Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Re: BP Ultimate 98

16 sep 2006 21:57

Paul van Engelen schreef:
Jurgen schreef:
ECT schreef:Met Esso en Texaco rijd ik dan gemiddeld 1: 8,5/9 en nu met BP ULtimate rijd ik dan gemiddeld 1: 5.5 / 6.5 :shock:

Alléén dáár kan ik je gelijk in geven...ik tank ook BP-Ultimate en rij ook 1 : 5,5... 8)

:!: :shock:
Heb je misschien een paar tubootjes laten inbouwen ECT :?: :twisted: :P :wink:


Hij loopt nu bij Ultimate stationair en koude motor niet lekker en wanneer ik accelereer houdt hij eem beetje in, ook bij warme motor. Een tijdje geleden mieterde ik V-power in en toen liep hij bij koude motor nog slechter en de motor viel soms uit. Het leek of hij verzopen was.

Heb bij mijn BMW ook problemen met V-power. In de winter loopt hij bij koude motor zelfs op 5 cilinders, de hele auto schudt bij stationair heftig en loopt pas op 6 cilinders wanneer de motor warm is en op toeren op de snelweg. Ben toen overgestapt op Euro 95 en nooit meer problemen.

Ik ben geen olie-expert maar in benzine worden volgens mij additieven in gestopt uit milieu-overwegingen en betere "smering (??) ", maar of dat ook zo goed is voor de motor of motormanagement is maar de vraag.
Laatst bijgewerkt door ECT op 16 sep 2006 22:24, in totaal 2 keer bewerkt.

16 sep 2006 21:58

ECT schreef:Mijn BMW 5 bjv. kan alles hebben behalve diesel en gas en loopt dudielijk en merkbaar slechter op Shell V-Power.


Dat weiger ik te geloven dat dit aan de benzine ligt. Als je dit stelligst gelooft raad ik je toch aan een briefje te schrijven.

Al de premium brands van alle olie maatschappijen ontloopt elkaar niets. Het mooie is dat sinds de invoering avn deze premium brands blijkbaar hele volkstammen het verschil hier tussen (de premius dus) ook nog kan waarnemen ook, bullshi......

16 sep 2006 22:19

Marcel schreef:Al de premium brands van alle olie maatschappijen ontloopt elkaar niets. Het mooie is dat sinds de invoering avn deze premium brands blijkbaar hele volkstammen het verschil hier tussen (de premius dus) ook nog kan waarnemen ook, bullshi......


Ik in ieder geval wel. Dat wil zeggen de diesel variant. Ik haal met twee diesel autos bijna 100 km meer uit een tank V-power dan uit de gewone diesel.
Met de benzine merk ik in mijn auto weinig verschil. Die verbruikt zowieso veel :mrgreen:
Maar ik ken wel wat verhalen van mensen met een FSI motor die op deze premiums ook zuiniger schijnen te rijden.
Vraag me niet hoe het kan want ik zoek de verklaring ook nog
Alleen denk ik dat je het in de grotere motoren zoals ze in de Porsche liggen weinig verschil zal uitmaken.

16 sep 2006 22:28

Marcel schreef:
ECT schreef:Mijn BMW 5 bjv. kan alles hebben behalve diesel en gas en loopt dudielijk en merkbaar slechter op Shell V-Power.


Dat weiger ik te geloven dat dit aan de benzine ligt. Als je dit stelligst gelooft raad ik je toch aan een briefje te schrijven.

Al de premium brands van alle olie maatschappijen ontloopt elkaar niets. Het mooie is dat sinds de invoering avn deze premium brands blijkbaar hele volkstammen het verschil hier tussen (de premius dus) ook nog kan waarnemen ook, bullshi......


Ik merk dat wel en ook de motoren van deze 2 verschillende Duitse topmerken. Waar dat aan ligt blijft voor mij een raadsel. Ik vermoed dat het met de additieven te maken heeft die per benzinemerk verschillen.
Probleem zal na een paar dagen vanzelf verdwijnen wanneer de tank weer leeg is en ik weer terug ga naar mijn oude vertrouwde Texaco en Esso.

16 sep 2006 22:47

Misschien was ik niet geheel duidelijk. Ik bedoel het verschil tussen twee premium brands. Dus tussen Vpower en whatever die soortgelijke zooi van BP ook moge heten. Ik denk dat je daar als gebruiker geen verschil tussen kunt merken. Misschien tussen normale en Vpower nog weil, ik niet.

