elven schreef:Een keerring die op hondersten van een millimeter ingebouwd moet gaan worden....een krukas die tienden uit het midden ligt....de omvang van het probleem lijkt me dan behoorlijk....
welk mens kan een keerring dan nog probleemloos plaatsen :roll:

Vlak de expertise van de Porschemonteurs niet uit!

26 mei 2006 15:04

WdePundert schreef:
Elven schreef:Een keerring die op hondersten van een millimeter ingebouwd moet gaan worden....een krukas die tienden uit het midden ligt....de omvang van het probleem lijkt me dan behoorlijk....
welk mens kan een keerring dan nog probleemloos plaatsen :roll:

Vlak de expertise van de Porschemonteurs niet uit!


Volgens mij zijn de toleranties op de keering al enkele honderdsten van milimeters. :wink:

26 mei 2006 15:06

mhoeneveld schreef:Volgens mij zijn de toleranties op de keering al enkele honderdsten van milimeters. :wink:

dat dachten ze bij Porsche AG eerst ook :lol: :wink:

26 mei 2006 15:08

Ja binnenkort heb je een echte instrumentmaker nodig om de keerringen te kunnen plaatsen :wink:

12 jun 2006 20:44

Nadat de boxster bij auto hoogenboom is geweest toch nog een second opinion gevraagd omdat er volgens hoogenboom een aantal punten aandacht verdienden.

Nu is mijn vraag: wanneer dient de keerring vervangen te worden?

Bij hoogenboom gaven ze aan dat dit diende te gebeuren terwijl de garage in Mijdrecht aangaf dat de auto keurig droog is en de ring dus niet vervangen dient te worden.

Iemand tips?
Laatst bijgewerkt door roenkie op 14 jun 2006 17:51, in totaal 1 keer bewerkt.

12 jun 2006 21:16

Zolang de auto droog is lekker laten voor wat het is.

Ook licht doorzweten is niet echt een probleem. Maar op het moment dat er flinke druppels onder je auto liggen word het tijd eens aan een nieuwe keering te denken.

12 jun 2006 21:24

mhoeneveld schreef:Zolang de auto droog is lekker laten voor wat het is.
Ook licht doorzweten is niet echt een probleem. Maar op het moment dat er flinke druppels onder je auto liggen word het tijd eens aan een nieuwe keering te denken.

Mijn idee!

Je weet overigens pas of het de krukas of tussenas keering is als je de boel openmaakt! :wink:

13 jun 2006 11:36


Je weet overigens pas of het de krukas of tussenas keering is als je de boel openmaakt! Wink


Hoogenboom heeft de motor niet open gehad voor de prijsopgave terwijl de garage in Mijdrecht duidelijk aangaf dat hij pas prijsopgave kon doen als hij de motor gezien had.

Nog een paar punten van verschil tussen beide garages: Hoogenboom wilde wel de keerring vervangen, verder wilden ze de remschijven en blokken vervangen omdat er volgens hun zelfs een hap uit 1 van de blokken was.

De nokkenassen moeten volgens beide garages vervangen worden, is inmidddels gebeurd.

Verder gaven ze in Mijdrecht aan dat de bobines en een aantal labda-sondes vervangen moesten worden maar dat het hele remsysteem en de krukas-keerring prima in orde waren.

Al met al vind ik de verschillen vrij opmerkelijk, ook omdat Hoogenboom het over een totaalprijs van rond de €6000 had (omdat ze natuurlijk meer vervangen) en de kosten nu rond de € 4000 uitkomt. Beide bedragen zijn trwns wel incl. 100.000 lm beurt
Laatst bijgewerkt door roenkie op 14 jun 2006 17:50, in totaal 2 keer bewerkt.

13 jun 2006 12:03

roenkie schreef:Verder gaven ze in Zwijndrecht aan dat de gloeibougies


Nou ben ik niet technisch.....maar mis ik iets van Porsche........das toch een dieselding?



