26 mei 2006 19:18
26 mei 2006 19:29
26 mei 2006 22:23
27 mei 2006 0:17
Elven schreef:MichM3 schreef:thijzer schreef:
[P] = [F]x[l]/[t]kg.m^2/s^2/s
[M] = [F]x[l] = kg.m/s^2 x m
[n] = 1/s
Maar nu de hamvraag: waarom dient het vermogen tot de macht 3 verhoogd te worden om de luchtweerstand te vereffenen? En rolweerstand?
Ik dacht dat voor de formule van motorvermogen steeds de hoeksnelheid [w]=omega gebruikt werd:
P = M * w met w=2*pi*n/60 waarbij n= aantal omwentelingen/min
Om op uw hamvraag te antwoorden, het de snelheid zit kwadratisch in de formule voor luchtweerstand..Zie formule:
P = M*w maar ook F*v
F lucht = 1/2 * c * A * v² waarbij c een constante voor lucht is en A het frontaal opp. van de wagen. v staat voor de snelheid.
Als we nu de ene formule in de andere gebruiken dan
P lucht = (1/2 * c * A * v² ) * v
=> vermogen moet tot de derde macht toenemen om luchtweerstand te overwinnen
ik durfde het al bijna niet meer te posten
De rolweerstand is afhankelijk van het voeruiggewicht en de rolweerstandscoefficient.
De roilweerstandscoefficient is met name afhankelijk van de bandconstructie, de aard van het wegdek, de bandenspanning en een klein beetje van de snelheid.
Gemiddeld kan men stellen dat de coefficient voor luchtbanden op een asfaltweg ongeveer 0.01 bedraagt.
Met andere woorden een voertuig met een gewicht van 10.000N (100kg) ondervindt een rolweerstand van 100N.
Om het geheel te completeren: de transmissie-weerstand....werktuigbouwer, jij bent aan zet
28 mei 2006 17:09
28 mei 2006 22:40
Elven schreef:Om het geheel te completeren: de transmissie-weerstand....werktuigbouwer, jij bent aan zet
30 mei 2006 23:42