Oh, ja voor alle duidelijkheid voor diegene die het nog niet weten maar ik werk voor Shell, echter niet in Downstream - Retail (ie benzine stations en raffinage) maar upstream (ie boortorens en exploratie).

16 sep 2006 22:54

BP adviseert voor hun Ultimate 102 (!) deze het beste te gebruiken voor Turbo-motoren en het remappen van de ontsteking.

http://www.bp.com/sectiongenericarticle ... Id=7018404


Zo adviseert Porsche mbt BP Ultimate het volgende:

" Andrew Davis of Porsche told the Sunday Times: "Our engines have a maximum power output. If you put different fuel in, the engine management system won’t allow the engine to produce more power. All our cars will run on standard 95 RON unleaded, although we advise 98 RON for some of the turbocharged cars." BP says that it is too early for exact sales volumes but claims interest has been high. "

Zie : http://cars.uk.msn.com/News/car_news_ar ... tid=481114


Enfin, ik zoek naar een verklaring waarom het ene merk bij mijn P. tot betere / slechtere prestaties leidt dan een ander merk.
Laatst bijgewerkt door ECT op 16 sep 2006 22:56, in totaal 1 keer bewerkt.

16 sep 2006 22:56

wat heeft dat nu te maken met het verschil tussen twee premium brands van BP en Shell?????

Het enige wat het zegt is dat BP zegt dat als je een high performance motor hebt je de beste benzine er in moet doen (goh wat een openbaring) en porsche zegt in principe dat je door er beter benzine in te doen je niet meer vermogen krijgt...(95 versus 98)....

Re: BP Ultimate 98

16 sep 2006 22:58

ECT schreef:Ik ben geen olie-expert maar in benzine worden volgens mij additieven in gestopt uit milieu-overwegingen en betere "smering (??) ", maar of dat ook zo goed is voor de motor of motormanagement is maar de vraag.

Als het voor de smering is, lijkt me stug. Maar ze kunnen de benzine / diesel additieven wijzigen waardoor er minder uitstoot is. De city diesel, waar de bussen op rijden roeten een stuk minder als de orignele diesel.

Re: BP Ultimate 98

16 sep 2006 23:11

Ik citeer verkeerd. V-Power schijnt de motor te reinigen, waarbij allerlei troep vrij kan komen.

Op een ander forum wordt hier ook over gediscussieerd:

http://forum.fok.nl/topic/717035/2/25

17 sep 2006 8:29

Marcel schreef:Al de premium brands van alle olie maatschappijen ontloopt elkaar niets. Het mooie is dat sinds de invoering avn deze premium brands blijkbaar hele volkstammen het verschil hier tussen (de premius dus) ook nog kan waarnemen ook, bullshi......

Een vriend van me krijgt alleen hoofdpijn van het drinken van Amstel en een andere vriend alleen van Grolsch ..... maar alleen als ze hebben gezien uit welk flesje het kwam of wat er op de tap stond. ;)

Zelf heb ik meerdere tankbeurten achter elkaar en zoveel mogelijk onder vergelijkbare omstandigheden Shell 95, BP 95, Shell V-power en BP Ultimate geprobeerd, maar in geen enkel geval verschil gemerkt in hoe de motor er op reageerde. Wel in mijn geldbuidel uiteraard.

17 sep 2006 8:33

Eindelijk iemand die er verstand van heeft......

Re: BP Ultimate 98

17 sep 2006 8:33

ECT schreef:Ik citeer verkeerd. V-Power schijnt de motor te reinigen, waarbij allerlei troep vrij kan komen.

Op een ander forum wordt hier ook over gediscussieerd:

http://forum.fok.nl/topic/717035/2/25


Daar kun je beter ook hard weglopen bij fok :P

Maar v-power is (na mijn weten en horen) een mengsel tussen 98 en 95 octaan. Geloof dat het ongeveer octaan 97 is. Hoger octaan gehalte betekent meer kracht die vrij komt bij iedere ontbranding. Ook de temperatuur loopt op, als je 98 tankt krijg je dat effect ook :P Zonder die rommel van shell.

In duitsland is het octaan 100 die v-power, maar waar daar het nut van is want je kunt zo 100 aan de pomp krijgen dacht ik (correct me if im wrong :) ).

