Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

26 sep 2006 15:58

silent blocks en busjes aan de ophanging nog allemaal ok?

26 sep 2006 16:06

Rob Herfst schreef:Je schreef dat alles nog origineel is!
Houdt dat in dat je nog steeds met dezelfde materialen (veren en dempers) rijdt als waar mee de 993 12 jaar gelden uit de fabriek rolde?
Wat is de kilometerstand van de 993?

Centimeters uitslag, is neem ik aan een omschrijving van het gevoel????
Geen werkelijkheid, toch????? :shock:


Ik heb niet geschreven dat alles origineel is.
Maar achter zitten (voor zover ik weet) nog de originele dempers erop.
En rondom de originele veren.

De km stand is nu ongeveer 108k

En inderdaad, het voelde aan als centimeters uitslag.
Of het dat echt was weet ik natuurlijk ook niet, maar zo voelde het wel. Achteraan kan het dus nog wel meer zijn geweest!

Ben nu in overleg met Erwin een oplossing aan het verzinnen, maar hem verbaast het ook.

26 sep 2006 17:01

Strada schreef:Ben nu in overleg met Erwin een oplossing aan het verzinnen, maar hem verbaast het ook.

Dan zal het wel helemaal goed gaan komen (als er iets aan de hand zou zijn!).
Gewoon ff naar Steenwijk en Erwin laten rijden :idea: !
Suc6!

26 sep 2006 17:07

Strada schreef:En inderdaad, het voelde aan als centimeters uitslag.


In werkelijkheid voor een achterligger wss niet eens te zien :wink:

26 sep 2006 17:37

Olaf schreef:
Strada schreef:En inderdaad, het voelde aan als centimeters uitslag.


In werkelijkheid voor een achterligger wss niet eens te zien :wink:


Niet als ie ff met z'n ogen knipperde! :wink:

Volgens Erwin kan er heel goed niks aan de hand zijn, de zijwind zou heel goed de oorzaak geweest kunnen zijn.

Hij is helaas niet in de gelegenheid om een testrit met een vergelijkbare snelheid uit te voeren....
Toch maar besloten om de achterdempers ook te vervangen. Was toch al gepland tenslotte.

De RS setting is volgens Erwin niet de oorzaak, dit zou eerder een verbetering geweest moeten zijn!

19/10 de Porsche pre-level training op Zandvoort, benieuwd hoe het dan gaat met de nieuwe achterdempers!

26 sep 2006 18:22

@Joost: met wat voor veren rij jij in combinatie met de Bilsteins?


Volgens mij Eibach, wielen hebben overigens wel vrij veel camber. Banden zijn nieuw, Pirelli P zero.

26 sep 2006 18:38

Joost Houben schreef:
@Joost: met wat voor veren rij jij in combinatie met de Bilsteins?


Volgens mij Eibach, wielen hebben overigens wel vrij veel camber. Banden zijn nieuw, Pirelli P zero.
Jij hebt ook nog turbo stabi's..... :wink:

26 sep 2006 21:46

Zoals je schreef is dit al eens eerder aangekaart, dus het speelt ook bij anderen, het gevoel bedoel ik.

Kan je iets meer vertellen over je eigen ervaring met een 911, want dat is relevant naar mijn idee. Is de 993 je eerste?

Voel me in mijn 993 niet ongemakkelijk met 270, voor zover het de auto zelf betreft :P
Maar recent in D. rolde ik door lange bochten met 200+ en vond de auto toen ook wat 'onduidelijk' bewegen. Realiseerde me dat ik met gas op neutraal reed. Gas geven, de kont duikt wat naar beneden, de achterwielen grijpen in het asfalt, en STRAK werd het weer :!: :D :lol:

En die bandenspanning achter bij 17" wat hoger dan voorgeschreven kan geen kwaad, maar zal in dit verband ook geen verbetering geven. Zie ander draadje over precies dit onderwerp, door mij gestart :wink:

26 sep 2006 21:57

Joost Houben schreef:
@Joost: met wat voor veren rij jij in combinatie met de Bilsteins?


Volgens mij Eibach, wielen hebben overigens wel vrij veel camber. Banden zijn nieuw, Pirelli P zero.


Nee,
H&R
en idd. turbo stabi's

26 sep 2006 22:26

Paul van Engelen schreef:Maar recent in D. rolde ik door lange bochten met 200+ en vond de auto toen ook wat 'onduidelijk' bewegen. Realiseerde me dat ik met gas op neutraal reed. Gas geven, de kont duikt wat naar beneden, de achterwielen grijpen in het asfalt, en STRAK werd het weer


Heb geen 993, maar wel dezelfde ervaring.

