Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

02 nov 2006 21:03

Vraagt niet meer onderhoud (mede door het ontbreken van koppelingsplaten) en is zeker niet storingsgevoeliger.

De enige factor die tot een keuze kan leiden is een proefrit, desnoods ook met een handgeschakelde :wink:

02 nov 2006 21:15

Ik heb twee keer de keuze moeten maken, tip of manueel,
iedere keer weer vloekte ik op het traag schakelen bij de manuele bediening, geen respons.
Dus mij kan het niet bekoren, elk zijn zin,
wel is het zo dat de tiptronic een heel betrouwbare automaat is met heel weinig problemen, dat heeft die bak reeds jarenlang bewezen, maar voor mij liever de handbak.
Wil de gelegenheid zich voordoen om opnieuw te kiezen tussen handbak en dsg (die er aan komt) dan kies ik voor de automaat.
Maar of die te betalen zal zijn zal de toekomst uitwijzen. 10000 euro opleg zie ik niet zitten voor zo een ding

02 nov 2006 21:24

911-lover schreef:...Ikzelf heb graag zelf het roe in handen...

Ik hoef hem niet speciaal zelf vast te houden (sorry, kon het niet laten) :lol:

02 nov 2006 21:53

Beetje Off Topic

Ben vandaag in Drogenbos geweest, en daar stonden 4 997's Turbo, wat me opviel, is dat er 3 tiptronics bijwaren :?

02 nov 2006 21:59

ppp 356 schreef:Beetje Off Topic

Ben vandaag in Drogenbos geweest, en daar stonden 4 997's Turbo, wat me opviel, is dat er 3 tiptronics bijwaren :?

ze zijn sneller, zal het daar aan liggen; of zijn turbo-kopers toch meer comfortgericht?

02 nov 2006 22:05

Ik denk het laatste. Er stond een Turbo inhet Indisch rood, voor mij de ultieme turbokleur 8) Bleek ook een tip te zijn :roll:
Maar ja zolang dat de eigenaars ermee tevreden zijn, is het al goed voor mij. Zelfs las de tip sneller is, zou ik mijn roerstokje niet opgeven in de P :wink:

02 nov 2006 22:11

benieuwd wat ze met de gt2 gaan doen (als die komt), ook tiptronic leverbaar?

03 nov 2006 9:00

Marco schreef:
ppp 356 schreef:Beetje Off Topic

Ben vandaag in Drogenbos geweest, en daar stonden 4 997's Turbo, wat me opviel, is dat er 3 tiptronics bijwaren :?

ze zijn sneller, zal het daar aan liggen; of zijn turbo-kopers toch meer comfortgericht?

klopt maar gedeeltelijk,
op het circuit zijn ze iedere keer trager, alleen bij een stoplichtsprintje zijn ze sneller, liet ik mij vertellen door de dealer die ze testte.

03 nov 2006 22:06

F@RGO schreef:
Marco schreef:ze zijn sneller, zal het daar aan liggen?...

klopt maar gedeeltelijk,
op het circuit zijn ze iedere keer trager, alleen bij een stoplichtsprintje zijn ze sneller, liet ik mij vertellen door de dealer die ze testte.

Klopt helemaal :idea: :!:

De truc die hier is toegepast om dit te bereiken: door de automaat met vloeistofkoppeling is het mogelijk om de rem vast te zetten en dan gas te geven tot het toerental met maximum koppel en dan door de belasting van de koppelomvormer(koppeling) gaat ook de turbo lekker meepompen :P
Ja, en dan alleen nog maar rempedaal los :shock: :lol: :roll:

Samengevat: weer geen goede reden om een Tip te kopen 8) :res:

03 nov 2006 22:54

Die grap kun je met veel automatische versnellingsbakken uithalen. Alleen hebben de meeste bakken een 'droge' koppelomvormer en dan moet je niet te lang op het gas blijven hangen.
Als je de rem inhoud en het gas intrapt blijft de motor steken op het maximum koppel. Rem los en je accelereert als een raket.

