Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

06 nov 2006 21:48

ruud964 schreef:
Nicolò schreef:Wat raadt het boekje aan om te tanken? Weet wel dat in mij 3.2'tje 98 moet.


In het boekje staat (bij mij) 95 :shock:. Terwijl bij de vulopening wordt gemeld "uitsluitend ongelood 98" :roll:


Bij mij staat bij de vulopening toch echt 95........ :roll: :roll: :roll:

06 nov 2006 22:30

Targa911S1967 schreef:
ruud964 schreef:
Nicolò schreef:Wat raadt het boekje aan om te tanken? Weet wel dat in mij 3.2'tje 98 moet.


In het boekje staat (bij mij) 95 :shock:. Terwijl bij de vulopening wordt gemeld "uitsluitend ongelood 98" :roll:


Bij mij staat bij de vulopening toch echt 95........ :roll: :roll: :roll:


:?: :roll: Ik hou het toch maar bij 98, mede op advies (toen ik hem kocht) van de porschedealer. :wink:

06 nov 2006 23:20

ruud964 schreef: :?: :roll: Ik hou het toch maar bij 98, mede op advies (toen ik hem kocht) van de porschedealer. :wink:

Ja, advies van je dealer moet je altijd opvolgen 8) 8)

06 nov 2006 23:33

Paul van Engelen schreef:
ruud964 schreef: :?: :roll: Ik hou het toch maar bij 98, mede op advies (toen ik hem kocht) van de porschedealer. :wink:

Ja, advies van je dealer moet je altijd opvolgen 8) 8)


Hmmmmmmmmmmmm, bijna altijd :wink:

06 nov 2006 23:45

Targa911S1967 schreef:Bij mij staat bij de vulopening toch echt 95........ :roll: :roll: :roll:


RON of Octaan :?:

07 nov 2006 10:42

Olaf schreef:RON of Octaan :?:

is dat niet hetzelfde dan :?:

07 nov 2006 11:16

ruud964 schreef:In het boekje staat (bij mij) 95 :shock:. Terwijl bij de vulopening wordt gemeld "uitsluitend ongelood 98" :roll:

:?: :roll: Ik hou het toch maar bij 98, mede op advies (toen ik hem kocht) van de porschedealer. :wink:

Gewoon doen als jij je daar het prettigste bij voelt, het is tenslotte jouw geldbuidel. ;)

07 nov 2006 11:39

gewoon 98 erin gooien en lekker rondtuffen,nooit een probleem mee gehad,wat zijn nou die paar euro meer als je daar een hoop ellende mee voorkomt :wink: :wink:


maar voor de rest sluit,ik me bij Eric aan!

07 nov 2006 12:31

Marco schreef:is dat niet hetzelfde dan :?:


:oops: vingers waren sneller dan het brein :oops: ...... even een stukje tekst dan maar :arrow:


Octaangetal in trouwens niet hetzelfde als octaangehalte. Octaangetal wordt in RON ‘research octane number' uitgedrukt. De bepaling van het octaangehalte gebeurt in wereldwijd uniforme CFR-controlemotoren. Daarbij wordt de klopvastheid van de brandstof in de CFR-controlemotor vastgesteld zonder voorverwarming bij 600 toeren per minuut. Bij een te laag RON treden er acceleratiepingelingen op die meestal hoorbaar zijn (pingelen).

‘Straight run' -- 40 RON
Normaal loodvrij -- 91 RON
Euro loodvrij -- 95 RON
Super (plus) -- 98 RON
LPG -- 104-108
Alcohol -- 111 RON

Het MON getal wordt ook nog wel eens gebruikt. Dit getal is ongeveer 10 punten lager. MON staat voor "motor octane number". Daarbij wordt de klopvastheid van de brandstof in de CFR-controlemotor vastgesteld met voorverwarming bij 900 t/minuut. Bij een te laag MON treed er hogesnelheids pingelen op. Dit is gevaarlijk omdat dit normaal niet gehoord wordt door het motor lawaai.

Scheikundige hebben het daarentegen over een octaangehalte. En geeft aan hoe zuiver de brandstof is.


Shell Pura website schreef:
De octaan-behoefte van een motor wordt in belangrijke mate bepaald door de compressieverhouding. Deze wordt door de motor-constructeur gekozen. Alle auto's die na ca 1990 zijn gefabriceerd moeten probleemloos op benzine met een octaangetal van 95 (Euro 95) kunnen rijden. Er zijn ook een aantal typen motoren, met name de meer sportieve, die kunnen profiteren van een hoger octaangetal, zoals 98 bij Super Plus. Deze motoren zijn daartoe uitgerust met "knock"-sensoren ("anti-klop" sensoren) en een ge-avanceerd motor management systeem dat een betere klopvaste benzine herkent (een benzine met een hoger octaangetal) en de belangrijke motor-instellingen daarop aanpast. De auto's welke uitgerust zijn met dergelijke motoren presteren beter op een brandstof met een hoger octaangetal (Super Plus 98 ), maar kunnen ook probleemloos Euro 95 gebruiken of natuurlijk Shell Pura, om zo te kiezen voor de (milieu/motor) voordelen van dit product.


