Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

11 aug 2006 14:30

MS964 schreef:
craze schreef:dat noem ik nog eens een goede binnenkomer,welkom Tetsuo :twisted:
heerlijk he, die discussies over wasstraten, deurmatten, wel/geen chromen
sierstrips, banden, xenon verlichting, type aanduiding, relais, alarm, verzekering, meetings, vermogen (geld?/pk's), de vrouw/vriendin, hardrijden, verwarming, AKK, velgen, tuning, de Ring, petjesvolk, modellen (vrouw/auto), horloges, mauken, dealers en specialisten, eeeeuuuuuhhhhhhmmmmmmmmmmmm....................................

ik weet het, het is een virus dit forum, als je het een maal te pakken hebt kom je er niet meer vanaf :wink: :!: :shock:


Je vergeet toch een paar heel belangrijke:

C2/C4, nieuwere P/oude P, waterkokers/luchtgekoelden, P zakelijk rijden, Nederlandse snelheidslimiet, P koopje of niet, accu's, uitlaten, minichamps, aspirant-lidmaatschap NPC, Top Gear, motorrevisie, etc etc. :wink:



:lol: :lol: :lol: Confronterend, maar wel :lol: :wink:

Enne, mijn voorkeuren voor wassen,

1. Lease diesel door de wasstraat (vele zwarte gehad, die na drie jaar allemaal een heel apart " brush-stroke" effect in de lengte richting hadden , :wink:, nu een zilvere, zie je veel minder op. ) auto wordt vaak inderdaad bedroevend slecht schoon, velgen, achterkant (station) insecten. Weet dat er veel verschil is, in Enschede, waar ik heb gewoond, zat een goede, Bas autowas, maar hier in Gorinchem voor zover ik weet alleen de bekende straatjes bij de pomp.

2. Mijn elfje lekker zelf met de hand, bij een vriend met een autobedrijf en zo'n hoge drukspuit (wel altijd schoon water direkt van de tap!). Leuke rustgevende bezigheid.

3. Vriendin onder de douche zelf met de hand! :wink:

11 aug 2006 15:18

JeGROEN C3.0 schreef:3. Vriendin onder de douche zelf met de hand! :wink:



:lol: :lol: :lol:

11 aug 2006 15:25

:wink:

11 aug 2006 22:44

Fonz schreef:
bert964c4 schreef:en ik pik alle auto's en P's er zo uit, van die lelijke krassen op je lak :evil:


Dat zijn dan neem ik aan krasjes die recht over de auto lopen??



vaak wel, en de ronde krasjes krijg je van verkeerd poetsen, ik gebruik een machine om te poetsen, en met de juiste in en uitpoets doeken heb je nergens last van :lol:

11 aug 2006 23:03

Die gebruik ik ook (poetsmachine), en met kleurwax, zwart, heb ik de meeste krasje die er in zaten nu bijna weg. :D
Voordeel is (zwarte kleurwax) dat ook alle kunstof delen niet zo wit uitslaan, maar ook mooi zwart worden en blijven.
Vanavond de binnnekant gedaan, al het leer behandeld, en dat ziet er nu ook weer picobello uit.

11 aug 2006 23:06

Heb jij ook niet het effect dat als je éénmaal kleurwax gebruikt de wagen veel rapper vaal wordt en je met kleurwax moet blijven poetsen.
Ik heb voor jaren die ervaring opgedaan en gebruik dit nooit meer

11 aug 2006 23:17

@Fonz, ja doe ik ook, en het resultaat is geweldig, welk merk wax gebruik je?, echter, @Koen, ja daar heb je inderdaad gelijk in, de enige oplossing is dus om met kleurwax te blijven poetsen!!

11 aug 2006 23:29

Bert, ik gebruik Sonax Polish & Wax Color nu, maar heb ook nog rode (voor 'onze boot' Citroen C5 Break :D ) staan van Turtle Wax, en beide voldoen prima.
Vaak poetsen vind ik geen probleem, dus dat vaal worden gebeurt niet zo snel.
Ook brenk ik na de Color wax ook soms nog een dun laagje vaste wax aan op de grote oppervlakken van de wagen, wat de 'verflaag' langer goed houdt. Niet te hard poetsen bij het opbrengen anders poets je de 'verflaag' er weer af :?