03 nov 2006 23:11

voor een sportwagen geniet bij mij handgeschakeld de voorkeur.
Voor luxe dagelijks vervoer een automaat :lol:

04 nov 2006 0:14

mhoeneveld schreef:... Alleen hebben de meeste bakken een 'droge' koppelomvormer en dan moet je niet te lang op het gas blijven hangen.

:?: :roll:
Een 'gewone'/klassieke automaat - dus geen moderne smg of dsg (of cvt) - heeft altijd een koppelomvormer en die werkt met turbine en pomp (en stator) en daartussen als overdrachtsmedium voor de kracht een vloeistof, te weten ATF olie :idea: 8)

04 nov 2006 17:32

Paul van Engelen schreef:
mhoeneveld schreef:... Alleen hebben de meeste bakken een 'droge' koppelomvormer en dan moet je niet te lang op het gas blijven hangen.

:?: :roll:
Een 'gewone'/klassieke automaat - dus geen moderne smg of dsg (of cvt) - heeft altijd een koppelomvormer en die werkt met turbine en pomp (en stator) en daartussen als overdrachtsmedium voor de kracht een vloeistof, te weten ATF olie :idea: 8)


Maar ik meen dat er verschil wordt gemaakt in de koppelomvormer welke enkel de hydraulische olie als medium gebruikt en de versie waarbij de olie tevens de koeling van de koppelomvormer voor zijn rekening neemt :?:

13 nov 2006 0:09

mhoeneveld schreef:
Paul van Engelen schreef:
mhoeneveld schreef:... Alleen hebben de meeste bakken een 'droge' koppelomvormer en dan moet je niet te lang op het gas blijven hangen.

:?: :roll:
Een 'gewone'/klassieke automaat - dus geen moderne smg of dsg (of cvt) - heeft altijd een koppelomvormer en die werkt met turbine en pomp (en stator) en daartussen als overdrachtsmedium voor de kracht een vloeistof, te weten ATF olie :idea: 8)


Maar ik meen dat er verschil wordt gemaakt in de koppelomvormer welke enkel de hydraulische olie als medium gebruikt en de versie waarbij de olie tevens de koeling van de koppelomvormer voor zijn rekening neemt :?:



En voor de leken onder ons met een tip. Mogen we nu met de rem er op de toerenteller in ideale toestand brengen alvorens weg te acceleren? Mogen vast wel ( wie belet het mij :D ), maar kan dat ook zonder na een paar pogingen bij de dealer te staan?

13 nov 2006 1:26

In de file en in de stad is automaat misschien handig.
Voor de fun zal ik nooit automaat willen, hoe goed en snel ze ook zijn.
De Porsche is in mijn geval voornamelijk voor de fun.
Het zelf schakelen geeft me altid nog een beter gevoel van controle.

13 nov 2006 8:33

beide gehad. weliswaar op een 964. zelf schakelen heeft mijn duidelijke voorkeur. bij een funauto.

13 nov 2006 19:40

en waar ik nu een porsche voor wil is echt alleen de FUN :D :D :D :D

14 nov 2006 21:32

Ik denk dat voor jou een handbak het mooiste is :!:
Ik heb persoonlijk voor een tip gekozen, omdat ik voor mijn werk al tig x over moet schakelen. :twisted:
Als ik een kantoorbaan of iets dergelijks zou hebben is een handschakel een must. :arrow: Je kan met een handschakel meer "spelen "als met een tip.

14 nov 2006 23:32

De (overtoeren)brul die je krijgt bij het wegrijden met een tip in automaatstand vind ik helemaal geweldig, vooral in combinatie met een dikke sportuitlaat. Dan maar wat langzamer schakelen, ik haal het wel weer in door later te remmen (daar heb ik namelijk alle tijd voor, hoef namelijk verder niks te doen!)
Plaats een reactie