17 sep 2006 8:36

Vpower wordt niet alleen gedefinieerd door het octaangehalte...

17 sep 2006 10:04

EriC4C schreef:Zelf heb ik meerdere tankbeurten achter elkaar en zoveel mogelijk onder vergelijkbare omstandigheden Shell 95, BP 95, Shell V-power en BP Ultimate geprobeerd, maar in geen enkel geval verschil gemerkt in hoe de motor er op reageerde. Wel in mijn geldbuidel uiteraard.



Schreef ik ook al..........en zoals Eric schreef en Marshell ook al je merkt het niet.


Maar diegene die het beweert van wel.......die daag ik uit op de komende jubirit....taart voor diegene die het raad met welk type/merk benzine die rijdt...


Weet zeker dat ik s'avonds die taart met Marshell en Eric zelf lekker naar binnen knikker.......

17 sep 2006 12:33

Met mijn BMW 525 tds steeds V-Power getankt op aanraden van de specialisten van Kemppower. Reden was dat ik altijd esso tankte en na het upgraden van de prestaties bij kemppower spuugde hij een hoop roet meer. Zij vertelde me dat Shell in België één van de properste brandstof was en na een 2000km tanken er mee, ik er al het vuile zou hebben uitgespuugd. Is naar mijn gevoel echter altijd een stuk meer blijven 'roeten'. Nooit nadelen of voordelen gemerkt. Nu met de P tank ik esso, total of V-Power...merk geen verschil...mijn tank is op alle soorten snel leeg :cry:

17 sep 2006 19:34

Mijn 3.2'tje gaf problemen met witte pomp benzine en V-Power (slechte koude start). Sinds ik BP Ultimate tank, geen problemen meer.
Mogelijk dat BP Ultimate de injectoren beter schoonhoudt?

18 sep 2006 9:17

Marcel schreef: (...) Het mooie is dat sinds de invoering van deze premium brands blijkbaar hele volkstammen het verschil hier tussen (de premius dus) ook nog kan waarnemen ook, bullshi......


Zolang mijn (oude) Porsche voor mij duidelijk beter loopt op BP Ultimate dan op (willekeurige) RON95 of V-power, kan het mij niet schelen of het BS is of dat het tussen de oren zit, maar komt er als het effe kan niks anders in mijn tank. :!:

Btw, mijn verbruik is meer afhankelijk van mijn rechtervoet dan van welk type brandstof er in zit, en ligt meestal rond de 1:7,5.

Re: BP Ultimate 98

18 sep 2006 9:43

Meneer aard schreef:Hoger octaan gehalte betekent meer kracht die vrij komt bij iedere ontbranding.


Het is octaangetal en het geeft aan hoezeer de benzine "klopvast" is, met andere woorden, hoe hoger het octaangetal, hoe meer bestand tegen pingelen.

In beginsel zal een hoger octaangetal geen extra vermogen opleveren, tenzij de auto bij een lager octaangetal de ontsteking dient te vervroegen om pingelen te verkomen (of gewoon gaat pingelen als er geen anti-pingel sensor in zit, want ook dat helpt niet echt zeg maar...).

correct me if im wrong


Bij deze.

Re: BP Ultimate 98

18 sep 2006 9:51

Devils son schreef:Het is octaangetal en het geeft aan hoezeer de benzine "klopvast" is, met andere woorden, hoe hoger het octaangetal, hoe meer bestand tegen pingelen.

In beginsel zal een hoger octaangetal geen extra vermogen opleveren, tenzij de auto bij een lager octaangetal de ontsteking dient te vervroegen om pingelen te verkomen (of gewoon gaat pingelen als er geen anti-pingel sensor in zit, want ook dat helpt niet echt zeg maar...)


Zo stond er pas in een Porsche-magazine een stukje over (>90%) Ethanol-brandstof en de bruikbaarheid daarvan in Porsches. Het octaangetal is daarbij ook erg hoog, maar de verbrandingswaarde van Ethanol (energie vrijkomend per eenheid) was veel minder. Dus dat gaf ook aan dat het octaangetal los staat van vermogen.

PS. Conclusie was trouwens dat het niet aan te raden was.