Rob

11 aug 2006 23:43

Fonz schreef:Ook brenk ik na de Color wax ook soms nog een dun laagje vaste wax aan op de grote oppervlakken van de wagen, wat de 'verflaag' langer goed houdt. Niet te hard poetsen bij het opbrengen anders poets je de 'verflaag' er weer af :?

Rob


Maar die laag vaste wax zul je er ook erg dun op aan moeten brengen anders poets je de color er af, slaat dat dan niet wit uit op bijvoorbeeld de steenslag??
verder gebruik ik hetzelfde als jij, en dat bevalt inderdaad prima :thumright:

11 aug 2006 23:51

Steenslag ????
Daar heb ik gelukkig nu eigenlijk nog geen last van :lol:
Maar bij de color wax zit ook een stiftje, en daar zou je de steenslag mee kunnen 'vullen' en dan de colorwax eroverheen aanbrengen.
Maar of dat goed werkt weet ik dus (nog) niet

11 aug 2006 23:56

Nee dat stiftje werkt niet echt goed, dat is erg zacht en als je dan gaat poetsen is het zo verdwenen, het lijkt op een soort vetkrijt, maar dan veel zachter

11 aug 2006 23:58

Die stifjes kun je denk ik maar vergeten. Mijn ervaring is dat ze weinig doen. Een aai (bij uitpoetsen) en het is weer weg.

Colorwax gebruik ik al jaren en met veel plezier. Imo is niet de lak sneller vaal maar is de glans minder dan bij sommige blanke waxsoorten. Nadeel daarvan is dat bij een zwarte auto de raamrubbers etc witte randjes krijgen.

Off topic misschien maar heeft iemand ervaring met het wegpoetsen van krasjes uit de achterlichunits en tussenbalk van een P993? Ik heb al van alles geprobeerd maar ze zijn best dof (tov een nieuw dan). Is hierover al een topic? Dan heb ik hem gemist..

12 aug 2006 0:02

Tetsuo schreef:Off topic misschien maar heeft iemand ervaring met het wegpoetsen van krasjes uit de achterlichunits en tussenbalk van een P993? Ik heb al van alles geprobeerd maar ze zijn best dof (tov een nieuw dan). Is hierover al een topic? Dan heb ik hem gemist..


Das een lastige, mijn ervaring is dat je daar weinig aan kunt doen, wss het gevolg van mindere aandacht voor deze units in het verleden, je kunt het plastic ook niet polijsten dus de enige remedie lijkt me vervangen :twisted: :wink:

12 aug 2006 0:04

Nooit geprobeerd , maar je hebt van die producten om plastic cabrio-ramen krasvrij en terug helder te maken.
Dat is toch ook plastic.
Zou zoiets niet helpen.
Het is maar een gedacht hé :wink:

12 aug 2006 0:15

Ik ken de werking van die producten niet, en ook de handelwijze niet, maar ik weet wel dat alle soorten plastics erg moeilijk te behandelen zijn, en meestal nog slechter worden als je ze wilt gaan behandelen :cry: :wink:

12 aug 2006 0:21

Ja maar toch, misschien wel de moeite waard. Ik heb ergens een tube liggen waarmee je eenvoudig de krasjes uit een dsiplay van een gsm kunt poetsen.
Daarmee zal ik eens gaan testen. (Kan er eigenlijk alleen op vooruit gaan).

12 aug 2006 0:24

Ik wens je er sterkte mee, maar denk er aan als je te lang poetst wordt het gewoon nog slechter, ik heb wel van dat soort middeltjes om e.e.a. op te halen maar naar verloop van tijd ben je gewoon weer terug bij af, sucses en ben erg benieuwd naar het resultaat :thumright: :wink:

12 aug 2006 9:42

Tetsuo schreef:Voor ik het vergeet: voor diegene die bereid is een stukje te lezen over recent onderzoek naar dit onderwerp: http://www.huureenstuur.nl/BOVAG2006/Do ... wassen.pdf


Als er maar het woord universiteit en wetenschappelijk onderzoek in voorkomt dan is het allemaal waar. Wat een jippie. Een paar citaten uit het "onderzoek"

- De Technische Universiteit München heeft een aantal jaren onderzoek gedaan naar de gevolgen van hand- en machinaal wassen voor de autolak.

Hebben ze daar echt een paar jaar voor nodig om 25 wasbeurten te analyseren ????

- De auto was steeds erg vuil en er is weinig water gebruikt tijdens
het wassen.

