08 jun 2006 23:36
08 jun 2006 23:40
911-lover schreef:Andere vraag die niets met luchtweerstand te maken heeft, maar met gewicht.
Stel , twee identiek dezelfde wagens met dezelfde resultaten worden naasteen gezet.
De ene met bestuurder alleen van 80kg, de andere met bestuurder van 80kg en een passagier van 100kg. In acceleratie is dat duidelijk voelbaar en de motor moet meer moeite doen om de "massa" in beweging te brengen (dus meer verbruik). Is de topsnelheid van beide wagens dan ook verschillend ?
Ik schakel dus doelbewust de luchtweerstand uit (al heeft een wagen die door het gewicht iets lager ligt ook weer minder luchtweerstand) om enkel het punt meer verbruik is minder top te bekomen
08 jun 2006 23:53
09 jun 2006 0:00
Elven schreef:De rolweerstand is afhankelijk van het voertuiggewicht en de rolweerstandscoefficient.
09 jun 2006 0:10
Jort schreef:En een te verwaarlozen factor bij hogere snelheden (zeg boven de 160).
Neemt namelijk linear toe, luchtweerstand kwadratisch. Teken de 2 lijntjes in een grafiek en je snapt 'm.
09 jun 2006 0:16
Jeroen914 schreef:Jort schreef:En een te verwaarlozen factor bij hogere snelheden (zeg boven de 160).
Neemt namelijk linear toe, luchtweerstand kwadratisch. Teken de 2 lijntjes in een grafiek en je snapt 'm.
en het vermogen om 'm door de luchtweerstand te duwen tot de 3e macht
09 jun 2006 9:28
09 jun 2006 9:47
09 jun 2006 9:51
944 guy schreef:Maar ook met meer gewicht zal je top dus lager liggen, rolweerstand vd banden is zoals gezegd lineair afhankelijk met de normaalkracht op de band. Hogere normaalkracht, meer weerstand. Dit effect is nog meer verwaarloosbaar dan het koplampen debat
09 jun 2006 13:32
Roi schreef:944 guy schreef:Maar ook met meer gewicht zal je top dus lager liggen, rolweerstand vd banden is zoals gezegd lineair afhankelijk met de normaalkracht op de band. Hogere normaalkracht, meer weerstand. Dit effect is nog meer verwaarloosbaar dan het koplampen debat
944guy,
Als de wagen zwaar genoeg wordt en zichzelf daardoor verlaagd wordt het frontale oppervlak kleiner, hetgeen weer positief is voor de topsnelheid.![]()
mvgr. Roi
911-lover schreef:al heeft een wagen die door het gewicht iets lager ligt ook weer minder luchtweerstand
09 jun 2006 13:42
09 jun 2006 13:48
mhoeneveld schreef:De luchtweerstand van een auto die lager ligt is niet lager. Immers het front oppervlak is nog steeds gelijk. Dat neemt niet af.
Wel is de turbulentie die je normaal onder de auto hebt minder waardoor je meer vermogen over houdt
09 jun 2006 13:54
Roi schreef:mhoeneveld schreef:De luchtweerstand van een auto die lager ligt is niet lager. Immers het front oppervlak is nog steeds gelijk. Dat neemt niet af.
Wel is de turbulentie die je normaal onder de auto hebt minder waardoor je meer vermogen over houdt
Nee, nee, frontaal banden oppervlak kleiner ...zakt in de carrosserie, dus wel degelijk kleiner front oppervlak.
mvgr. Roi
09 jun 2006 14:58
mhoeneveld schreef:
Heb je deels gelijk in. (Zeker als je bedoelt dat die Hummer van die sheriff die we laatst voorbij hebben zien komen met 25 cm kunt verlagen.) Maar de turbulentie die onder de auto ontstaat is van veel groter belang. Dat zijn veel meer cm2 dan de banden. En daarbij vergeet je ook nog gemakshalve de turbulentie in de wielkasten. Moet je de windtunnel studies maar eens bekijken. De drukgolf die van onder de auto ontstaat is samen met het vacuum achter de auto het grootste probleem.
Bij de Carrera 4 is de Cw-waarde 0,30 en bij de 4S is dat 0,29. Bij de 4S is de luchtweerstand lager omdat de auto 10 mm is verlaagd en daardoor iets minder bodemspeling heeft.
09 jun 2006 16:01
09 jun 2006 16:32
Jort schreef:mhoeneveld schreef:
Heb je deels gelijk in. (Zeker als je bedoelt dat die Hummer van die sheriff die we laatst voorbij hebben zien komen met 25 cm kunt verlagen.) Maar de turbulentie die onder de auto ontstaat is van veel groter belang. Dat zijn veel meer cm2 dan de banden. En daarbij vergeet je ook nog gemakshalve de turbulentie in de wielkasten. Moet je de windtunnel studies maar eens bekijken. De drukgolf die van onder de auto ontstaat is samen met het vacuum achter de auto het grootste probleem.
Klinkt allemaal aannemelijk, totdat je weet dat een aantal auto's (met luchtvering) de carrosserie op hogere snelheid automatisch verlaagt ten gunste de aerodynamica (en stabiliteit) en dat zijn niet alleen de SUVjes. Safrane Biturbo uit '94 had dat al.
Overigens, bij de introductie van de 997 cabrio werd geschreven:Bij de Carrera 4 is de Cw-waarde 0,30 en bij de 4S is dat 0,29. Bij de 4S is de luchtweerstand lager omdat de auto 10 mm is verlaagd en daardoor iets minder bodemspeling heeft.
10 jun 2006 12:44
Jeroen914 schreef:ok... dus de klapkoplamp van is dus een spoiler?
nog effe en je gaat hier beweren dat je met opgeklapte koplampen een hogere snelheid haalt
Je roept wel allerlei intelligente termen, maar echt begrepen heb je het (helaas) niet
Pak je boek "aerodynamica voor kleuters" en begin op nieuw bij hoofdstuk 1
10 jun 2006 13:19
10 jun 2006 16:32
RufBTR schreef:jongens,jongens,jongens, wat maakt het uit, wanneer kan je nou echt gebruik maken van je topsnelheid................. ?
dus 8 km sneller of langzamer who gives a verrek.
10 jun 2006 17:13
RufBTR schreef:jongens,jongens,jongens, wat maakt het uit, wanneer kan je nou echt gebruik maken van je topsnelheid................. ?
dus 8 km sneller of langzamer who gives a verrek.
11 jun 2006 0:27
Double G schreef:RufBTR schreef:jongens,jongens,jongens, wat maakt het uit, wanneer kan je nou echt gebruik maken van je topsnelheid................. ?
dus 8 km sneller of langzamer who gives a verrek.
Dus eigenlijk heb jij er geen idee van of zo'n RUF nou harder kan dan een gewone![]()
![]()
![]()