27 sep 2006 22:01

Shit Ruud, rijd jij ook zo hard :lol: :mrgreen:

27 sep 2006 22:09

Paul van Engelen schreef:Shit Ruud, rijd jij ook zo hard :lol: :mrgreen:


Ken je de A29 vanaf de Heinenoordtunnel naar afslag Numansdorp. Vlak voor de afslag heb je een lange flauwe bocht naar links die je op behoorlijk tempo kan nemen, waarbij je op hoge snelheid beter het gas erop kan houden. 8) :wink:

Overigens wel met een beetje (bij mij dan) samengeknepen billetjes :idea: :P

02 okt 2006 11:09

ruud964 schreef:
Paul van Engelen schreef:Shit Ruud, rijd jij ook zo hard :lol: :mrgreen:


Ken je de A29 vanaf de Heinenoordtunnel naar afslag Numansdorp. Vlak voor de afslag heb je een lange flauwe bocht naar links die je op behoorlijk tempo kan nemen, waarbij je op hoge snelheid beter het gas erop kan houden. 8) :wink:

Overigens wel met een beetje (bij mij dan) samengeknepen billetjes :idea: :P


Daar moet je inderdaad gewoon het gas erop houden :!: Kan een eng bochtje zijn.

Overigens nooit last van een eng gevoel bij het gas loslaten boven de 200 km/u.

02 okt 2006 11:25

Heb vorige week ook een uurtje met een 993 4S mogen stoeien om daarna
weer in mijn eigen 964 C2 te stappen. Moet eerlijk zeggen dat de 993 retestrak op de weg lag. Ook ver over de 200km/p.uur....

02 okt 2006 20:01

marknineoneone schreef:Heb vorige week ook een uurtje met een 993 4S mogen stoeien om daarna
weer in mijn eigen 964 C2 te stappen. Moet eerlijk zeggen dat de 993 retestrak op de weg lag. Ook ver over de 200km/p.uur....
wat voor kleur 4s...?

02 okt 2006 21:15

Gisteren eindelijk weer eens een flink stukje kunnen toeren door de eifel en ardennen. Omdat dit onderwerp weer aktueel is heb ik er extra opgelet. Bij goed wegdek ligt de auto als een blok op de weg echt een plezier om mee te rijden, plotseling gas los bij hoge snelheid geeft ook dan geen problemen. Wordt de weg slechter dan heb je je handen vol aan de auto en geeft hij niet veel vertrouwen. Ik heb het gevoel dat de auto dan te stug is. Of ik er een keer wat aan ga doen weet ik nog niet omdat de auto gewoon super in de bocht ligt en dit wil ik niet opofferen voor een betere rechtuit stabiliteit.

02 okt 2006 21:29

Joost Houben schreef: Of ik er een keer wat aan ga doen weet ik nog niet omdat de auto gewoon super in de bocht ligt en dit wil ik niet opofferen voor een betere rechtuit stabiliteit.


Ik denk dat je daar precies de kern van de zaak hebt Joost ; los van het feit of de auto perfect afgesteld is, heeft het ook te maken met een al- dan niet-, of meer-of minder-RS-afstemming...het blijft een afweging tussen een betere rechtuit-stabiliteit of een nóg beter bochtengedrag.
Zelf heb ik gekozen voor de betere rechtuit-stabiliteit...vind hem meer dan goed genoeg op de weg liggen, maar durfde eerst niet goed écht hard te gaan...en al doe je dit mss niet al te vaak , het moet wél kunnen vind ik, vooral omdat je er ook "best wel" snel aanzit...

04 okt 2006 21:51

Ik kan niet anders dan mij bij de "gevoelens" aansluiten.

Ook ik vind de 993 vaak "dwarrelig" aanvoelen, met name de rechtuit stabiliteit en bij hobbels in bochten.
Het bekende samengeknepenbillengevoel voert dan de boventoon en dat na een leven lang snelle auto's bereden te hebben niet eerder zo meegemaakt.
Zelfs mijn huidige burgermans V-50 voelt bij normaal snelweggebruik (150+) prettiger aan.

Ruim 6 jaar geleden de switch naar Porsche gemaakt, maar van een SC mag je wellicht niet al te hoge hedendaagse verwachtingen hebben, nietwaar?

Maar van de 2 jaar geleden aangeschafte 993 lag mijn lat beduidend hoger.
Inmiddels schokbrekers rondom vervangen in combinatie met H & R veren om de P iets lager te leggen, bij een bijzonder aanbevolen specialist laten uitlijnen . . . . . maar het vage rijgedrag bleef.

Dit jaar is mijn verbouwingsjaar (woning + garage ca. 2 x zo groot) dus weining tijd voor de P's :( :( :(

Spoedig zal ik de draad weer oppakken en aan het weggedrag gaan sleutelen, moet toch mijn inziens te verbeteren zijn en denk ik aan het vervangen van rubbers en bussen van de wielophanging en misschien andere stabi's.
Verder hoor zo af en toe iets over draagarmen vervangen, is dit een bekend euvel?

Ik hou jullie wel op de hoogte als ik baanbrekende verbeteringen heb ontdekt.

04 okt 2006 22:03

Nine-eleven schreef:Verder hoor zo af en toe iets over draagarmen vervangen, is dit een bekend euvel?

Zijn bij mijn 993 vervangen dus het zal idd wel vaker voorkomen.
Plaats een reactie