Dat is ook wel het ergst denkbare scenario wat geen enkel autoliefhebber zal doen. Waarom hebben ze het niet uitgevoerd met een goed afgespoten auto, met heet water en zeep en dan vergeleken.

- Het grote gevaar bij het wassen van de auto met de hand, schuilt in eerste instantie in het gebruik van ondeugdelijke reinigingsproducten.

We gebruiken niet allemaal Dreft om de auto te wassen.

Dus mijn wetenschappelijke conclusie, uitgevoerd aan de volksuniversiteit in Uden is dat er hier een vergelijk is getrokken tussen de best mogelijke wasstraat, met het duurste programma (hotwax) in vergelijk met een of andere boerenlul die zijn auto 1x in de 3 maanden wast, er dagelijks het erf en zandpad mee op en af moet, deze dan wast met een half emmertje koud water met Dreft vanm moeders en een oude lap van een boerenonderbroek als spons, en dan lekker op de vuile vlekjest staat te boenen.

Een ding vind ik wel in het voordeel van de wasstraat spreken en dat is de reininging van de onderkant.

Heerlijke discussie overigens en welkom.....

12 aug 2006 10:01

Een zeer scherpe verhandeling en wetenschappelijke onderbouwing, professor Marcel :cheesy:

12 aug 2006 10:51

Ik haal mijn P niet door de wasstraat en ga ook niet op zaterdag met een emmertje staan klooien. Ik zet regelmatig de hogedrukreiniger erop en gebruik verschillende programma's. Ik eindig altijd met een waslaag.

Gezien de hele discussie hierboven lijkt me dit een zeer goed alternatief.

12 aug 2006 11:38

Marcel schreef:Een ding vind ik wel in het voordeel van de wasstraat spreken en dat is de reininging van de onderkant.


Ook dat is te overkomen .....

Buiten de Porsche om, was ik de auto's in een zg wasbox :arrow: hier heb je de beschikking over een hogedruklans en een borstel .... gekoppeld aan een machine waar je diverse keuze mogelijkheden hebt zoals: Inweken, wassen, afspoelen, borstelen, hotwax en bv streeploos naspoelen ...

Kost 4 euro bij de entree (slagboom) .... en je hebt alle tijd die je nodig hebt om bv de auto even een stukje op te krikken en de onderkant zelf even met de hogedruklans schoon te maken :idea:

... ook het stofzuigen is inclusief

12 aug 2006 17:05

Dat is idd spotgoedkoop .
Hier kost het 0,50€ voor elke (ik schat) anderhalve minuut.
Stofzuigen niet inbegrepen :wink:
Heel zelden gebruik ik ook zulke mogelijkheden als de tijd ontbreekt of ik ergens op verplaatsing ben doch die borstel zal mijn wagen NOOIT aanraken.

12 aug 2006 17:50

Cash en Olaf: Natuurlijk is een wasstraat met lans en brug het beste wat er is. Helaas is die er niet altijd als je hem nodig hebt. Wat mij betreft mag dit topic wel op slot!

Ik heb ook geen onderzoek nodig om te zien dat mijn P. totaal geen KRASJE krijgt van de wasstraat. Imo staan hier wel teveel mensen te snel klaar met een (voor)oordeel :)

Bon, ieder het zijne. Echte kennis op dit vlak zal er dus niet zijn en niet komen.

Oh Marcel; de echte jippie is natuurlijk het roepen dat onderzoek jippie is ;)

Overigens wil ik wel even kwijt dat voor mij persoonlijk de P een hele fijne auto is en dat ik er altijd van gedroomd heb er een te bezitten (nou ja, bijna altijd). Maar....het is en blijft een auto die ik in de eerste plaats gewoon gebruik in het dagelijkse verkeer. Alleen 's winters ontzie ik hem een beetje (erg). Gewoon gebruiken, gewoon rijden, gewoon wassen. Niks bijzonders.

Om nog even terug te komen op het mooier maken van de achterlichtunits en balk: ik heb vanmiddag een plekje gepolijst met Displex (display polish voor GSM etc) en dat werkt best goed. Je moet flink polijsten maar het doffe effect verdwijnt nagenoeg. Helaas is het niet allen dof maar een soort craquelé en dat zit ook dieper. Helemaal nieuw gaat dus niet lukken maar voor nu ben ik er content mee.
Plaats een reactie