Motoren die ouder zijn dan 1990 hebben soms 98 dus super nodig. Anders gaan ze pingelen (vroegtijdige ontbranding). Dus als je het echt niet weet kan je beter een te hoog octaangetal tanken dan een te laag.

07 nov 2006 17:16

Heren, heren,

Het lijkt me goed om de discussie zuiver te houden.
Er zijn 3 issues:

1) Klopvastheid.
Niet juiste klopvastheid van brandstof leidt tot pingelen (voortijdige en niet gecontroleerde verbranding van een mengsel).
Mogelijke schade; gaten in zuigers en mechanische overbelasting van het aandrijfgedeelte (lagers, zuigers, drijfstangen en mogelijk kleppen). Kan voorkomen worden door de juiste brandstof te tanken en/of het ontstekingstijdstip te verlaten, waardoor verbrandingsdruk zakt en het pingelen kan worden voorkomen.

2) Ontstekingstijdstip.
Aanpasing van het ontstekingstijdstip in een motor is noodzakelijk om er voor te zorgen dat de verbranding op het juiste moment eindigt. Bij hoge toerentallen wordt het tijdstip vervroegd, bij lage toerentallen verlaat. Bij een rijk mengsel en geopende gasklep dien je op een ander moment te ontsteken (verlaat) dan bij een arm mengsel en een nauwelijks geopende gasklep (vervroegd).
Staat de ontsteking te vroeg dan kan de motor gaan pingelen, staat de ontsteking veel te laat dan verlaten nog brandende gassen via de uitlaatklep de kamer en kan deze klep te heet worden.
Bij een defecte pingelsensor kiest de computer blijkbaar automatisch een laat tijdstip.

3) Klepspeling.
Kleppen moeten speling hebben om er zeker van te zijn dat de kleppen goed gesloten zullen zijn als dat nodig is. Het goed aanliggen van kleppen is noodzakelijk om een goede afdichting te krijgen en om vooral de uitlaatkleppen de kans te geven hun warmte af te dragen aan de cylinderkop. Te krap gestelde kleppen zullen te warm worden, te los gestelde kleppen veroorzaken een slechte vulling maar zullen nauwelijks schade veroorzaken.

Vriendelijke groeten,
Jaap

07 nov 2006 21:20

Nog even gechecked, maar er staat bij de vulopening:"Eurosuper bleifrei 95 ROZ RON"............. :wink: :wink: :wink:

07 nov 2006 21:58

Bij welke van de 2 :twisted: :wink:

Re: Kleppen 964

30 jan 2012 19:29

964 inmiddels in 2008 ingeruild op een 996 Targa. Altijd spijt van gehad. Met de Targa heb ik 100.000 km probleemloos gereden (geweldige auto) Van 60.000 tot 160.000km.
De 996 ingeruild op een Aston Martin Vantage van 2006.
Een jaar later vond ik mijn oude 964 terug op internet. Meteen teruggekocht.
Bij Porsche centrum Gelderland grote beurt laten geven, hij rijdt nog steeds geweldig.
Over het verbranden van de kleppen en het uitlaatkanaal het volgende en misschien ter lering en vermaak voor anderen: Waarschijnlijk heeft verstuiver verstopt gezeten, mengsel wordt dan te arm, verbrandingstemperatuur te hoog en dan verbrandt de uitlaatklep. Ze adviseren om bij elke grote beurt een dosering "injectiereiniger"aan de benzine toe te voegen.

Re: Kleppen 964

30 jan 2012 19:35

Gefeliciteerd met de teruggevonden "oude liefde" en een goede tip :thumleft:


Ultrasoon reinigen van de verstuivers kan trouwens ook.

Re: Kleppen 964

30 jan 2012 21:06

welkom terug,...

Moeten we dit zien als een wijze les?? verkoop nooit je 964 :mrgreen: :mrgreen:

Re: Kleppen 964

30 jan 2012 21:20

Welkom terug Jaapvo, mooi verhaal je oude auto terug vinden :cheers:

verkoop nooit je 964
Ben ik blij dat ik daar bijtijds ben achter gekomen :mrgreen:

Re: Kleppen 964

30 jan 2012 21:51

En ik te laat...
5 porsches geleden, mijn zwart/zwarte 964 C2, ik mis hem nog steeds, ondanks dat ik erg tevreden ben over mijn 993!

17843

Re: Kleppen 964

30 jan 2012 21:53

verkoop nooit je 964
Ben ik blij dat ik daar bijtijds ben achter gekomen :mrgreen:[/quote]

daar ga ik helemaal in mee.!!
Plaats een reactie