Verder die garage in Zwijndrecht, zijn dat Porscherakkers????, ik ken ze niet.
Rij is naar Bodegraven, het dichtst bij jouw in de buurt, Johan van de Gugten geeft zeker een second opinion en raad wat te doen.


Ik zou een krukaskeering alsmede een grote beurt bij een specialist laten uitvoeren. (onafhankelijk of officieel)

Een lekkende krukaskeering kan soms nog geclaimd worden bij Porsche AG.

14 jun 2006 9:23

Mag ik een ieder die dit draadje aan het door worstelen is nog even wijzen op deze :

http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?t=9221

Dit gaat namelijk geheel over de nieuwere Porsches !!!

14 jun 2006 9:38

mhoeneveld schreef:(..)Ook licht doorzweten is niet echt een probleem. Maar op het moment dat er flinke druppels onder je auto liggen word het tijd eens aan een nieuwe keering te denken.


Voor een relatief jonge auto vind ik ook het "licht doorzweten", waaronder ik een lichte lekkage versta, niet acceptabel. Ik kan me niet voorstellen dat je dan alleen maar gaat zitten wachten tot de auto meer olie gaat lekken, want dat houdt jouw insteek in feite in. Bij mij is de nieuwste generatie keerring door Pon geïnstalleerd, hoewel ter plaatse de moter niet noemenswaardig vettig was :thumleft:

14 jun 2006 14:04

Nou ben ik niet technisch.....maar mis ik iets van Porsche........das toch een dieselding?



Verder die garage in Zwijndrecht, zijn dat Porscherakkers????, ik ken ze niet.


Sorry John, was duidelijk nog niet wakker gister... heb het meteen aangepast

15 jun 2006 15:56

Auto terug en rijdt weer als een..zonnet.. ehh trei.. naja als een Porsche :D

10 sep 2006 9:59

Ik bedacht mij ineens dat alle ophef rond de krukaskeerring ineens opgehouden is.
Wordt het niet meer gemeld omdat we het nu zo onderdehand wel weten of komt het niet meer voor? (kan ik me nauwelijks voorstellen :lol: )
Overigens is mijn Boxster gelukkig nog steeds kurk droog nadat Erwin hem onder handen heeft genomen.
Ben benieuwd of het nog steeds zo vaak voorkomt en of er al meer ervaringen zijn over de nieuwste keerring (voor de zoveelste keer begreep ik dat Porsche het nu 'echt' opgelost had door middel van weer een nieuwe '997' keerring)

10 sep 2006 10:48

Het komt vast nog wel voor, maar omdat DE oplossing er nu eindelijk is met de laatste versie van de keerring, is het niet zo spannend meer om te melden.

Want het grootste issue met dit probleem was steeds dat er geen afdoende oplossing voor was, en niet de lekkage op zich :idea:

11 sep 2006 18:45

Maar even voor MIJN duidelijkheid,(ben overgestapt naar een 996) mijn p heeft geen verleden met een lekkage van de krukaskeering , (heb daar extra op gelet en ook gevraagt bij akk) heb ik nog kans op dat probleem of is dat na 8 jaar min of meer uitgesloten?

mis toch wel het geluidje

11 sep 2006 18:57

Vind je het geluid van je 996 minder dan van een ouwe luchtkoeler, bedoel je dat? :mrgreen:

11 sep 2006 20:11

OF TOPIC het geluid van een klasieke 911 bv een 3,2 zoals ik gahad heb , zit niet in een 996.
Maar ik was weer toe aan wat luxe.
Je kan ook niet alles hebben.
Overigens motorisch was de 3.2 perfect

11 sep 2006 20:54

jeroenoop schreef:OF TOPIC het geluid van een klasieke 911 bv een 3,2 zoals ik gahad heb , zit niet in een 996.
Maar ik was weer toe aan wat luxe.
Je kan ook niet alles hebben.
Overigens motorisch was de 3.2 perfect

<OFF-TOPIC>
Is prima op te lossen met een andere uitlaat! 8)
</OFF-TOPIC>
Plaats een reactie