18 sep 2006 9:52

Verschillende meningen waarbij verbruik en prestatiies door elkaar worden gehaald. Mijn ervaringen met de MB en 993 en Shell V-power zijn niet zo positief. Hij start bij de 993 niet zo vlot en reageert minder direct op het gasje, Ik moet dus dieper trappen dan ik gewend ben en tsja dan gaat het verbruik inderdaad wat omhoog en dat zit echt niet tussen de oren. Let wel ik heb een 993 S met Varioram en rij hem dagelijjks, ik merk direct of hij lekker loopt of niet. De MB gaat zelfs bij V-power stotteren. Het beste preseteren ze bij Esso 98. Kwaliteit verschilt wel degelijk per merk en dat bepaalt op zijn beurt de prestaties en het verbuik. BP Ultimate moet ik nog proberen (of toch maar beter niet :lol: ?)

18 sep 2006 13:25

Als ik de ervaringen zo lees, mogen we überhaupt nog blij zijn dat er tankstations zijn die brandstof leveren waarop onze auto's fatsoenlijk rijden....

Nee, nooit duidelijk verschil gemerkt tussen welke brandstof en welk merk dan ook. Tijd voor wat dubbelblind testjes misschien.
Laatst bijgewerkt door Jort op 18 sep 2006 13:26, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: BP Ultimate 98

18 sep 2006 13:26

Devils son schreef: ........ tenzij de auto bij een lager octaangetal de ontsteking dient te vervroegen om pingelen te verkomen (of gewoon gaat pingelen als er geen anti-pingel sensor in zit, want ook dat helpt niet echt zeg maar...).

correct me if im wrong


Bij deze.


achu achum,

Bij detonatie niet de ontsteking vervroegen maar vertragen...I correct you when you're wrong :^: :salut:

Die duiveltjes :twisted: toch ook, het liefst hebben ze een groot explosief inferno....

Roi
Laatst bijgewerkt door Roi op 18 sep 2006 15:09, in totaal 1 keer bewerkt.

18 sep 2006 14:57

SpeedoHendriko schreef:Verschillende meningen waarbij verbruik en prestatiies door elkaar worden gehaald. Mijn ervaringen met de MB en 993 en Shell V-power zijn niet zo positief. Hij start bij de 993 niet zo vlot en reageert minder direct op het gasje, Ik moet dus dieper trappen dan ik gewend ben en tsja dan gaat het verbruik inderdaad wat omhoog en dat zit echt niet tussen de oren. Let wel ik heb een 993 S met Varioram en rij hem dagelijjks, ik merk direct of hij lekker loopt of niet. De MB gaat zelfs bij V-power stotteren. Het beste preseteren ze bij Esso 98. Kwaliteit verschilt wel degelijk per merk en dat bepaalt op zijn beurt de prestaties en het verbuik. BP Ultimate moet ik nog proberen (of toch maar beter niet :lol: ?)


Hier geloof ik dus geen ene malle moer van. Shell, Esso, BP, Chevron, al hun premium brands zijn kwalitiatief goed. Mocht bovenstaande waar zijn had het duizende klachten geregend, en zeker tegenwoordig bij vele motoren die ontstekingstijdstip etc aanpassen aan benzine kwalitieit/RON etc...Dit lijkt me het bekende "ik lus geen Bavaria bier praatje"...

18 sep 2006 18:38

Marcel schreef:Hier geloof ik dus geen ene malle moer van. Shell, Esso, BP, Chevron, al hun premium brands zijn kwalitiatief goed. Mocht bovenstaande waar zijn had het duizende klachten geregend, en zeker tegenwoordig bij vele motoren die ontstekingstijdstip etc aanpassen aan benzine kwalitieit/RON etc...Dit lijkt me het bekende "ik lus geen Bavaria bier praatje"...

Nou, op zich lust ik dus wel Bavaria, maar krijg na gebruik vrij snel last van maagzuur. :evil:
Wat BP Ultimate betreft, hou ik het er maar op dat het de injectoren schoner houdt en dat daarom mijn 3.2'tje er beter op rijdt. :D
Laatst bijgewerkt door Nicolò op 18 sep 2006 19:35, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: BP Ultimate 98

18 sep 2006 19:25

Roi schreef:
Bij detonatie niet de ontsteking vervroegen maar vertragen...


Ik kan mij niet herinneren dat ik iets had geschreven als correct me if i'm wrong... :evil:

Maar verder heb je wel gelijk. Maandag: niet mijn scherpste dag
Plaats een reactie