12 nov 2005 22:10
14 nov 2005 11:39
23 apr 2006 18:39
ECT schreef:De constructie is als volgt: de klant zoekt zelf een (nieuwe) auto uit. Deze wordt direct geëxporteerd naar Luxemburg, waardoor in Nederland de plicht vervalt bpm of btw af te dragen. De klant tekent een huurcontract voor minstens twee jaar met het door Nederlanders opgerichte verhuurbedrijf Global Car Rent in Luxemburg. Deze firma financiert de aankoop en zet de wagen op Luxemburgs kenteken.
Normaal gesproken is het niet toegestaan om als Nederlander te rijden in een auto waar geen bpm over is betaald of met buitenlands kenteken. Juristen hebben echter uitgezocht dat op basis van artikel 49 van het Europees recht er binnen Europa vrijheid is van het leveren van goederen en diensten. Het verhuren van een auto valt ook onder deze diensten, wat betekent dat de burger vrij is waar ook in Europa een auto te huren.
Aan het einde van de huurtermijn is de klant vrij de auto ergens in Europa te verkopen of zelf af te nemen.
24 apr 2006 22:51
ECT schreef:Normaal gesproken is het niet toegestaan om als Nederlander te rijden in een auto waar geen bpm over is betaald of met buitenlands kenteken. Juristen hebben echter uitgezocht dat op basis van artikel 49 van het Europees recht er binnen Europa vrijheid is van het leveren van goederen en diensten. Het verhuren van een auto valt ook onder deze diensten, wat betekent dat de burger vrij is waar ook in Europa een auto te huren.
08 jul 2006 10:16
08 jul 2006 11:53
08 jul 2006 12:29
08 jul 2006 12:36
Erick schreef:
Mijn idee is om auto's die in Nederland gemaakt worden BPM vrij te houden.
08 jul 2006 12:38
08 jul 2006 12:47
Op deze wil ik wel even inhaken, want het kan namelijk veel eenvoudiger. Tel eens op, hoeveel Polo's, Fiesta's, Corsa's en wat nog meer in die klasse er bij de overheid rondrijden (denk alleen eens aan de politiewagens!). Schaf voor die auto's een product uit het eigen land aan (inderdaad, de Colt, of een Smart ForFour ofzo), en voila... Waarom dan niet eigenlijk he?Erick schreef:Mijn idee is om auto's die in Nederland gemaakt worden BPM vrij te houden.
Dit stimuleert een hoop mensen om bijv. een Mitsubitsi Colt te kopen(geldt dan ook voor Donkervoort en Spyker)
Goed voor de werkgelegenheid en dus ook de economie.
08 jul 2006 12:49
paSCal schreef:BPM afschaffen? Graag, een beetje Peugeot 207 kost tegenwoordig gewoon 18.500 Euro! Kom op zeg!
08 jul 2006 15:13
Erick schreef:Het is eigenlijk toch belachelijk dat we het hier allemaal maar pikken.
BPM op auto's, de brandstofprijzen....![]()
09 jul 2006 20:35